مزایا و معایب کفپوش اپوکسی

همانطور که می‌دانید در بازار انواع گوناگونی از کفپوش‌ها وجود دارند. هر یک از این کفپوش‌ها همچون کفپوش اپوکسی مزایا و معایبی دارند. در این مقاله قصد داریم در ابتدا به معرفی مختصری از کفپوش اپوکسی، ویژگی‌ها و کاربری‌های آن در محیط های مختلف بپردازیم و همچنین به مزایا و معایب آن اشاره کنیم.
به گزارش تاسیسات نیوز، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت کامل با کفپوش‌های اپوکسی آشنا شوید و بتوانید برای برطرف کردن نیاز خود نسبت به تهیه کفپوش بهترین انتخاب را داشته باشید. البته ذکر این نکته که کفپوش اپوکسی خود زیر مجموعه‌ای از کفپوش‌های رزینی است خالی از لطف نیست.
به عبارت دیگر علاوه بر کفپوش‌های اپوکسی، کفپوش پلی یورتان، آکریلات و انواع دیگر کفپوش رزینی وجود دارند که پرداختن به آن ها در این مقاله نمی‌گنجد و ما قصد داریم درباره کفپوش‌های اپوکسی که یکی از رایج‌ترین انواع کفپوش رزینی است صحبت کنیم.پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
مزایا و معایب کفپوش اپوکسی چیست؟
اگر می‌خواهید سطحی صاف، یکپارچه و بدون درز داشته باشید کفپوش اپوکسی می‌تواند بهترین انتخاب باشد. مهمترین ویژگی در کفپوش بیمارستان و داروسازی میزان یکپارچگی آن است. علاوه بر این‌ کفپوش اپوکسی به دلیل تولید و اجرا در انواع رنگ‌های مختلف دست شما را برای انتخاب باز می‌گزارد و بسته به سلیقه و طراحی محیط خود، می‌توانید رنگ موردنظر را انتخاب کنید. یکی از مهمترین خصوصیات کفپوش اپوکسی که باعث استقبال بی نظیر از آن شده است، طول عمر و مقاومت بسیار زیاد آن است. به طوری که در کاربری و محیط هایی که از تجهیزات سنگین استفاده می‌شود و ترافیک بسیار زیاد است از کفپوش اپوکسی استفاده می‌کنند.
قابلیت ترمیم یکی دیگر از مزیت‌های کفپوش اپوکسی است. اگر بخواهید برای بتن، سرامیک و کفپوش‌های دیگر عملیات ترمیم انجام دهید با هزینه و مشکلات متعددی مواجه می‌شوید در حالی که ترمیم در کفپوش اپوکسی به راحتی و با صرف کمترین هزینه انجام می‌شود.
در کنار تمامی مزیت‌ها که بیان شد سهولت در نظافت به دلیل نداشتن درز و مقاومت در برابر مواد شیمیایی نیز از ویژگی‌های بسیار خوب این کفپوش است.
معایب
کفپوش‌های اپوکسی با وجود مزیت‌هایی که بیان شد معایبی نیز دارد.
این کفپوش‌ها را حتما می‌بایست در محیط ‌هایی که تابش مستقیم نور خورشید وجود ندارد نصب و اجرا کرد زیرا تابش مستقیم نور خورشید باعث تغییر رنگ در آن می‌شود. همچنین در محیط‌هایی که امکان ضربه سنگین به کفپوش وجود دارد بهتر است از کفپوش‌های پلی یورتان که انعطاف پذیری بالا تری نسبت به کفپوش اپوکسی دارند، استفاده شود.
کفپوش اپوکسی در چه محیط هایی قابلیت اجرا دارد؟
با توجه به ویژگی‌هایی که بیان شد می‌توان گفت کفپوش اپوکسی در تمامی کاربری‌ها (به جز محیط‌هایی که احتمال تابش نور مستقیم خورشید وجود دارد) قابل استفاده است.
