فولاد در سال 92 ارزان مي شود

مديرعامل فولاد مبارکه با بيان اينکه واردات نقش قيمت کف بازار فولاد را مشخص مي کند، درباره نحوه هزينه کرد ارز حاصل از صادرات فولاد توضيح داد و پيش بيني کرد که قيمت فولاد در سال آينده کاهش يابد.

    محمدمسعود سميعي نژاد در گفت وگو با مهر در اين زمينه گفت: مجتمع فولاد مبارکه با توجه به اهداف و سياست هاي استراتژيکي که در برنامه پنجم توسعه تدوين شده، در حال حرکت است و بخش عمده اي از عملکرد خود را بر مبناي سياست هاي کلي اين برنامه حرکت داده است، به اين معنا که اين شرکت، در قالب دو برنامه يعني برنامه پنجم توسعه و افق 1404 حرکت مي کند که سياست کلي اين برنامه ها اين است که سهم 45 درصدي توليد فولاد کشور به فولاد مبارکه اختصاص يابد.

    مديرعامل فولاد مبارکه افزود: بر اين اساس، چنانچه قرار است کشور در افق برنامه پنجم توسعه به ظرفيت 40 ميليون تني در توليد فولاد برسد، برنامه فولاد مبارکه اين است که 45 درصد از اين 40 ميليون تن را توليد خواهد کرد. به همين دليل در چند فاز طرح هاي توسعه اي فولاد مبارکه تدوين شده است که شامل طرح هاي توسعه کمي و کيفي مي شود.

    وي تصريح کرد: سياست ما اين است که تا پايان برنامه پنجم بتوانيم به 8/11 ميليون تن از باب توليد فولاد خام دست يابيم و در سه فاز سايت فولاد مبارکه، سايت فولاد صبا و فولاد هرمزگان اين برنامه ريزي انجام شده است که بر اين اساس، توليد فولاد هرمزگان از 6/1 ميليون تن به 3 ميليون تن، فولاد صبا از 700 هزار تن به 5/1 ميليون تن و فولاد مبارکه نيز از 6/4 ميليون تن به 2/7 ميليون تن خواهد رسيد.

    به گفته سميعي نژاد، هم اکنون توليد فولاد مبارکه به 4/5 ميليون تن رسيده که با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، قرار است تا پايان سال 93، به 2/7 ميليون تن برسيم. در عين حال، به تبع توليد فولاد، توسعه زيرساخت ها نيز همراه با سياستگذاري هاي کلان دنبال مي شود تا بتوان توسعه متوازن را تجربه کرد.

    وي اظهار كرد: سياست هاي متوازن به اين معنا است که زيرساخت هايي همچون برق، آب، گاز، محيط زيست و نيروي انساني در نظر گرفته شود که بر اين اساس، خوشبختانه از سه سال قبل، سياست هاي کلان فولاد مبارکه را در اين برنامه نگارش شده و توسعه به راحتي پيش مي رود؛ به نحوي که امسال نيز دو بار رييس جمهور براي افتتاح طرح ها وارد فولاد مبارکه شده است.

    سميعي نژاد خاطرنشان کرد: مجموع سرمايه گذاري طرح هاي توسعه اي 3800 ميليارد تومان است و تا به امروز نيز 1000 ميليارد تومان از آن به مدار توليد وارد شده است و تا پايان سال، 500 ميليارد تومان طرح آماده افتتاح داريم که منتظريم مسوولان کشوري براي افتتاح به فولاد مبارکه بيايند.

    وي اظهار كرد: اين سياستگذاري ها تا سال 93 حدود 15 هزار شغل ايجاد مي کند که هم اکنون نزديک به 2 هزار نفر، جذب شده اند و اميدواريم تا پايان سال 93 براي 13 هزار نفر ديگر از جوانان کشور ايجاد شغل کنيم. بر اين اساس افزايش توليد ورق از حدود 5/5ميليون تن به 10 ميليون تن و ذوب نيز به 8/11 ميليون تن مي رسد.

