عایق منزلمان را جدی بگیریم

به گزارش تاسیسات نیوز، عایقكاري نقش بسيار مهمي در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنك نگه داشتن آن در فصل تابستان دارد. به كمك عایقكاري ميتوان يك خانه را در زمستان 5 درجه گرمتر و در تابستان 10 درجه خنكتر نگه داشت. به اين ترتيب علاوه بر كم شدن مصرف انرژي، از آلودگي محيط زيست نيز كاسته ميشود و منابع انرژي براي استفاده آيندگان حفظ ميگردد.





فاكتور مهم در انتخاب عایقها، ميزان مقاومت حرارتي آنها است. هر قدر اين مقاومت بالاتر باشد، عایق حرارت را كمتر از خود عبور مي دهد و صرفه جويي اي كه به همراه دارد افزايش مي يابد. پس به جاي ضخامت عایقها، بايد مقاومت حرارتي آنها با هم مقايسه شود. عایق هاي گوناگون با مقاومتهاي حرارتي برابر، از نظر ميزان صرفه جويي در انرژي همانند هستند و تنها اختلاف آنها در قيمت و محل كاربرد است.

 

 

 

عایق ها دو گروه اصلي دارند كه روش كار آنها كاملا متفاوت است:

 

 

عایق هايي كه در ساختار آنها حبابهاي هوا وجود دارد و باعث كاهش هدايت حرارت ميشوند.

 

 

عایق هايي كه حرارت را بازمي تابانند. پشت اين عایقها بايد حدود 20 ميليمتر فاصله هوايي تعبيه شود.

 

 

 

سقف و كف ساختمانهاي موجود را ميتوان به راحتي عایقكاري كرد. در صورت وجود جا، ديوارهاي خارجي را نيز ميتوان عایق نمود. بر اساس مقررات ملي ساختمان، تمامي ساختمانهايي كه ساخته ميشوند بايد به اندازه كافي عایقكاري شوند. ميزان عایق مورد نياز نيز در همين مقررات تعيين شده است.

 

 

 

 

اگر جداً می‌خواهید در مصرف انرژی صرفه جویی كنید، باید مطمئن شوید كه خانه‌تان به طور صحیح عایق شده است. عایق‌سازی خوب سبب می‌شود انتشار كربن دی اكسید در محیط زیست كاهش یابد و در عین حال از نظر مالی نیز صرفه جویی می‌شود. قسمت اعظم هوای سردی كه به داخل خانه‌های ما راه پیدا می‌كند به خاطر ضعف ساختمان سازی است، با وجود این خیلی كارها می‌‌توان كرد تا مقدار انرژی از دست رفته از راه دیوارها، درها و پنجره‌ها كاهش پیدا كند . اول ببینید آیا تمام در و پنجره‌های شما كاملاً درزگیری شده‌اند. همچنین به فكر نوارهای لاستیكی باشید كه گاهی به درد پركردن فاصله بین در یا پنجره و دیوارهای مجاورشان می‌خورند.

 

 

 

ممكن است عایق‌سازی خانه به میزان دلخواه، را زیاد دوست نداشته باشید. اما به سود شما و محیط زیست خواهد بود. یك ساختمان معمولی باعث اتلاف مقادیر فراوانی انرژی به صورت گرمایی می‌شود زیرا انرژی به سبب عایق‌سازی ضعیف هدر می‌رود. به‌ویژه اگر خانه‌تان قدیمی است هرچه در توان دارید برای بهبود عایق‌سازی آن انجام دهید. تا می‌توانید از مواد مصنوعی استفاده نكنید و عایق‌سازهایی را كه به محیط زیست آسیب نمی‌رسانند و از گیاهان طبیعی تجدیدپذیر گرفته می‌شوند، انتخاب كنید.

 

 

 

تهویه

 

عایق‌سازی به این معنا نیست كه تمام خانه را مهر و موم كنیم. برای پرهیز از هوای نامطبوع، تهویه لازم است. چنانچه در منزل شومینه یا لوازم گازسوز دیگری دارید، تهویه ضروری است زیرا خانه‌ای كه خوب عایق‌سازی شده، مانع خروج بخار و گاز می‌شود، اما در خانه‌ای كه كمتر عایق سازی شده است بخار و گاز حبس نمی‌شود.

