سدها از رو به زیر زمین میروند؟


به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از عیار آنلاین، علی‌رغم اینکه سد‌های زیرمینی منافع زیادی همچون کاهش تبخیر آب و ارتقا کیفیت آن دارند اما صحبت‌هایی که مبنی بر انتقال و جایگزینی سد‌های سطحی به زیرزمینی می‌شود امکان پذیر نیست.

رحیم میدانی با بیان اینکه نمی‌توان از ویژگی‌های سد‌های زیرزمینی چشم‌پوشی کرد، اظهار کرد: علی‌رغم این ویژگی‌ها نمی‌توان جایگزینی سد‌های سطحی به زیر‌زمینی را محقق کرد چرا که هر کدام جایگاه خودشان را دارند.

وی با اشاره به استان خوزستان گفت: نمی‌توان در این استان که سفره ندارد آب‌های سطحی را ذخیره کرد لذا باید به این نکته توجه کرد که وجود هر دو سد چه سطحی و چه زیر‌زمینی منافع خود را دارد.

معاون وزیر نیرو در امور آب با بیان اینکه نمی‌توان گفت که سد‌های زیرزمینی جایگزین سد‌های سطحی شود، اظهار کرد: درهیچ جای دنیا چنین اتفاقی نیفتاده است به همین دلیل راهکار اساسی برای این مساله این است که سدها در ابتدا با رعایت اصول ساخته شوند.

میدانی با بیان اینکه تاکنون همچنین مطالعه‌ای در این زمینه در کشور انجام نشده است،گفت: نمی‌توان به ازای ۴۸ میلیارد مترمکعب آب، سد زیرزمینی ایجاد کرد چرا که این امر شدنی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا باتوجه به شرایط خشکسالی کشور سد سازی مطلوب است یا خیر؟ تصریح کرد: با اطمینان می‌توان گفت که در این وضعیت اگر سدهای مخزنی را نداشتیم وضعیت کشور به مراتب بدتر و بحرانی‌تر از این بود.

معاون وزیر نیرو در امور آب با اشاره به نقش موثر سد‌ها گفت: اگر این سد‌ها را اطراف تهران نداشتیم برای تامین آب شرب تهران با مشکل روبرو می‌شدیم لذا نمی‌توان این موضوع را زیر سوال برد.

میدانی اظهار کرد:علی‌رغم این‌که تاکنون شاهد ۱۸۸ میلی‌متر بارندگی در کشور بودیم اما باید گفت که در قیاس با میانگین دراز‌مدت ۲۰ درصد کاهش داشته‌ایم که اگر بخواهیم عدد دقیق‌تری را اعلام کنیم ۲۵ درصد نسبت به درازمدت کاهش داشته‌ایم که باید برای این مساله نیز تدابیر اساسی ندیشیده شود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;