سکونت در مسکن ایمن حق همه مردم است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین گفت: سکومت در مسکن ایمن و مطمئن حق همه مردم است که با افزایش آگاهی بهره‌برداران از حقوق خود در حوزه مسکن این مطالبه گری در جامعه ایجاد خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سید کاظم مجابی بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین که با موضوع برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان در قزوین برگزار شد، اظهار داشت: عدم اطلاع رسانی درست به  مردم موجب شده است تا بسیاری از بهره‌برداران ساختمانی از حقوق اولیه خود که سکومت در مسکن ایمن و مطمئن است ناآگاه باشند و از این رو ما شاهد سوء استفاده‌های زیادی از این غفلت عمومی مردم هستیم.
وی بیان کرد: آگاهی از پیچیدگی‌های حوزه ساختمان نیازمند دانشی تخصصی است که متاسفانه بسیاری از مردم به آن دسترسی ندارند از این رو سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک نماینده مطمئن و منصف در این حوزه وارد شده و با مهندسی متخصص برای اجرای سکونتگاه‎های ایمن و مطمئن در کشور تلاش می‌کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین تصریح کرد: اما با این وجود تا زمانی که ایمن سازی ساختمان به یک مطالبه‌عمومی در بین مردم تبدیل نشود نمی‌توان از دستگاه‌های متولی انتظار معجره در این خصوص داشت.
مجابی گفت: در شرایطی که تنها چند ماه از زلزله کرمانشاه در کشور نگذشته است و همه شاهد خسارات عظیمی که به زندگی مردم وارد شد بودیم اما به نظر می‌رسد نتوانستیم به خوبی ابعاد این ماجرا را برای مردم تبیین کنیم چرا  در واقع در همین حادثه و تطبیق آن با موارد مشابه میزان خسارات به ساختمان کمتر بود و نشان از ایمن سازی داشت اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی است.
وی خاطرنشان کرد: هنوز ایمنی ساختمان، کیفیت سازه و موارد این چنینی برای مردم به اولویت تبدیل نشده است و تازمانی که مردم مطالبه‌گری در این حوزه نداشته باشند قطعا سودجویانی وجود خواهند داشت که از این جریان استفاده کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین تصریح کرد: امروز قیمت تمام شده ساختمان، کیفیت سازه و مصالح استفاده شده و نوع ساخت آن عمدتا در قیمت گذاری بی تاثیر است و فعالین این عرصه علاقمندی برای افزایش کیفیت ندارند در حالی که در تمام دنیا از شاخص‌های قیمت گذاری در ساختمان میزان امنیت و پدافندی آن است.
مجابی اظهار داشت: همین مسئله سبب شده تا عمر ساختمان‌ها در ایران از میانگین‌های موجود پایین‌تر باشد چرا که بر اساس اطلاعات موجود عمر مفید ساختمان در تمام دنیا نزدیک به ۱۰۰ سال و در ایران بین ۱۵ تا ۲۰ سال است که استفاده از مصالح نامرغوب، عدم توجه به کیفیت در سخت و سازه مهم‌ترین علت این مسئله است.
وی گفت: از این رو امسال نمایشگاه صنعت ساختمان استان قزوین با نگاهی تازه و با شعار« بهره برداران» تلاش کرده تا با آگاهی بخشی به مردم و حقوق این افراد بتواند با ایجاد دغدغه برای سلامت و ایمنی مردم گام بردارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین عنوان کرد: در این دوره از نمایشگاه تلاش شده از تا با فاصله گرفتن از نگاه اقتصادی با برگزاری برنامه‌های جنب، ایجاد جذابیت برای عموم و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف در حاشیه نمایشگاه آگاهی بخشی به مردم در خصوص ایمنی ساختمان و مصالح و کیفیت مواد صورت گیرد تا این مطالبه گری در بین جامعه ترویج گردد.
مجابی بیان کرد: همچنین در این دوره تلاش شده است تا با ایجادزیرساخت‌های مورد نیاز زمینه برای ارتباط بین فعالین این صنعت و پژوهشگران دانشگاهی این حوزه ایجاد شود و از سوی دیگر مردم به صورت بدون واسطه با فعالین این عرصه در ارتباط باشند تا در کنار آگاهی بخشی بتوانند سوالات خود را در این زمینه پاسخگویند.
وی گفت: مردم باید بدانند استفاده از خدمات فنی و تخصصی در بخش صنعت ساختمان در ایمنی می تواند بسیار موثر باشد و به همین منظور اگر  زلزله منجیل و زلزله کرمانشاه را مورد بررسی قرار دهیم تفاوت در نوع سازه و ایمنی را در تعداد تلفات و خسارات به راحتی می‌توان مشاهده کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمانی استان قزوین گفت: از سوی دیگر امروز مسئله تخلف فروشی به مردم مطرح است که در برخی از ساختمان‌های ساخته شده تخلفاتی صورت می‌گیرد که ناامین ساخته شده اما با پرداخت جریمه مشکل آن رفع می‌شود از این رو بهره بردار در ساختمانی است که قسمتی از آن کیفی ساخته شده و قسمتی از آن با کیفیت نیست  و در حوزه تاسیسات عمدتا دچار مشکل می‌شود.
مجابی افزود: اگر دقت کرده باشید عمده تخریب‌ها در زمان زلزله بحث تاسیسات و دیوارهاست و در حوزه سازه به دلیل الزامات قانونی به ایمن سازی اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وی با اشاره به اتهاماتی که به این سازمان وارد شده است گفت: اشتغالزایی برای مهندسین اهداف ما نیست و لی به هر حال هرچقدر خدمات کیفی در ساختمان را توسعه دهیم اشتغال زایی ایجاد خواهد شد و نگاه ما این است که بهره بردار بتواند از منزل خود حداکثر استفاده را ببرد .
منبع تسنیم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;