ولی به صورت معمول در کاربری‌هایی همچون صنایع داروسازی، صتایع غذایی و لبنی، بیمارستان‌ها و مراکز تجاری، پارکینگ‌های طبقاتی، مراکز صنعتی، صنایع هوایی و دریایی و مصارف مسکونی مورد استفده قرار می‌گیرد.
ساختار تشکیل دهنده کفپوش اپوکسی
به صورت کلی و برای جواب به سوال کفپوش اپوکسی چیست؟ لازم است بدانید این کفپوش از دو جزء تشکیل شده است. جزء اول این کفپوش‌، رزین اپوکسی و جزء دوم آن هاردنر است. از ترکیب این دو جزء با یکدیگر کفپوش اپوکسی تشکیل می‌شود. البته این کفپوش‌ها در حالت اجرا از لایه‌های مختلفی تشکیل شده اند. که بسته به کاربری، ضخامت و متراژ محیط تعداد لایه‌ها و نوع آن‌ها متفاوت است.
برای خرید کفپوش اپوکسی لازم است متریال آن را از شرکت‌های معتبری که در زمینه تولید این محصول فعالیت می‌کنند تهیه کنید. کیفیت متریال استفاده شده در کفپوش اپوکسی از اهمیت بالایی برخوردار است. چنانچه مترال استفاده شده کیفیت بالایی نداشته باشد چه در زمان اجرای کفپوش و چه بعد از اجرا و در زمان استفاده می‌تواند مشکلات متعددی به وجود بیاورد.
لایه‌های تشکیل دهنده کفپوش اپوکسی
همانطور که بیان شد کفپوش‌های اپوکسی از لایه‌های مختلفی تشکیل می‌شوند.
پرایمر چیست؟
اولین لایه در تشکیل کفپوش اپوکسی پرایمر است. پرایمر به منظور ایجاد چسبندگی بین سطح زیرآیند (بتن، سرامیک ، کاشی و…) و لایه بعدی کفپوش اجرا می‌شود. پرایمر از دو جزء رزین اپوکسی و هاردنر البته با درصد اختلاط مشخص که توسط تولیدکننده ارائه می‌شود تشکیل می‌شود. ترکیب اجزاء تشکیل دهنده پرایمر و به صورت کلی لایه‌های مختلف کفپوش اپوکسی، در محل پروژه که کفپوش می‌خواهد توسط مجری مربوطه نصب و اجرا شود، انجام می‌شود. البته باید به این نکته توجه شود که قبل از اجرای لایه پرایمر سطح می‌بایست توسط دستگاه کف ساب، به صورت کامل ساب بخورد و بعد از برطرف کردن آلودگی و گرد و غبار، این لایه اجرا شود.
نقش لایه میانی در اجرای کفپوش اپوکسی چیست
بعد از اعمال پرایمر، نوبت به لایه میانی می‌رسد. لایه میانی همچون پرایمر از دو جزء رزین اپوکسی و هاردنر تشکیل می‌شود. در بعضی از پروژه‌ها بسته به تشخیص متخصصان این لایه اجرا نمی‌شود و مستقیما روکش قرار می‌گیرد. لایه میانی به منظور افزایش میزان استحکام و ضخامت مناسب کفپوش اپوکسی اجرا می‌شود.
روکش
روکش به منظور ایجاد ویژگی‌های نهایی در کفپوش اپوکسی تهیه و اجرا می‌شود. برای اجرای روکش می‌بایست سطح کاملا صاف و بدون هیچ عیبی باشد و وجود عیب و نقص در زمان اجرای روکش باعث به وجود آمدن مشکلات مختلفی می‌شود. برای برطرف کردن خلل و فرج‌های عمیق در زمان اجرای کفپوش اپوکسی می‌توانید از گروت و برای برطرف کردن حفرات و ترک‌های کوچک تر از بتونه کمک بگیرید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;