 

 

 

آشپزخانه و حمام نیز باید تهویه شوند تا از تشكیل بخار آب پیش‌گیری شود. اما چگونه می‌توان بین این دو تعادل برقرار كرد؟ اگر مشكل تشكیل بخار آب دارید، یك هواكش نصب كنید. اگر شومینه دارید، حتماً دودكش را كنترل كنید كه مسدود نباشد. پنكه سقفی هم برای جریان هوا در تابستان و زمستان مفید است.

 

 

 

عایق سازی موتورخانه

 

 

این كار یكی از آسان‌ترین و كم‌هزینه‌تریند روش‌های عایق‌سازی منزل است . حتی اگر قبلاً نیز موتورخانه را عایق كرده‌اید، دوباره كنترل كنید ببینید آیا ضخامت آن به اندازه كافی هست یا نه. قانون كلی در مورد عایق‌سازی این است.

 

 

 

كه اگر می‌توانید آن را ضخیم‌تر كنید. عایق‌سازی موتورخانه لازم است حداقل 20 سانتی‌متر ضخامت داشته باشد. ممكن است زیادی به نظر برسد، اما ارزش دارد. چون عایق‌سازی با این ضخامت سبب صرفه‌جویی 20 درصدی در هزینه‌های گرمایش شما می‌شود. پشم شیشه و پشم سنگ دو نوع عایق رایج هستند. در موقع استفاده از آن‌ها باید دقت كرد كه الیاف داخل‌شان با بیرون تماس نداشته باشند.

 

 

 

 

مخزن آب داغ خود را كنترل كنید تا پوشیده شده باشد. زیرا به این ترتیب آب مدت طولانی‌تری داغ می‌ماند و در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود. مخزن‌های جدید آب معمولاً خودشان عایق سازی شده‌اند، اما پوشاندن آن با پوشش‌های آماده‌ای كه به فروش می‌رسند، كار ساده‌ای است. پوشش مخزن آب خود را پیوسته كنترل كنید تا اگر نیاز به تعویض داشته باشد، این كار را انجام دهید.

 

 

 

اگر موتورخانه‌تان عایق‌سازی شده است، حتماً باید لوله‌ها و مخازن آب نیز به خوبی عایق‌‌سازی شوند تا با مشكل یخ‌زدن آب در زمستان روبه‌ رو نشوید.





وقتی زمان، پول و انرژی صرف می‌كنید تا موتورخانه‌تان را عایق كنید، مطمئن شوید كه درزها نیز گرفته شوند و سوراخ‌های موتورخانه را هم عای قسازی كنید كه گرما از درز شكاف‌ها بیرون نرود.





وقتی درزها را گرفتید، محل ورود لوله‌ها به منزل را كنترل كنید و همه درزها را مهر و موم كنید.




برای تكمیل عایق‌سازی ، زیر فرشتان روزنامه بگذارید.




منافذ كوچك در چارچوب پنجره نوعی تهویه است و نیاز به باز كردن پنجره برای تعویض هوا را از بین می‌برد.

 

 

با عایق‌سازی لوله‌های آب ، می‌توانید مانع از دست رفتن حرارت شوید. پوشاندن لوله‌هایی كه بین دیگ آب داغ و مخزن آب گرم قرار دارند از همه مهمتر است ، همی نطور لوله هایی كه در موتورخانه هستند. این كار مانع یخ‌زدن آب در زمستان می‌شود و خودتان به آسانی می‌توانید انجام دهید. اما اگر یك تعمیركار عایق‌سازی موتورخانه را برایتان انجام می‌دهد، باید در عین حال لوله‌ها را نیز عایق كند. اگر آزادی عمل دارید، لوله‌های بین مخزن آب داغ و شیرهایی را كه زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، هرچه كوتاه‌تر انتخاب كنید.






