سیف‌زاده: ضعف آموزش مهندسان قبل از ورود به حرفه به چشم می‌خورد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با تاکید بر لزوم آشناسازی مهندسان با تکنولوژی‌ ها و فناوری ‌های نوین ساخت گفت: این مهم باید در امر آموزش مهندسان به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سید مرتضی سیف‌زاده با بیان این مطلب افزود: در همین رابطه ما در سازمان نظام مهندسی استان، آموزش‌های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده ایم که اساتید باتجربه سازمان نظام مهندسی و همچنین اساتید مجرب دانشگاه‌های استان فارس این آموزش‌ها را برعهده می ‌گیرند.
اجرای طرح پایلوت آموزشی
وی با بیان اینکه این سازمان طی انعقاد تفاهم‌نامه‌ هایی با بخش ‌های مختلف اقدام به ارائه این آموزش‌ها کرده است، به برنامه های اجرایی در این زمینه اشاره و تصریح کرد: در این راستا ما از وزارت راه و شهرسازی مجوز اجرای طرحی به نام طرح پایلوت آموزشی را گرفته ‌ایم.
سیف‌زاده در این راستا تشریح کرد: بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، فردی که از دانشگاه فارغ ‌التحصیل می‌شود، باید در دوره سه ساله بعد از فارغ ‌التحصیلی، دوره های کارآموزی را سپری کند تا بتواند در آزمون ورود به حرفه شرکت کند و در صورت موفقیت در آزمون، وارد حرفه می ‌شود و پروانه پایه ۳ را دریافت می کند.
وی با انتقاد از اینکه در این دوره سه ساله، برنامه خاصی در قانون پیش ‌بینی نشده است، ادامه داد: ما با استفاده از تجارب مهندسان و اساتید دانشگاه، جلسات متعددی را برگزار کرده‌ و موفق شده‌ ایم از وزارت راه و شهرسازی نیز مجوز مربوط به اجرای طرح پایلوت آموزشی را بگیریم.
سیف ‌زاده با بیان اینکه بر مبنای این طرح، آموزش‌های خاص کارگاهی به مهندسان ارائه می شود، تصریح کرد: تلاش ما این است که بتوانیم در حوزه های طراحی، اجرا و به خصوص نظارت، نظارت کارگاهی را سرلوحه کار خود قرار دهیم و در این زمینه برنامه ‌ریزی کنیم.
تفاوت در سطح آموزش فارغ‌ التحصیلان رشته های مهندسی
وی ادامه داد: با توجه به اینکه هم اکنون در سطح آموزش مهندسانی که از دانشگاه‌های مختلف فارغ‌ التحصیل می‌شوند، تفاوت وجود دارد، این مهندسان باید آموزش های لازم را ببینند تا بتوانند خدمات مربوط به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و مباحث مقررات ملی ساختمان را پیاده سازی کنند.
سیف ‌زاده تاکید کرد: مهندسان برای اینکه بتوانند این مباحث را پیاده کنند، قبل از اینکه وارد حرفه شوند، این دوره های آموزشی را سپری می کنند تا حضور آنها در بخش ساخت و ساز، ارتقای کیفیت را به همراه داشته باشد.
وی همچنین افزود: مرحله بعدی مربوط به تمدید پروانه مهندسانی است که وارد حرفه می‌شوند.
درواقع با توجه به اینکه مهندسان پایه ۱، ۲ و ۳ برای تمدید پروانه خود بعد از سه سال، نیاز است که دوره‌های خاص آموزشی را سپری کنند، بر این اساس ما توانمندسازی این مهندسان را جزو برنامه‌های کاری خود قرار داده ایم.
این مسئول در عین حال با اشاره به برگزاری ۷۰ دوره آموزشی در زمینه تمدید یا ارتقای پروانه مهندسان اظهار داشت: ارتقای پایه مهندسان از پایه ۳ به پایه ۲ و از پایه ۲ به پایه ۱ منوط به گذشت دوره زمانی خاص ۴ و ۵ ساله است و مهندسان بعد از اینکه تجربه لازم را به دست آوردند، رتبه آنها ارتقا می ‌یابد و می توانند ساختمان‌های پیچیده تری را طراحی، نظارت و اجرا کنند و برای این منظور مهندسان دوره‌های آموزشی مخصوصی را می ‌بینند.
ضرورت آموزش مسائل حقوقی به مهندسان
رییس نظام مهندسی استان فارس در ادامه ابراز داشت: برنامه جدی دیگری که در دستور کار خود داریم، صادرات خدمات فنی و مهندسی است.
وی در این راستا گفت: با توجه به اینکه اقتصاد صنعت ساختمان دچار رکود و مشکلات متعددی است و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در بخش اجرای پروژه های عمرانی جدید انجام نمی‌شود، ما برنامه صادرات خدمات فنی و مهندسی را در اولویت قرار داده‌ایم.
سیف زاده با تاکید بر ضرورت و اهمیت توانمندسازی اعضای سازمان در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: این موضوع نیز دوره‌های مخصوصی دارد و علاوه بر اینکه دولت و سازمان توسعه و تجارت، برگزاری دوره‌های عمومی مربوط به تجارت و استفاده از تسهیلات را در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی را در دستور کار دارد، موارد مربوط به قرارداد و نیز نوشتن و تنظیم قراردادها نیز مورد توجه قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی، مسائل حقوقی که مهندسان ممکن است در کشورهای خارجی با آنها برخورد کنند، به مهندسان آموزش داده می شود.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;