   

    توليد ورق هاي صنعت خودروسازي

    سميعي نژاد، توليد محصولات کيفي به خصوص ورق هاي مورد استفاده صنعت خودروسازي را از جمله برنامه هاي فولاد مبارکه دانست و خاطرنشان کرد: به دليل اينکه صنعت خودروسازي يک صنعت مادر است، اميد داريم که بتوانيم از سال آينده بيش از 70 درصد از ورق هاي کيفي را در اختيار خودروسازان قرار دهيم، البته توليد ورق فولاد خودرو، هم اکنون صورت مي گيرد ولي ورق هايي که هم اکنون توليد مي شود، در زيرکاري استفاده مي شود ولي امسال با راه اندازي دو طرح، همين ورق هاي توليدي زير، مي تواند در روکاري خودرو نيز استفاده شود.

    وي در رابطه با فروش محصولات فولاد مبارکه نيز خاطرنشان کرد: بيش از 14 درصد رشد فروش را به لحاظ مقداري نسبت به سال گذشته تجربه کرده ايم، ضمن اينکه تا پايان بهمن ماه، 50 درصد توليد فولاد کشور مختص به گروه فولاد مبارکه بوده است. البته مجموع توليد فولاد در کشور امسال با رشد مواجه بوده است و به 17 ميليون تن توليد فولاد دست خواهيم يافت.

    مديرعامل فولاد مبارکه اظهار كرد: گزارش جهاني نيز در رابطه با توليد فولاد حکايت از اين دارد که رتبه ايران از 17 به 15 آمده است که 86 درصد از اين رشد توليد متعلق به توليد فولاد مبارکه بوده است.

   

    واردات نقش قيمت کف بازار را مشخص مي کند

    مديرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به اين سوال که با توجه به سهم بالاي شما در توليد (45 درصد)، چقدر در قيمت گذاري نقش داريد، افزود: قيمت گذاري بر چند مبنا تعيين مي شود که از جمله آن، بازار جهاني و عرضه و تقاضا در بازار بورس است، البته فولاد مبارکه همواره کنترل هاي لازم را انجام مي دهد تا قيمت از يک محدوده بالاتر نرود و تنش در بازار صورت نگيرد.

    وي ادامه داد: امسال قصد داريم 17 ميليون تن فولاد توليد کنيم، در حالي که 25 ميليون هم مصرف کشور است، بنابراين 8 ميليون تن بايد واردات انجام دهيم که اين واردات، با نرخ فعلي ارز و عوارضي که به واردات فولاد تعلق مي گيرد، قيمت بازار را مشخص مي کند، يعني ما نقشي نداريم و واردات نقش قيمت کف بازار را مشخص مي کند.

    سميعي نژاد گفت: بالاخره ما طبق شرايطي تلاش داريم با بهره وري، کاهش ضايعات و قيمت گذاري در حد متعادل کارخانه را اداره کنيم.

   

    بازار فولاد در سال آينده

    سميعي نژاد در تحليل بازار سال آينده فولاد گفت: با توجه به اينکه امسال توانستيم از ظرفيت هايي که ساخته ايم، استفاده کنيم، به نظر نمي رسد سال آينده با مشکل مواجه باشيم، اين در شرايطي است که در ابتداي برنامه چهارم در دولت نهم، توليد فولاد نزديک به 10 ميليون تن بود؛ اما هم اکنون با ظرفيت سازي صورت گرفته، ظرفيت توليد نزديک20 ميليون تن است.

    وي ابراز اميدواري کرد با توجه به سياست هاي دولت و وزارت صنعت، بتوان از ظرفيت هاي احداث شده به طور کامل در سال آينده استفاده کرد.

    سميعي نژاد معتقد است که با توجه به بحران هايي که در بلوک غرب و توليد فولاد از سوي چين پيش آمده است، قيمت فولاد در سال آينده پايين آيد.

   

    پيش بيني بازار سال آينده مسکن و نقش قيمت فولاد

    مديرعامل فولاد مبارکه در پيش بيني بازار مسکن در سال آينده و نقش قيمت فولاد در نوسانات قيمتي مسکن در سال 92 خاطرنشان کرد: فولاد نقش آنچناني در قيمت تمام شده ساخت مسکن ندارد؛ به اين معنا که حداکثر نقش آن در گران ترين اسکلت هاي فلزي ساختماني، تا 5 درصد قيمت تمام شده ساختمان را تشکيل مي دهد.