عایق‌بندی دیوار

 

 

شاید تعجب كنید اگر بدانید كه بیشترین اتلاف انرژی از دیوارها صورت می‌گیرد. اگر دیوارها عایق‌بندی نشوند تا 35 درصد كل اتلاف حرارت مربوط به آن‌ها می‌شود. عایق كاری دیوارهای ساخته شده، سخت و پرهزینه است. این كار را باید یك نفر حرفه ای انجام دهد كه با استفاده از لایه‌ای كه روی قسمت بیرونی دیوارهای شما می‌كشد، آن‌ها را عایق می‌كند. روش دیگر، عایق‌بندی دیوارهای داخلی است، به‌ویژه وقتی نیاز به تعمیر یا نقاشی دوباره داشته باشند، اما باید آمادگی به هم ریختگی خانه را داشته باشید. زیرا این كار اساسی است و با جابه جایی تمام قرنیزهای درها و پنجره‌ها همراه است.

 

 

 

درها و پنجره‌ها



آمار نشان می‌دهد كه حدود 23 درصد حرارتخانه‌ها از راه پنجره‌ها هدر می‌رود. یك راه پیش‌گیری از این اتلاف استفاده از شیشه‌های دوجداره است كه چندان هم با محیط زیست سازگار نیست. اما وقتی مزیت صرفه‌جویی در مصرف انرژی شیشه‌های دو جداره را در نظر بگیریم ، بهترین كار است.





اگر دو جداره كردن شیشه‌ها مقدور نباشد، به فكر نصب پرده‌هایی باشید كه سنگین‌تر، آستردار و تیره رنگ‌اند و از اتلاف حرارت پیش‌گیری می كنند، كار بهتر استفاده از كركره در شب‌های سرد است.





برای پیدا كردن راه‌های عبور هوا، كف دست خود را به طرف در و پنجره ببرید تا هوای سرد ورودی را حس كنید. بهتر است یك تكه كیسه فریزر ببرید و در كنار چارچوب در و پنجره نگه دارید، جریان هوا نایلون را تكان خواهد داد. از درزهای كوچك درها و پنجره‌ها بیش از بیست درصد حرارت هدر می‌رود و به كمك درزگیر می‌توان از این اتلاف حرارت پیشگیری كرد.

 

 

 

فوم PVC

 

 

ماده عایقكاري حرارتي پلاستيك سلولي كه بر پايه پليمرهاي وينيل كلرايد منبسط شده بوده ساختار سلولي شامل سلولهاي اساسا” بسته است. استاندارد ملي80 84 بند4-2-8 . اين فوم ها به صورت نرم , سلول باز , بخشي سلول باز , نيمه سخت و سخت سلول بسته مي توانند باشند.





از نظر عایق حرارتي فوم PVC سخت دو برابر گران تر از فوم هاي پلي استايرن و پلي يورتان است .در مقايسه با ديگر پلاستيك هاي سلولدار به كار رفته در عایق حرارتي PVC انبساط مقاومت بالايي داشته و بسيارسخت است.فوم PVC سخت عایق حرارتي و صوتي بسيار خوبي بوده و نفوذ بخار و رطوبت در آن بسياركم است. از آنجا كه مقاومت برشي فوم PVC بالاست سطح آن براي اعمال سيمان و گچ بسيار مناسب است . مزيت عمده فوم هاي PVC عملكرد بهتر آنها در برابر آتش نسبت به ساير فوم هاي پليمري است .از اين رو نوع پانل ها در كاربردهاي دريايي و ساختماني در اورپا پذيرفته شده اند.





اسفنج اوره فرم آلدئيد

 

 

عایق کاری عایق کاری رزین اوره فرمالدئید، یک عامل فوم ساز و هوای فشرده شده ساخته می شود. وقتی که مخلوط وارد حفره های ساختمان پمپ می شود اوره و فرمالدوید ترکیب شده و به صورت یک فوم پلاستیکی عایق در می آیند. تحقیقات اخیر در مورد این فوم ثابت کرده که این فوم سرطان زا بوده و استفاده از آن ریسک بالایی به دنبال دارد. به همین دلایل امروزه از مواد مدرن تری مانند پلی یورتان (polyurethane) و رزین ملامین فرمالدئید (melamine formaldehyde resin) به عنوان جایگزین برای فوم اوره فرمالدئید استفاده می شود.





