ضعف فرهنگی، دلیل آشفتگی نمای ساختمان

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی شورای مرکزی ، امین مقومی، رئیس سازمان نظام مهندسی قم، روز سه شنبه با حضور در ایرنا مرکز قم به مناسبت روز خبرنگار در جمع خبرنگاران این رسانه ، افزود: لحاظ کردن فرهنگ و سبک زندگی ایرانی – اسلامی در طراحی ساختمان ها از مهم ترین عواملی است که باعث می شود نما و منظر شهری در شان جامعه اسلامی باشد.




وی با تاکید بر این که معماری و سبک زندگی اسلامی باید با فرهنگ مردم عجین شود، اضافه کرد: مهندسان و دست اندرکاران مباحث ساخت و ساز در این زمینه نیاز به خوراک فرهنگی دارند، در غیر این صورت ضعف فرهنگی به تمام متولیان این امر سرایت می کند.

 

 

 

وی بر اهمیت آموزش تاکید و بیان کرد: در این زمینه دوره های تخصصی ویژه ای برگزار شده و در نشریه سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز به صورت مداوم با درج مطالب مفید و اثرگذار اطلاع رسانی می شود.

 

 

 

مقومی تصریح کرد: در چند سال گذشته که نمای رومی در سطح شهر بسیار شایع شده بود، با وضع مقررات و اطلاع رسانی تا حدودی جلوی ساخت این نماها گرفته شد، ولی همچنان کار فرهنگی و اطلاع رسانی در این راستا به صورت ویژه نیاز است.

 

 

 

وی ادامه داد: با توجه به این که استان قم از غنای فرهنگی بالایی برخوردار است، نمای رومی به نوعی تیشه زدن به ریشه فرهنگ استان است و عده ای در این زمینه سودجویی های بسیاری کرده اند.

 

 

 

وی تاکید کرد: باید کار تخصصی در این زمینه انجام شود؛ چراکه در مواردی اجرای نمای رومی در برخی ساختمان های سطح شهر به دلیل تناسبت نداشتن استحکام بنا با نمای سنگی موجب ایجاد بحران ایمنی می شود.

 

 

 

مقومی خاطرنشان کرد: پس از سفر رهبر معظم انقلاب در سال 89 به استان قم و تاکید ایشان مبنی بر رعایت سبک ایرانی اسلامی در تمام ضوابط در استان، ضوابطی برای طراحی نمای ساختمان ها تعیین شد.

 

 

 

وی اضافه کرد: در یک ماه اخیر نیز در کمیسیون سیما و منظر شهری مصوب شد برای هر منطقه شهرداری کمیته اجرایی تشکیل شود تا در زمان بندی مشخصی بر نما و منظر شهری نظارت کافی صورت گیرد و اساسنامه ای نیز در این زمینه تبیین شده است.

 

 

 

وی در ادامه گفت: تابلو و علائمی که برای سر در ساختمان ها استفاده می شود مبحث 20 مقررات ساختمان است و با نمای ساختمان ارتباط نزدیکی دارد که در دست بررسی است تا علاوه بر نظارت، قوانین خاصی بر آن اعمال شود.

 

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی قم دربخش دیگری از سخنان خود با تبریک روز خبرنگار با بیان این که اصحاب رسانه وظیفه سنگین آگاهی سازی صحیح به جامعه را دارند، بیان کرد: از خبرنگاران انتظار داریم نسبت به اهمیت ترویج سبک ایرانی اسلامی در جامعه تلاش کنند تا این فرهنگ بین آحاد جامعه ترویج پیدا کند.

 

 

 

وی تاکید کرد: مطالبه گری رسانه ها در این حوزه، ما را به ورود کارشناسی تر در موضوع های فرهنگی و سبک زندگی ایرانی اسلامی تشویق می کند.

 

 

 

وی با تقدیر از فعالیت های خبری ایرنا به عنوان خبرگزاری نظام اسلامی ، رویکرد این رسانه در تبیین واقعیت ها و مشکلات جامعه بدون ورود به حواشی را قابل توجه دانست و آمادگی سازمان نظام مهندسی برای ارائه نظرات کارشناسی درخصوص مباحث مختلف ساخت و ساز و سیمان و منظر شهر اعلام کرد.

 

 

 

محمود صارمی مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در افغانستان بود که در 17 مرداد سال 1377 در جریان کشتار دیپلمات های ایرانی در مزار شریف به دست طالبان به شهادت رسید و این تاریخ در تقویم رسمی کشور به عنوان روز خبرنگار نام گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;