مدیریت یک ساله در نظام مهندسی استان ها بایدها و نبایدها

نظام مهندسی

سازمان نظام مهندسی طبق ماده 3 قانون یک سازمان مستقل و خصوصی محسوب می شود که در این میان استان ها تحت نظر شورای مرکزی فعالیت می کنند، اما شورای مرکزی نمی تواند در امور مربوطه استان ها دخالت چندانی داشته باشد.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  این در حالی است که رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، حکم سه ساله از وزیر می گیرد و به تبع آن روسای استان ها نیز تنها یک سال به عنوان رییس منصوب می شوند که این موضوع خود یکی از ایرادات وارده بر قانون نظام مهندسی ساختمان است. مگر می شود ریاست بزرگترین سازمان خصوصی کشور را شخص وزیر که یکی از مسئولان دولتی است، انتخاب کند و آیا سه سال زمان مناسبی برای اثبات کارآیی یک مدیر محسوب می شود؟

 

این در حالی است که متاسفانه روسای استان، تنها یک سال به عنوان رییس سازمان از سوی هیئت رییسه انتخاب می شوند. شاید انتخاب رییس آن هم تنها برای یک سال نشان از فرمایشی بودن مسئولیت شخص رییس باشد.

 

باید در نظر داشت یک سال زمان مناسبی حتی برای ارزیابی عملکرد یک کارمند در یک سازمان نیست. چرا باید سازمان نظام مهندسی که نقش بسزایی در ارتقای سطح کیفی ساختمان ها دارد، رییس خود را که مهمترین رکن سازمان محسوب می شود، تنها به مدت یکسال منصوب نمایند؟! آیا دیگر زمان بازنگری اساسی به قانون نظام مهندسی فرا نرسیده است؟

 

نکته جالب توجه اینجاست که حتی در جلسات شورای مرکزی نیز روسا تنها به صورت نمادین حضور داشته و حتی حق رای به صورت مستقیم نیز از آنها گرفته شده و روسا تنها می توانند به صورت غیرمستقیم رای خود را اعلام دارند.

 

حال این سوال پیش می آید که چند درصد از روسا در طول عمر یک ساله ریاست خود سند چشم انداز را مطالعه کرده اند و در راستای سند چشم انداز و قانون نظام مهندسی گام برداشته اند؟ شایان ذکر است روسای این دوره بیشترین دستاوردها را از جمله رشد صد درصدی نمایندگی استانها را داشته اند.

 

مجمع عمومی بالاترین رکن سازمان نظام مهندسی استان است و تقریبا بیشتر تصمیم گیری ها در این مجمع رخ می دهد و حتی نقش آن بعضا از رییس سازمان نظام مهندسی نیز پررنگ تر است. اما متاسفانه مجمع عمومی در برخی از استان ها معضلات فرهنگی، اقتصادی، شغلی و اجتماعی بوجود آورده است و بعضا مهندسان را نیز تحت فشار قرار می دهد.

 

متاسفانه در برخی از استان ها نیز شاهد بروز برخی از تعارضات و تنش ها بین هیئت مدیره و روسا هستیم. باید توجه داشت که هیئت مدیره دوره ششم با رای اکثریت اعضای سازمان انتخاب شده اند و منتخبین کل اعضاء سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هستند. آیا دیگر زمان آن فرا نرسیده است به جای تنش ها و تعارضات درون سازمانی، یک نوع همدلی و همگرایی بین رییس و اعضاء هیئت مدیره برای ارتقاء کارآیی سازمان ایجاد شود.

 

با تمام این اوصاف امید می رود در دوره ششم شورای مرکزی، روسای سازمان ها نقش پررنگ تری داشته باشند و به ایرادات وارده بر آیین نامه های اجرایی و همچنین معضلات و مشکلات استان ها رسیدگی نمایند.

 

به گزارش صما شنیده ها حاکی از آن است در دوره پنجم برخی از روسای نظام مهندسی استان ها به صورت تمام وقت در دفاتر نظام مهندسی حضور نداشتند و بعضا بر سر پروژه های عمرانی خود و یا در دانشگاه ها مشغول تدریس بودند. با توجه به اینکه پایان عمر دوره ششم شورای مرکزی است، انتظار می رود روسای نظام مهندسی استان ها در پایان این دوره و همچنین دوره ششم نقش پررنگ و بسزایی را در پیشبرد اهداف سازمان نظام مهندسی ساختمان ایفا کنند و همچنین تعامل مناسبی را با سازمان های دولتی، شهرداری ها و رسانه ها برای بیان عملکرد و پیشرفت پروژه ها و تحقق اهداف سازمان نظام مهندسی داشته باشند.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;