عایق سلولزي

 

 

عایق اليافي كه از كاغذ , مواد خام تخته كاغذي يا چوب با چسباننده ها , كند سوز كننده ها و ساير افزودني ها يا بدون آنها مشتق ميشود. ( استاندارد ملي 8084- بند 4-11). اخيرا، استفاده از عایقهاي سلولزي در ايالات متحده افزايش پيدا كرده است.





يكي از دلايل اين افزايش اين است كه نتايج تحقيقات نشان داده اند كه سلولز بهتر از عایق پشم شيشه ساختمان ها را در برابر خسارت ناشي از آتش سوزي محافظت مي كنند. زيرا چگالي اين عایقها بيش از پشم شيشه است در نتيجه اكسيژن لازم، براي سوخت اجزاء ساختماني تامين نمي شود. دليل ديگر افزايش مصرف عایق سلولزي گنجايش بالاي بازيافت آن نسبت به هرماده عایق ديگري است.




پشم سنگ

 

 

پشم سنگ جزو خانواده عایق هاي گرم ازنوع معدني، متشكل از الياف بسيار ظريف است. ماده اصلي اوليه براي توليد اين الياف سنگ آتشفشاني بازالت از خانواده سنگهاي آذرين ودولوميت مي باشد كه در كشور ما به وفور يافت مي شود. محصول حاصله كاملاً استريل مي باشد و نيز در برابر خطراتي مانند انگل، قارچ، باكتري و حشرات موذي مصونيت دارد. از آنجایی که پشم سنگ یک عایق سلول باز می باشد بعد نصب آن نیازمند یک پوشش بخاربند می باشند. طول عمر پشم سنگ به اندازه عمر ساختمان می باشد. هزینه نگهداری آن حداقل است مگر آنکه دچار آسیب شده باشد. یکی از کاربردهای مهم پشم سنگ استفاده به عنوان ضد حریق می باشد. در حقیقت از این پوشش می توان برای محافظت سازه های فلزی، چاهک های آسانسور، تاسیسات الکتریکی، راهروهای فرار و… در مقابل حریق استفاده نمود.




نانو عایق ها

 

 

عایق حرارتی نانو يا NANSULATE ماده جدیدی از فناوری نانو می باشد که محافظ و عایق حرارتی مناسبی در مقابل هر سه نوع انتقال گرما شامل تشعشع ، جابجایی و همرفتی می باشد. با این خصوصیت که می توان از آن براحتی در ساختمانهای در دست بهره برداری نیز استفاده نمود و هیچگونه تغییر ظاهری در ترکیب ساختمان ایجاد نمی کند .





نانو عایق به عنوان جديد ترين محصول عایق حرارتي توليد شده در جهان بوده كه با استفاده از تكنولوژي نانو توليد مي شود وداراي كمترين ميزان انتقال حرارت در ميان تمام عایقهاي موجود بوده و خصوصيت ويژه اين محصول مايع بودن آن است كه امكان استفاده از آن را توسط هر نوع وسيله رنگ آميزي فراهم مي كند.





انواع توليدات اين تكنولوژي با خاصيت چسبندگي بالا امكان پوشش تمام سطوح را فراهم نموده و باعث جلوگيري از خوردگي زير عایق كه مهمترين مشكل لوله هاي عایق شده در صنعت نفت و گاز مي باشد. را فراهم مي آورد. نانو عایق تنها عایق است كه كه به راحتي همانند رنگ بر روي سطوح فلزي و غير فلزي توسط پيستوله ، برس و رولهاي نقاشي مي توان استفاده كرد لذا با صرفه هزينه نسبتاًكمي و بدون هيچ گونه تغييري در فضاي ساختمان مي توان از هدر رفتن انرژي جلوگيري نمود.





اين عایق انواع مختلفي دارد كه نوع GP آن براي سطوح غير فلزي و نوع PT آن براي سطوح فلزي كار برد فراوان دارد . اين محصول جهت عایقكاري ساختمانهاي مسكوني ، تجاري ، مخازن ، لوله هاي انتقال نفت و گاز و صنعت كشتي سازي بكار مي رود .








انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;