فرهنگ ایمن سازی و استفاده از تکنولوژی های ساخت و ساز

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی شورای مرکزی ، کنفرانس ملی ساخت و ساز در مناطق لرزه خیز شامگاه جمعه و در پنجمین سالگرد زلزله ارسباران و با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز و مدیران و مسئولان استانی در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد.




این کنفرانس از سوی سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی و با همکاری دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز و وزارت راه و شهرسازی به مدت دو روز در تالار وحدت و دانشکده عمران دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.




به گفته مسئولان برگزاری این کنفرانس حدود ۱۰۰ مقاله به این رویداد ارسال شده بود که پس از بررسی های تخصصی در کمیته علمی، ۶۰ مقاله اعم از شفائی و پوستر، در طول دو روز برگزاری کنفرانس ارایه و همچنین پنج سخنرانی کلیدی و پنج کارگاه تخصصی در زمینه های مختلف زلزله شناسی و مهندسی زلزله برگزار خواهد شد.




لزوم نهادینه شدن فرهنگ ایمن سازی و استفاده از تکنولوژی های ساخت و ساز بین مردم



شهردار تبریز در آیین افتتاح این کنفرانس با اشاره به اینکه باید از اتفاقات و بلایای طبیعی درس گرفت، گفت: در شهر تبریز در حوزه بافت فرسوده و حاشیه نشینی کارهای بزرگی صورت گرفته است و باید در مساحت دو هزار ۵۰۰ هکتاری، حدود سه هزار خانه فرسوده منتقل شود که شهرداری تبریز اقدام به ساخت هزار خانه کرده و حدود ۲۲۰ باب از این خانه ها تمام شده و بقیه تا یکسال دیگر تحویل داده خواهد شد.




صادق نجفی در ادامه افزود: اگر بتوانیم فرهنگ ایمن سازی و استفاده از تکنولوژی های ساخت و ساز را در بین مردم نهادینه کنیم، توانسته ایم موفق عمل کنیم اما همچنان شاهد هستیم که حتی در مناطق زلزله زده ارسباران، ساختمان هایی بدون استاندارد می سازند که باید با آماده سازی شرایط فنی و مهندسی، تکنولوژی، و مصالح مردم را در جهت رعایت فرهنگ ایمن سازی کمک کرد.




نگرانی جدی در مورد وضعیت لرزه ایی سازه های ساخته شده بدون اعمال ضوابط جدید وجود دارد



رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در طی ۵۰ سال گذشته، پژوهش های زیادی در زمینه مهندسی زلزله انجام گرفته است، گفت: این پژوهش ها بدون شک، منشا تحولات بنیادین در آیین نامه های کشور بوده و ارتقاء دانش مهندسان را به همراه خواهد داشت.




علی طوماری در ادامه افزود: افزایش اطلاعات در مورد نحوه رفتار سازه ها در زلزله، باعث نگرانی در مورد وضعیت لرزه ایی حجم وسیع سازه های ساخته شده بدون اعمال ضوابط جدید شده است که این کنفرانس نیز در همین راستا و به مناسبت گرامیداشت یاد جان باختگان و حادثه دیدگان زلزله ارسباران، توسط سازمان نظام مهندسی استان و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه ها از جمله دانشگاه تبریز برگزار می شود.




وی ضمن ارایه آمار مختصری از زلزله ارسباران گفت: این زلزله با شدت ۶.۲ در مقیاس ریشتر اتفاق افتاد که ۲۲۹ نفر از هموطنان عزیزمان جان خویش را از دست دادند و بر اثر این حادثه تلخ، بیش از پنج هزار نفر مجروح شده و بالغ بر ۱۵۵ هزار نفر حادثه دیده و در حدود ۱۰ هزار و ۷۹ میلیارد ریال خسارت مالی نیز به دنبال داشت که بیشترین خسارت به مساکن روستایی با بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.




گفتنی است سخنرانی علی بیت اللهی رییس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با موضوع تعیین حرائم گسل های شهر تبریز، سخنرانی مهدی زارع عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با موضوع مرور درس های زلزله ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ و سخنرانی توحید اخلاقی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان شرقی و عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با موضوع مطالعه تاثیر گسل شیب لغز بر تونل های مترو با استفاده از مدل سازی در دستگاه سانتریفیوژ از دیگر برنامه های این آیین افتتاحیه بود.




همچنین بیت الله عبدالهی نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی و سعید علیزاده نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;