فروش غيرقانونی آب خام تهران از سوی وزارت نيرو

به گزارش تاسیسات نیوز، رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي نسبت به فروش آب خام و آب هاي تصفيه شده استان تهران از سوي مسئولان وزارت نيرو هشدار داد و گفت: زمين زنده و پويا از سه عنصر مواد جامد، آب و هوا تشکيل شده که برهم خورد اين تعادل دستاوردي ندارد جز اينکه زمين زير پاي شهروندان به بمب خطرناکي تبديل شود که هر لحظه امکان فرونشست داشته باشد.

 

 

 

 

علي محمد شاعري با اشاره به گزارش هاي سازمان زمين شناسي مبني بر اينکه خاک استان تهران به ويژه در مناطق جنوبي سالانه حدود 36 سانتيمتر فرونشست مي کند، تصريح کرد: تنها علت اين کاهش سطح، برداشت بي رويه از سفره هاي زيرزميني و بازنگشتن آب تصفيه شده به سفره هاست به طوري که هوا جاي آب را پر کرده و با کوچک ترين لغزش لايه هاي زمين شاهد فرونشست ناگهاني و به مرور زمان نيز فرونشست مداوم هستيم.





نماينده مردم شرق مازندران در مجلس دهم با تاکيد بر اينکه تنها راهکار خروج از اين بحران مديريت منابع آب در استان تهران است، افزود: اگر مسئولان کنوني سازمان محيط زيست، آبفا و وزارت نيرو تلاش نکنند استفاده از سفره هاي آب زيرزميني استان تهران متعادل شود، در آينده شاهد وقوع حوادثي دلخراش خواهيم بود.





وي با تاکيد بر اينکه با مديريت و پخش سيلاب هاي مقطعي روي زمين و مقابله با پديده بيابان زايي مي توانيم مانع از ادامه اين روند فرسايشي در خاک استان تهران شويم، خاطرنشان کرد: از حجم کلي آبي که در تهران استفاده مي شود، بيش از 80 درصد بار ديگر به پساب هاي خانگي و فاضلاب تبديل مي شود. آبي که مي بايست بازچرخاني شده تا با ورود مجدد به چرخه مصرف، لايه هاي زمين را نيز پر کند، اما عملا امروز شاهد اجراي خلاف اين واقعيت علمي هستيم.





شاعري با تاکيد بر اينکه به هيچ عنوان آب تهران نبايد از تهران خارج شود، عنوان کرد: شنيده ايم که آب مصرفي تهران تصفيه و به خارج از شهر و ساير استان ها فروخته مي شود. اتفاقي که بي هيچ ترديدي خلاف مقررات و چارچوب قوانين شهري است.





اين عضو فراکسيون مديريت شهري آبي که از زيرزمين خاک شهرها استخراج و مصرف مي شود را مختص هر شهر دانست و گفت: اين آب مي بايست پس از استخراج و مصرف، بار ديگر تصفيه شده و به چرخه استفاده مجدد بازگردد تا در لايه ها و سفره هاي زيرزميني آب جايگزين شود. زيرا جاي خالي سفره ها که قبلا مملو از آب بوده، با عدم ورود آب با هوا پر شده و خلل و فرج خاک دچار شکست مقطعي مي شود.




رئيس کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي با يادآوري اينکه خاک ترکيبي از مواد جامد، هوا و آب است و به عنوان يک عنصر زنده به تمامي اين ترکيب ها نياز دارد و در صورت نبود هر يک از اين مواد دچار مرگ مي شود، خاطر نشان کرد: تمامي مصارف غير از آب شرب استان تهران بايد از تصفيه خانه ها تامين شود.





نخستين گام در جهت تحقق اين مهم نيز جداسازي آب خام از آب شرب است، اما به نظر مي رسد اين مهم از سوي وزارت نيرو رعايت نمي شود و امروز شاهد هستيم که وزارت نيرو آب خام استان تهران را که مي بايست براي شهروندانش استفاده شود را تصفيه و به استان هاي ديگر مي فروشد که تاکيد مي کنم اين اقدام غيرقانوني است.

 

 

منبع: خبرگزاری آریا

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;