    وي اظهار كرد: ممکن است جو رواني بر روي قيمت مسکن تاثير بگذارد، چراکه بازار ما بازار کاذبي است و مردم در يک شرايطي بدون اينکه برنامه ريزي کنند تا متوجه مي شوند که قيمتي بالامي رود، اگر بخواهند ظرف سه سال ساختمان را بسازند، کل محصولات فلزي را در همان ابتداي کار خريد مي کنند، در حالي که ممکن است قيمت کاهش يابد. اين اشتباه است و شوک به بازار را بيشتر مي کند.

    سميعي نژاد خاطرنشان کرد: اگر مردم بتوانند طبق برنامه ريزي ساخت پيش روند، محصولات آهني هميشه در بازار هست و اگر هجوم به بازار نيايد، قيمت ها از رشد کاذبي که شوک تقاضايي به وجود مي آيد، کاهش مي يابد. کلياتش اين است که ورق يا ميلگرد 5 درصد قيمت تمام شده يک ساختمان است.

   

    اعلام آمادگي براي اجراي 8 طرح فولادي

    وي در پاسخ به اين سوال که ايميدرو قرار است اجراي 8 طرح فولادي را به توليدکنندگان بزرگ بسپارد، گفت: چيزي به ما ابلاغ نشده است؛ ولي ما آمادگي داريم اگر طرح ها را با شرايطي که بتوانيم، هدايت کرده و در اختيار بگيريم.

    سميعي نژاد براي باز شدن گره اين 8 طرح فولادي توصيه کرد که گره گشاي اين موضوع، ورود بخش خصوصي توانمند به اين طرح ها است؛ بنابراين اگر بتوانيم با برنامه ريزي صحيح، از مشارکت بخش خصوصي برخوردار شويم، اين طرح ها قابل تکميل شدن است.

   

    ماجراي خريد فولاد هرمزگان از سوي فولاد مبارکه

    مديرعامل فولاد مبارکه به خريد فولاد هرمزگان از سوي فولاد مبارکه اشاره و تصريح کرد: فولاد هرمزگان امروز 1500 جوان منطقه هرمزگاني را مشغول به کار کرده است و فولاد مبارکه بعد از 7 سال با 300 کارشناس ايتاليايي رشد توليد را تجربه کرد، ولي در فولاد هرمزگان متخصصان جوان و بازنشسته بسيج شده اند که کار را پيش برند.

    وي ادامه داد: امروز بعد از گذشت يکسال، هر کوره فولاد هرمزگان بالغ بر 15 ذوب دارد؛ در حالي که مبارکه هر کوره 7 ذوب دارد؛ بنابراين اگر فولاد هرمزگان و مبارکه وارد اين طرح ها نمي شدند، امروز اين کوره ها راه نيفتاده بودند.

    مديرعامل فولاد مبارکه گفت: روزي که فولاد هرمزگان را خريديم، بسياري از نمايندگان مجلس معترض بودند، ولي امروز متوجه شدند که نقش اصلي فولاد مبارکه، سرمايه گذاري و راه اندازي طرح ها است. سميعي نژاد در پاسخ به اين سوال که نگران ورود شبه دولتي ها در فولاد مبارکه با خريد 14 درصد سهام آن نيستيد؟ اظهار كرد: اين تصميم دولت است. سهامداران ما مثل تامين اجتماعي، سهام عدالت يا صندوق اقتصاد مهر هستند. وي اظهار كرد: نگران نيستيم، چراکه فولاد مبارکه در يک راستاي سيستماتيک حرکت مي کند.

