محققان ایرانی روش نوین پالایش نفت خام را ابداع کردند

 پالایش نفت خام

محققان پژوهشگاه صنعت نفت برای نخستین بار به دانش فنی فرآیند آسفالتین زدایی حرارتی دست یافتند.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، محمود بیات، مسوول طرح صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با اعلام این خبر گفت: این فرآیند درارتباط با نفت های خام فوق سنگین آسفالتینی باعنوان آسفالتین زدایی حرارتی توسعه داده است که در آن بیش از 90 درصد از آسفالتین و فلزات سنگین موجود در نفت خام به عنوان محصول فرعی جدا شده و به قیر به منظور بهبود کیفیت اضافه می شود.

 

وی، محصول اصلی فرآیند آسفالتین زدایی حرارتی را نفت خام سبک شده با 10 تا 15 درجه افزایش API عنوان کرد و افزود: بهترین خوراک برای این فرآیند، نفت های خام آسفالتینی با درجه 10 تا 20 API است و هر چه نفت خام سنگین تر و درصد آسفالتین آن بیشتر باشد، عملکرد و بازده این فرآیند افزایش می یابد.

 

به گفته مسوول طرح صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با استفاده از فرآیند آسفالتین زدایی حرارتی، بین دو تا سه دلار در هر بشکه نفت خام ارزش افزوده ایجاد خواهد شد.

 

این پژوهشگر پژوهشگاه صنعت نفت، جلوگیری از خام فروشی نفت، اشتغال زدایی، فروش تکنولوژی به خارجی ها و ارز آوری را از مزیت های فناوری جدید پالایش نفت خام عنوان و با اشاره به یکی دیگر از فناوری‌های پژوهشگاه در زمینه پالایش نفت خام با عنوان فرایند تاپینگ به ایسنا گفت: فرآیند تولید قیر با کیفیت از نفت خام های آسفالتینی (فرایند تاپینگ) طرفداران بسیاری در داخل و خارج از کشور دارد و بر خلاف نفت های خام سبک که برای تولید حداکثری فرآورده های میان تقطیر استفاده می شوند، نفت های خام فوق سنگین آسفالتنی با محدوده API بین 15 تا 20، برای تولید قیر در اولویت قرار دارد زیرا آسفالتین موجود در این نوع نفت خام، عامل بسیار موثری در بهبود کیفیت قیر خواهد بود.

 

این پژوهشگر پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: هم اکنون پژوهشگاه صنعت نفت، پتنت فرآیند تولید قیر از نفت خام فوق سنگین آسفالتینی را به ثبت رسانده و آمادگی واگذاری دانش فنی مذکور به تمام شرکت های سرمایه گذار داخلی و خارجی را دارد.

 

احداث نخستین پالایشگاه نفت خام فوق سنگین در قشم با طراحی پژوهشگاه صنعت

 

وی با بیان اینکه نخستین پالایشگاه نفت خام فوق سنگین در قشم با طراحی پژوهشگاه صنعت نفت احداث می شود، گفت: این پالایشگاه با ظرفیت 30 هزار بشکه در روز به بهره برداری خواهد رسید.

 

وی تاکید کرد: فناوری فرآیند آسفالتین زدایی حرارتی در ادغام با فناوری تاپینگ، بسیار سود آور بوده و بازگشت سرمایه آن کمتر از دو سال برآورد شده است.

 

بیات گفت: حجم سرمایه گذاری برای این فرآیند بسیار کم و در محدوده 500 تا 700 دلار به ازای هر بشکه نفت خام است.

 

دعوت سرمایه گذاران برای استفاده از فناوری‌های پالایش نفت های خام فوق سنگین آسفالتینی

 

مسوول طرح صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: با توجه به رویکرد بخش خصوصی به استفاده از این فن‌آوری‌ها، پژوهشگاه صنعت نفت آمادگی هر گونه همکاری برای واگذاری دانش های مذکور را دارد و از سرمایه گذاران خارجی و داخلی تقاضا دارد فقط با مراجعه به پژوهشگاه صنعت نفت نسبت به بهره برداری از دانش مذکور اقدام کنند.

 

وی از سرمایه گذاران خواست تا برای جلوگیری از لطمه به دانش فنی بومی و اطمینان از سرمایه گذاری خود به پژوهشگاه صنعت نفت مراجعه کنند.

 

بیات گفت: با توجه به منابع عظیم نفت خام های فوق سنگین آسفالتینی در کشور از جمله میادین آزادگان و کوه موند، فرآیندهای مناسب برای این نوع نفت خام در پژوهشگاه صنعت نفت توسعه داده شده است و با ایجاد تکنولوژی های جدید با مناسبترین قیمت می توان آنها را به فروش رساند.

 

وی یکی از رسالت های پژوهشگاه صنعت نفت را ایجاد فرآیندهای جدید برای استفاده بیشتر از نفت خام سنگین با توجه به میادین موجود در این زمینه عنوان کرد.

 

بیات با بیان اینکه اغلب پالایشگاه های کشور و جهان بر اساس نفت های خام سبک با محدوده درجه API بالاتر از 30 طراحی شده و قابلیت دریافت نفت های خام فوق سنگین از نوع آسفالتینی را ندارند زیرا مشکلات فراوانی در فرآیند پالایش و تصفیه و همچنین تاسیسات آن پالایشگاه ها بوجود می آورد، گفت: به همین دلیل این نوع تکنولوژی ها باید افزون بر سود اقتصادی قابل توجه، به حجم سرمایه گذاری اندکی نیز نیاز داشته تا بخش خصوصی متمایل به ورود به این عرصه باشد.

 

وی افزود: فناوری‌های تاپینگ و آسفالتین زدایی حرارتی هر دو از این نوع بوده و لذا این دو فرآیند در ادغام با یکدیگر سود بسیار بالاتری به ارمغان می آورد بدون آنکه نیاز چندانی به افزایش حجم سرمایه گذاری داشته باشد.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;