سهم سازه های چوبی در ساخت و ساز

تاسیسات نیوز: پلای وود یا تخته چندلا یک متریال همه کاره است که نقش پر رنگی در صنایع ساختمانی دارد. وزن سبک، ماندگاری بالا، نصب آسان، قیمت مناسب و تنوع در ابعاد و اندازه تنها بخشی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این چوب چندمنظوره است که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مهندسین ساختمان سازی تبدیل کرده‌ است. کاربرد زیاد پلای وود در صنعت ساختمان و دکوراسیون بهانه‌ای شد تا ما در مطلب امروز به دلایل اهمیت پلای وود برای مهندسین و کاربردهای آن اشاره بپردازیم. اگر به این موضوع علاقمندید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.
فعالان حوزه ساخت‌وساز عموما از تخته چندلای سازه‌ای برای مهاربندی دیوار و سقف استفاده می‌کنند. دوام و استحکام کششی بالای پلای وود سبب شده ‌است این چوب در رده مصالح ارزشمند برای انجام  پروژه‌های زیربنایی مانند احداث پل‌ها، تونل‌ها و سدها قرار گیرد.
 یکی از مهم‌ترین کاربردهای تخته چندلا استفاده از آن برای ساخت و قالب بندی انواع بتن است. تخته‌های چندلا به بهترین نحو برش خورده و کنار هم قرار می‌گیرند در نتیجه از نشت آب جلوگیری کرده و باعث می‌شوند بتنی آب‌بندی شده و مستحکم در برابر فشارهای جانبی تولید شود. ساختار چند لایه پلای وود به آن درجه‌ای عالی از سختی می‌دهد و از انحراف تخته‌ها در زیر وزن بتن ریخته‌شده جلوگیری می‌کند. این سطح از مقاومت به اطمینان از صحت شکل بتن کمک کرده و از ترک خوردن آن جلوگیری می‌کند.
از آنجائیکه پلای وود طی فرآیندی صنعتی و از بهم چسباندن ورقه‌های نازک چوب (تحت فشار و حرارت بالا) تولید می‌شود، تعداد و زاویه قرار گرفتن این ورقه‌ها (زوایای رایج ۳۰، ۴۵ و ۹۰ درجه) تعیین کننده میزان استحکام این محصول است. در واقع کیفیت نهایی و قیمت چوب پلای وود به درجه، ضخامت و گونه‌های چوب استفاده شده در پروسه تولید آن بستگی دارد که مجموع آن‌ها موجب بهبود ویژگی‌های ساختاری و بصری این تخته چندلا می‌شود.همچنین استفاده از تعداد فرد لایه (۳، ۵ و ۷ لایه) برای ساخت پلای وود به افزایش مقاومت آن در برابر خمش (در حد معمولی) و تغییرات زاویه، به تقویت استحکام آن کمک می‌کند که این قابلیت به ویژه در هنگام بادهای شدید و فعالیت‌های لرزه‌ای بسیار حائز اهمیت است، از این‌رو مهندسین ساختمانی از گریدهای مختلف پلای وود در پانل‌های مهاربندی، تیرهای شبکه‌ای، کف و دیوارهای برشی استفاده می‌کنند.
گفتنی است که تخته چندلا نسبت به سایر مواد قالب‌بندی مانند فولاد وزن سبک‌تری دارد و به راحتی نصب و حذف می‌شود، این قابلیت سبب شده هزینه‌های نیروی کار تا حد قابل توجهی کاهش یافته و موجب تسریع زمان انجام پروژه‌ها شود. پلای وود در رده مصالح تجدیدپذیر و قابل بازیافت نیز قرار دارد به همین علت به دفعات می‌توان از آن استفاده کرد و بدین شکل هزینه‌های کلی تأمین مصالح برای پروژه‌های ساختمانی را کاهش داد.
لازم است بدانید که تخته چندلا خواص عایقی صوتی و حرارتی مطلوبی دارد، در نتیجه مهندسین برای استفاده از آن در عایق کاری کف، سقف، روکش دیوار و سقف استقبال می‌کنند. این ویژگی مهم  پلای وود نقش مؤثری در کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش سازه‌های ساختمانی در طول سال‌های متمادی دارد.
10
چرا پلای وود برای مهندسان مهم است؟
پلای وود یک منبع مهم و کاربردی در صنعت ساخت و ساز و مهندسی است. این نوع چوب، با خصوصیات مناسبی همچون مقاومت، پایداری و قابلیت استفاده در محیط‌های مرطوب، جزو مواد ساختمانی پر استفاده قرار می‌گیرد. اهمیت آن برای مهندسان از جهات متعددی شامل موارد زیر است:
مقاومت و استحکام: پلای وود به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی مثل مقاومت در برابر فشار و کشش، برای استفاده در سازه‌های بتنی و فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
استفاده در ساخت و سازهای چوبی: برای مهندسان ساختمان و معماران، پلای وود به عنوان یکی از منابع اصلی برای ساخت آسمان‌خراش‌ها، پل‌ها، دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.
پایداری در برابر آب: از آنجایی که پلای وود به خوبی در برابر رطوبت و آب مقاومت دارد، استفاده در ساختارهایی که در تماس با آب قرار دارند، مانند پل‌ها، سد‌ها و موارد مشابه اهمیت دارد.
حفظ محیط‌ زیست: این نوع چوب به عنوان یک منبع چوبی طبیعی، به تعادل بین مصرف منابع طبیعی و حفظ محیط زیست کمک می‌کند.
با توجه به مزایای گسترده و کاربردهای متنوع پلای وود در صنعت ساخت و ساز، مهندسان و معماران برای استفاده از این نوع چوب در طراحی و ساختارهای خود بهره‌برداری می‌کنند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;