عزم ملی برای رونق بخشی کیفی سازی و تخصصی شدن صنعت ساختمان

به گزارش تاسیسات نیوز، سازمان نظام مهندسی این روزها در تلاش است تا فرآیند حضور مهندسان براساس قانون نظام مهندسی را به طور کامل اجرا کند که مرحله آغازین آن معرفی ناظرین است.علاوه براین، اجرای کامل مقررات ملی ساختمان، احداث ساختمان توسط افراد ذی‌صلاح، صدور شناسنامه فنی ملکی، ارتقای سطح ایمنی و کاهش حوادث کارگاه‌‌های ساختمانی و…، ازجمله تلاش های مثبت و تاثیر گذاری است این سازمان به دنبال اجرایی کردن کامل آنهاست؛ اقداماتی که می تواند کیفیت ساخت وساز را در کشور افزایش دهد و به اعتماد و اطمینان خریداران، بیانجامد.گفت و گوی دنیای اقتصاد با دکتر سعید غفرانی رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران، به مناسبت روز مهندس انجام شده که حاوی نکات جالبی است.

 آقای دکتر، آخرین اقدامات صورت گرفته در سازمان نظام مهندسی چیست؟

در حال حاضر تحولات مثبتی در سازمان نظام مهندسی آغاز شده و در حال ارتقا است. فرآیند حضور مهندسان براساس قانون نظام مهندسی نیز به طور کامل اجرا شده که مرحله آغازین آن معرفی ناظرین است که گام مفیدی است، زیرا بین مالک و ناظر نباید از نظر مالی وابستگی وجود داشته باشد. همچنین در زمینه اجرای مقررات ملی ساختمان در ساخت و ساز حدود 40 تا 50 درصد موفق بوده‌ایم.

فرآیند اجرای مقررات ملی ساختمان فرآیندی چند وجهی است و زمانی کامل می‌شود که نقشه‌های طراحی که ترکیبی از رشته های معماری، سازه، مکانیک و برق است، کنترل شود و اگر اشکالاتی از نظر محاسباتی دارد، برطرف شود. این اولین گام و نقطه آغازین کار در سازمان نظام مهندسی است. مرحله بعدی ، احداث ساختمان توسط افراد ذی‌صلاح است، نه اینکه هر فرد غیرحرفه‌ای اقدام به ساخت کند. یعنی ساختمان را باید مهندسی که گواهی صلاحیت از وزارت راه و شهرسازی دارد، بسازد.

متاسفانه در این بخش مشکلات زیادی وجود دارد و شاهد ساخت و ساز توسط افراد غیرحرفه‌ای هستیم. این در حالی است که به اعتقاد ما تمامی ساختمان‌ها باید توسط افراد حرفه‌ای و ذی‌صلاح احداث شوند. بخش دیگری  از کار، نظارت بر ساختمان‌هاست که وظیفه ناظرین است که باید دارای تخصص های مختلف معماری، سازه، مکانیک و برق باشند و ناظران هر چهار رشته با توجه به تخصص و صلاحیت خود اقدام به نظارت کنند.

این فرآیند اگر به این صورت عملیاتی شود، می‌توانیم ادعا کنیم که ساختمان‌ها خوب ساخته می‌شوند. ولی عملا آنچه شاهد هستیم با این فرآیند فاصله دارد.

به هرحال امیدواریم با این حرکتی که آغاز شده است، با همکاری مسئولان و دست‌اندرکاران و شهرداری تهران شاهد تحولات مثبتی در این زمینه باشیم و ساختمانها کیفیت لازم را پیدا کنند.

 صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساختمانها چقدر مورد توجه قرار گرفته است و سازمان چه استراتژی برای اجرای کامل آن دارد؟

شناسنامه فنی ملکی ساختمان در واقع هویت ساختمان است و تمام مشخصات فنی اعم از طراحی‌ها،مصالح به کار رفته، سازنده، ناظر و… در شناسنامه فنی ملکی در مقاطع مختلف ساخت منعکس می‌شود. درواقع با داشتن شناسنامه فنی ملکی، هویت یک ساختمان برای بهره‌برداری آشکار می‌شود. اگر فرآیند ذکر شده کامل اجرا شود، صدور شناسنامه فنی ملکی، معنا خواهد داشت. اما اگر فرآیند ناقص باشد، شناسنامه صادر شده هم ناقص خواهد بود.

لذا معتقدیم شناسنامه فنی ملکی زمانی موضوعیت دارد که این فرآیند به طور کامل اجرا و تمامی صفحات شناسنامه توسط متخصصان ذی‌ربط تکمیل شود.

صدور شناسنامه فنی ملکی، باید کیفیت ساختمان را ارتقا داده و به خریدار اطمینان لازم و کافی در خصوص کیفیت ساختمان بدهد.

 سازمان سازمان نظام مهندسی در راستای ارتقای سطح ایمنی و کاهش حوادث کارگاه‌‌های ساختمانی چه اقداماتی انجام داده است؟

در این بخش بسیار موفق عمل کرده‌ایم و نزدیک به 14 هزار گود پرخطر را توسط ماموران سازمان بازرسی کرده و تذکرات لازم را به شهرداری داده‌‌ایم. دستور توقف حدود 1400 گود خطرآفرین را هم صادر کرده ایم. این اقدامات موجب کاهش حوادث شده و اثرگذار بوده است.علاوه براین، شورای مرکزی نظام مهندسی دبیرخانه کاهش حوادث ساختمانی را به سازمان نظام مهندسی استان تهران واگذار کرده و دبیرخانه کل کشور در استان تهران متمرکز است. در این زمینه هم اقداماتی را آغاز کرده‌ایم و در حال تدوین آیین‌نامه‌هایی در این خصوص هستیم.

 چه برنامه‌ای برای روز مهندس دارید؟

روز مهندس، روز قدردانی از قشری است که آثار تلاش‌های آنها در جامعه و در تمامی طرح ها و پروژه های عمرانی کشور اعم از راه‌سازی، تونل‌سازی، مسکن و… محسوس است. همانطور که می دانید، این روز به مناسبت تولد خواجه ‌نصیرالدین طوسی روز مهندس نامگذاری شده است. به مناسبت این روز برنامه‌هایی در سازمان داریم که شامل سخنرانی تعدادی از مسئولان ارشد کشور و تقدیر از تلاش این قشر زحمتکش است.

 چه پیامی برای روز مهندس دارید؟

نکته مهم پایبندی مهندسان به اخلاق حرفه‌ای است. به بیان دیگر، در پس اخلاق حرفه‌ای است که جایگاه واقعی مهندسان نمایان می‌شود و به جایگاه واقعی خود در عرصه ساخت و ساز دست می یابند که این جایگاه در حال حاضر اندکی مغفول مانده است.

 چشم انداز صنعت ساختمان کشور را چگونه می بینید؟

صنعت ساختمان کشور در حال ارتقا است. مثلا موضوع و روند صنعتی‌سازی را کاملا حس می‌کنیم و مردم گرایش به صنعتی‌سازی دارند که گام بسیار مهمی است. در سایر بخش‌ها نیز حضور فعال مهندسان، توجه وزارت راه و شهرسازی به موضوع ساخت و ساز و حساسیت‌های مجلس شورای اسلامی نشان‌گر وجود یک عزم ملی برای رونق بخشیدن و تخصصی شدن هرچه بیشتر این صنعت است.






















انتهای پیام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;