سدسازی متوقف شد

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه خبری ایرنا، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: پروژه های سدسازی را متوقف کنید و اعتبارات آن را در بخش بهینه سازی مصرف آب بکار گیرید.

علی مراد اکبری در حاشیه اولین گردهمایی مشترک مدیران ستادی و استانی وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی با محوریت طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر کشور ظرفیت سدسازی بیش از سدهای موجود را ندارد، بنابراین انتظار می رود وزارت نیرو منابع مالی این بخش را به بخش مصرف اختصاص دهد که در همین راستا هماهنگی های خوبی بین دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی انجام شده است.
وی اظهار داشت: با برگزاری جلسات مشترک بین کارشناسان و مدیران دو وزارتخانه عزم راسخی برای رفع مشکل بحران آب داریم که توسط ذینفعان و ذیمدخلان برطرف خواهد شد.
اکبری تصریح کرد: البته مشکل بحران آب به همکاری دستگاه هایی همچون قوه مقننه، قضایی و مجریه در تشریک مساعی با هم و تصمیم جدی در خصوص اقدامات لازم برای رفع مشکل بحران آب نیاز دارد.

سهم مصرف آب کشاورزی 57 میلیارد متر مکعب است
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس اطلاعات سال 90 از سند ملی آب برای گیاهان اساسی و غیراساسی، میزان مصرف آب حدود 70 میلیارد متر مکعب بوده است.
وی اضافه کرد: از دو سال گذشته تا کنون با توجه به خشکسالی های پی در پی و کاهش روان آب ها در رودخانه ها به نظر می رسد این روند 20 تا 25 درصد کاهش داشته است.
اکبری با بیان اینکه این کاهش 20 درصدی حجم مصرف آب بخش کشاورزی را 57 میلیارد مترمکعب نشان می دهد، در خصوص اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار گفت: از ابتدای اجرای طرح تا کنون یک میلیون و 400 هزار هکتار سیستم آبیاری نوین در کشور اجرا شده است که اگر منابع این پروژه ها به موقع تامین شود سالانه 200 هزار هکتار در وضعیت فعلی اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: البته توان این را داریم که سالانه 400 هزار هکتار آبیاری تحت فشار را اجرایی کنیم این در حالی است که طی یک برنامه 10 ساله باید 4 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گیرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی توسعه روش های نوین آبیاری، کشت گلخانه ای سبزی و سیفی، بکارگیری از روش های جدید آبیاری زیرسطحی و روش آبیاری تیپ در اراضی زراعی را از اولویت برنامه های این وزارتخانه در دشت های بحرانی و ممنوعه برشمرد.
وی ادامه داد: متاسفانه منابع اعتباری مورد نیاز اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار در سال 94 تخصیص داده نشده است این در حالی است که امسال حدود 350 میلیارد تومان کار انجام شده و باید هر چه سریع تر این مبلغ تامین و دیون پرداخت شود.
اکبری اضافه کرد: کشاورزان و بهره برداران از اجرای طرح های نوین آبیاری استقبال می کنند اما این مهم به تامین به موقع منابع مالی بستگی دارد. به نظر می رسد ما شاهد روند بسیار خوبی در بخش بهره وری آب در اراضی زراعی و باغی باشیم.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;