سمینار پیشگیری از مرگ خاموش در شیراز برگزار شد

‌سمینار تخصصی ” آموزش پیشگیری از مرگ خاموش ” به همت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز و با هدف پیشگیری از وقوع گازگرفتگی و مرگ بر اثر این گونه حوادث، برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سمینار تخصصی آموزش پیشگیری از مرگ خاموش، با حضور تعمیرکاران لوازم خانگی، نصاب های آبگرمکن و بخاری، مدیران مدارس و مربیان بهداشت نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز، یاوران شورای شهر شیراز، نیروهای مهندسی و تاسیسات فرماندهی انتظامی شهرستان شیراز، پرسنل اداره گاز و آتش نشان‌های داوطلب و شهروندان علاقه مند‌ در شیراز برگزار شد.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، در این سمینار گفت: مرگ خاموش یک بحران محسوب می‌شود و چشم‌انداز آتش نشانی، کاهش آمار وقوع اینگونه حوادث به صفر است.
محمدهادی قانع با بیان اینکه با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز، تعداد حوادث منجر به گازگرفتگی افزایش پیدا می‌کند، گفت: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با اطلاع رسانی و ارائه توصیه‌های ایمنی به شهروندان تلاش دارد تا اینگونه حوادث را کاهش دهد.
او اضافه کرد: شاید با اطلاع رسانی صحیح و به موقع و رشد آگاهی شهروندان، بتوانیم از بروز بخشی از حوادث جلوگیری کنیم اما ناآگاهی شهروندان تنها دلیل وقوع چنین حوادثی نیست بلکه سایر عوامل نظیر غیر استاندارد بودن برخی وسایل گرمایشی و تجهیزات مرتبط با این وسایل، رعایت نکردن مسایل ایمنی در زمان احداث ساختمان‌ها، نقص در دودکش نیز در این موضوع دخیل و تاثیرگذار است.
قانع با بیان اینکه کارشناسان پیشگیری سازمان آتش نشانی شیراز، با شروع فصل سرما طرح بازدید رایگان از دودکش های منازل را شروع کرده‌اند، گفت: از ابتدای آبان ‌ماه ۹۷ این طرح شروع شده و روزانه حداقل ۳۰ مورد بازدید انجام می‌شود.
او گفت: بررسی آمارهای چند سال اخیر سازمان آتش نشانی شیراز نشان می دهد ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد گازگرفتگی به علت نقص در سیستم دودکش بوده است.
قانع ادامه داد: تنها در سال ۹۶ بر اثر ناایمنی و بی توجهی به سیستم دود کش و وسایل گرمازا ۱۶ مورد عملیات گاز گرفتگی به وقوع پیوست که خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده امسال هیچ موردی گزارش نشده است.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با اینکه در شش ماه نخست امسال بیش از هشت هزار عملیات امدادی اطفایی در شیراز انجام شده است، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد این عملیات‌ها به دلیل ناآگاهی مردم از ناایمنی‌های اطراف آنها انجام شده است‌.
او گفت: بدین منظور کارگروه‌هایی برای ارتقای ایمنی شهروندان در ابعاد مختلف از جمله محیط های مسکونی، مترو، مجتمع های تجاری، بافت های فرسوده، تاریخی و غیره تشکیل شده است تا میزان ایمنی آنها بررسی و موارد ناایمن برطرف شود‌.
قانع با بیان اینکه سال گذشته ۷۶۶ نفر از هموطنان ما در کشور بر اثر استشمام مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند، عنوان کرد: براساس آمار پزشکی قانونی سال گذشته ۳۷ نفر نیز در استان فارس بر اثر استشمام مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند‌.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه شهروندان در تهیه منزل مسکونی به ایمن بودن آن و رعایت شاخص‌های ایمنی از جمله سیستم اطفاء حریق، خاموش کننده و غیره کمتر توجه می‌کنند، بیان کرد: طرح بازدید رایگان از دودکش منازل مسکونی بدین منظور در شیراز آغاز و تاکنون بیش از ۲۰۰ منزل مورد بازدید قرار گرفته که در بسیاری از آنها ایمنی دودکش‌ها رعایت نشده است‌.
قانع ضمن آرزوی تحقق روز بدون حادثه اظهار کرد: این سازمان در تلاش است در شش حوزه فعالیت‌های خود را انجام دهد و اسفندماه امسال مراکز برتر در حوزه پیشگیری مانند مجتمع های تجاری، مدارس و غیره تجلیل خواهند شد.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;