   

    وضعيت صادرات فولاد

    سميعي نژاد با اشاره به اين كه ارزش سهام فولاد مبارکه در بازار بورس کشور از رشد برخوردار بوده گفت: اين شرکت رتبه اول را در معاملات بورس کسب کرده است که اين از باب افزايش سودآوري و توليد و بهره وري بوده است؛ اين در شرايطي است که سياست هاي موفق فولاد مبارکه حاصل برنامه ريزي يک اقتصاد مقاومتي است و از سه سال قبل، تصميم بر اين شده است که تحريم ها را دور نزنيم، بلکه با آنها مقابله کنيم.

    به گفته سميعي نژاد، از سوي ديگر، با استفاده از متخصصان و مشاوران داخلي، بيش از 35 هزار قطعه در فولاد مبارکه بومي و 40 هزار قطعه نيز، مهندسي معکوس براي بومي سازي شده است؛ در حقيقت اين شعار را دنبال مي کنيم که حتي اگر گرانتر بخريم، از توليدات ايراني خريداري خواهيم کرد. سياست ما اين است که بتوانيم سهم بومي سازي را در کشور بالابريم .

    وي اظهار كرد: هم اکنون فولاد مبارکه و فولاد صبا، براي اولين بار بالاتر از ظرفيت توليد کرده اند، اما در فولاد هرمزگان چون يک طرح جديد است دو سه سال کار مي برد تا بتواند بالاتر از ظرفيت توليد کند، ولي در مجموع هم اکنون گروه، با 110 درصد ظرفيت توليد مي کند.

    سميعي نژاد در پاسخ به اين سوال که چند درصد توليدات فولاد مبارکه روانه بازار داخلي و چند درصد صادر مي شود، توضيح داد: سياست فولاد مبارکه اين است که بيش از 99 درصد محصولات توليدي، در بازار داخلي عرضه شود، اما بايد توجه داشت که برخي از محصولات ما در بازار داخلي، مشتري ندارد و براي تامين منابع ارزي، تامين مواد اوليه و برخي از لوازم يدکي و پرداخت اقساطي که به بانک هاي خارجي بدهکار هستيم، صادر مي شوند.

    وي خاطرنشان کرد: براي اين منظور محصولاتي را صادر مي کنيم که بالاترين ارزش افزوده را داشته باشند و حتي مورد مصرف داخلي نيز نداشته باشند.

    وي در پاسخ به اين سوال که ارز حاصل از صادرات فولاد مبارکه آيا به مرکز مبادلات ارزي ارائه مي شود يا خير؟ گفت: فولاد مبارکه معادل ارزي را که صادر مي کند، از بازارهاي خارجي براي تامين نياز خود، خريد مي کند و حتي در مواردي، ارز مورد نياز آن، بيشتر از صادرات است.

    سميعي نژاد در پاسخ به اين سوال که با توجه به اينکه فولاد مبارکه يکي از غول هاي فولادسازي ايران است، نظرتان درباره اينکه گفته مي شود قيمت فولاد در بورس کالاصوري است، چيست؟ خاطرنشان کرد: خوشبختانه فولاد مبارکه تلاش کرده است که با سياست هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با قيمت گذاري هماهنگ باشد ولي معضلي در کشور وجود دارد که بايد حل شود و آن، موضوع عرضه و تقاضا است.

    وي ادامه داد: تا زماني که عرضه و تقاضا متعادل نشود، معمولابا توجه به افزايش نرخ ارز، چون بايد بخشي از نياز کشور با واردات تامين شود، قيمت را واردات تعيين مي کند؛ بنابراين اگر قيمت واردات براي واردکننده نصرفد و فولادسازان با قيمت هاي کنترل شده فروش را دنبال کنند، عرضه را کم مي کنند بنابراين تنش هاي بيشتري در بازار ايجاد مي شود، چراکه ما با قيمت تحت کنترل وزارت صنعت، معدن و تجارت مي فروشيم و هماهنگ هستيم، ولي اين سياست کلي، تا عرضه و تقاضا در داخل کشور برابر نشود، نمي تواند مناسب باشد و بازار را با قيمت هاي کنترلي کنترل کرد. سميعي نژاد گفت: در اين شرايط، بالاخره تقاضا بيش از عرضه است و معمولارانت قيمتي در بازار باقي مي ماند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;