شومینه در منازل نصب نکنید

استفاده از شومینه های ساختمانی با کیفیتی که در ایران ساخته می شوند کاملا مردود است و اخیرا قانونی وضع شده که در برخی از استان ها در ساختمان های جدید شومینه نصب نشود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، علت آن این است که شومینه ایمنی های لازم را ندارد و چون وسیله گرمایشی باز است، عمده محصولات احتراق را وارد محیط می کند.
از طرف دیگر نسبت به گازی که مصرف می کند، گرمای زیادی نمی دهد و راندمان آن از همه وسایل گرمایشی کمتر است. بررسی ها نشان داده که شومینه فقط ۳۰ درصد راندمان دارد و ۷۰ درصد انرژی را هدر می دهد، پس هم از نظر انرژی و هم از نظر ایمنی استفاده از این وسیله گرمایشی مردوداست.
دودکش شومینه چون عمدتا با آجر و مصالح درست و کانال ساخته می شود، مانند دودکش بخاری و آبگرمکن نیست و احتمال نشت آن بسیار زیاد است، بخصوص نشت به طبقات بالاتر. از طرف دیگر، محصولات احتراق سرشار از گاز مونواکسید کربن است؛ بنابراین شومینه هوای داخل خانه را آلوده می کند.
علاوه بر اینها باید بدانیم شومینه و بخاری اکسیژن خانه را مصرف می کنند. براساس نتایج یک بررسی مشخص شد بخاری به اندازه ۱۰ نفر به هوا نیاز دارد، شومینه نیز همین حالت را دارد و هوای داخل خانه را مصرف می کند و چون مطمئن نیستیم که حتما به خوبی می سوزد، گازهای ناشی از احتراق آن وارد محیط خانه می شود و این مسئله بسیار خطرناک است.
استفاده از شومینه بخصوص در آپارتمان های کوچک مانند این است که در خانه هیزم روشن کنیم یا بخاری را در حالی که درش باز است، استفاده کنیم ودر این حالت گاز مونواکسیدکربن زیادی وارد خانه می شود که بسیار خطرناک است.
در بسیاری از خانه های ۶۵ متری یا حتی کمتر شومینه استفاده می شود که بسیار خطرناک است و زمانی که از صاحبان منزل پرسیده می شود چرا از شومینه استفاده می کنید، پاسخ می دهند برای اینکه خانه هوا بگیرد و گرم تر شود، در حالی که اگر سیستم گرمایشی خانه مناسب باشد، دیگر نیازی به این وسیله کم بازده و خطرناک در منازل نخواهدبود.
شومینه ها با توجه به سوختی که در آنها استفاده می شود، خطرهایی برای سلامت دارند.
در شومینه هایی که سنتی هستند عمدتا از منابع یا حامل های جامد سوختی مانند چوب یا زغال سنگ استفاده می شود.
در این صورت آلاینده هایی که تولید می کنند، ترکیب دوده، بنزو آلفاتیلن، دی اکسید نیتروژن و ذرات معلق است. بنزو آلفاتیلن یک ماده سرطان زاست و در طولانی مدت باعث ابتلا به سرطان ریه می شود.
در منازلی که از گاز شهری استفاده می کنند، شومینه آلاینده های کمتری تولیدمی کند ولی مهمترین آلاینده ای که با این وسیله ایجاد می شود، اکسید ازت است.
این ترکیب گازی شکل روی سیستم تنفسی اثر می گذارد. تحقیقات نشان داده شانس ابتلا به آسم در کودکان در منازلی که از شومینه و شعله های گاز بیشتر استفاده می کنند، بیشتر خواهد بود.
همچنین اگر شعله های شومینه بد بسوزد، مونوکسید کربن نیز ایجاد می شود. آنجا که زنان و کودکان زمان بیشتری در منزل هستند، بیشتر آسیب پذیرند و در معرض مشکلات تنفسی قرار دارند.
درتمام دنیا از شومینه به عنوان وسیله گرمایشی روتین استفاده نمی شود و در صورتی که شوفاژ موجود نباشد، به ناچار از شومینه استفاده خواهد شد چون شومینه هدررفت انرژی زیادی دارد و باعث انتشار گازهای گلخانه ای و ذرات معلق در هوا می شود.
علاوه بر این، می تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی در افراد منزل شود، هوا را آلوده کند و سوخت بسیاری مصرف می کند.
توصیه اکید این است در منازل از شومینه استفاده نشود.
منبع عصر ساختمان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;