مصالح ساختمانی در کشور بی‌کیفیت است

رییس کمیسیون عمران گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که هر ساختمانی که ساخته می‌شود حداقل ۳۰ سال عمر مفید داشته باشد، یعنی خانواده‌ای که در آن ساکن می‌شود دغدغه خرابی جدی در طول این مدت نداشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، بت کلیا، عضو کمیسیون عمران مجلس گفته با افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته، آمار استفاده از تجهیزات ساختمانی غیراستاندارد که نسبت به تجهیزات دیگر ارزان‌تر هستند، افزایش یافته است.
همین اظهارنظر باعث شد به سراغ محمدرضا رضایی‌کوچی، رییس کمیسیون عمران برویم تا نظر وی را در این باره جویا شویم.
محمدرضا رضایی‌کوچی، نماینده جهرم در مجلس در این خصوص گفت: من موافق این موضوع که گفته شود چون نرخ ارز بالا رفته، سازندگان مسکن روی به استفاده از مصالح بی‌کیفیت ساختمانی آوردند، نیستم.
اصلاً نیازی به چنین کاری نیست زیرا از زمانی که نرخ ارز بالا رفت و گرانی در کشور اتفاق افتاد، قیمت تمام‌شده ساختمان هم با رشد چشمگیری مواجه شد و حتی ما اطلاعاتی داریم که در برخی مناطق قیمت ساختمان‌ها تا ۸۰ درصد افزایش پیدا کرد.
وی در ادامه افزود: من معتقدم بطور کلی کیفیت مصالحی که در ساختمان‌ها بکار می‌رود پایین است و این اصلاً به قیمت ارز مربوط نیست، یعنی چه نرخ ارز پایین باشد چه بالا، ما با بی‌کیفیتی مصالح ساختمانی روبرو هستیم و این موضوع باعث شده که عمر مفید ساختمان در ایران پایین باشد و همیشه با گسترش معضلی به نام بافت فرسوده مواجه باشیم.
رضایی در پاسخ به اینکه میانگین عمر ساختمان چقدر باید باشد، گفت: عمر مفید ساختمان‌ها از یکدیگر متفاوت است اما باید به سمتی حرکت کنیم که هر ساختمانی که ساخته می‌شود حداقل ۳۰ سال عمر مفید داشته باشد، یعنی خانواده‌ای که در آن ساکن می‌شود دغدغه خرابی جدی در طول این مدت نداشته باشد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از ساختمان‌های ما پس از ۱۵ سال از ساخته‌شدنشان به سمت فرسودگی می‌روند و به نوعی بافت فرسوده محسوب می‌شوند.
رییس کمیسیون عمران در پایان خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون، بارها و بارها در خصوص افزایش کیفیت مصالح و تجهیزات ساختمانی با مدیران وزرات صمت جلسه داشتیم و به آن‌ها تذکرات لازم را دادیم حتی از مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی و سازمان استاندارد خواستیم که نظارتی بیش از پیش بر کیفیت مصالح ساختمانی داشته باشند. امیدوارم روزی شاهد تغییر رویه در این حوزه باشیم زیرا بافت فرسوده هزینه سنگینی برای کشور خواهد داشت.
منبع اقتصاد 24
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;