سخنان وزیر در حال و هوای نمایشگاه

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، پنجمین نمایشگاه بزرک راه و شهرسازی و صنایع وابسته از 6 آبان لغایت 9 آبان در مصلی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است.



آقای آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی گفت: رابطه دولت ها و مردم ‌در شرایط کنونی تغییراتی اساسی یافته است و این رابطه که پیشتر عموماً یک طرفه بود، دوسویه شده است.

 

امروز دولت ها، بدون مشارکت جدی مردم در همه عرصه های زندگی اجتماعی، از پایداری لازم برخوردار نیستند. همچنین، توسعه اقتصادی، اجتماعی نیز از ضرورت های اساسی جامعه امروز به شمار می رود.

 

تحولات فرهنگی و رقابت برای رشد و توسعه همه جانبه میان کشورها بسیار جدی است و توجه به نیروی انسانی توسعه یافته نیز ازضرورتهای اصلی در این راستا ست و بدون داشتن اندیشمندان، متخصصین و افراد کارآزموده و توانمند طی چنین مسیر دشواری ممکن نیست.



با این وصف و با این دگرگونی های اساسی در تاریخ و جامعه بشری، باید نوع نگاه به فرد در جامعه تحولی اساسی بیابد. اگر روزی افراد، رعیت به حساب می آمدند، رعیت اقتضائاتی داشت که دیگر با یک جامعه توسعه یافته و پویا سازگاری ندارند.



اگر روزی، توان افراد در قالب کاست، طبقه اجتماعی یا قوم و قبیله و یا حتی سن و جنس محدود می شد و افراد از نظر حقوق اجتماعی درجه بندی می شدند، این محدودیتها با نیاز شدید جامعه برای ورود انبوه افراد رشد یافته و رقابت برای قرار گرفتن در جایگاه برتر علمی و فرهنگی منطقه و جهان منافات دارد.



امروز در عرصه جهانی و به ویژه در یک کشور، ضرورت دارد انسان‌ها بتوانند صرف نظر از تمایزات مختلف سنی، جنسی، قومی و قبیله ای و سایر تفاوت های عقیدتی و فرهنگی از حقوقی یکسان برخوردار باشند تا بتوانند با گفت‌و‌گو و نیز رقابت صحیح و مسالمت آمیز با یکدیگر هم به رشد و شکوفایی خود و هم به توسعه جامعه کمک کنند.



با چنین رویکردی است که کشور می تواند از همه توان و ظرفیت های خود برای اعتلای فرهنگ و تمدن ایرانی، اسلامی بهره برداری کند.



همانطوری که در سند چشم انداز بیست ساله کشور آمده است، جامعه ایران باید در افق 1404 کشوری توسعه یافته، مبتنی بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادیهای مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسانها و برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فن آوری و دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل باشد.



پیوستگی مردم و حکومت، فرصت های برابر و روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی نیز از تاکیدات دیگر این سند است. همانطور که در تجربه جهان توسعه یافته از قرن هفدهم تا کنون اتفاق افتاده است، پیداست که برای تحقق چنین هدف بزرگی، بایستی نوع نگاه به افراد در جامعه تغییر اساسی بیابد.



شهروند در تجربه انسان توسعه یافته، مفهومی است که توان لازم برای تحقق چنین هدفی را داراست. در این مفهوم انسانها صرف نظر از همه تفاوتهای سنی، جنسی، طبقاتی، قومی، فرهنگی، مذهبی دارای حقوق و تکالیف برابری هستند.



حقوق شهروندی نیز قراردادی است میان ملت و دولت بر مبنای یک سری تکالیف و حقوق متقابل. بر این اساس، ملت در برابر دولت و دولت در برابر ملت نسبت به هم حقوق و تکالیفی دارند و این روابط متقابل باعث ایجاد یک قرارداد اجتماعی می شود.

 

 

بنابراین گزارش برخی موارد منشور 27 بندی عباس آخوندی بدین شرح است:

 

• ضرورت بهسازی بافت‌های فرسوده با عنوان یکی از راه‌های گسترش مسکن


• شفافیت در تامین حقوق شهروندان از طریق در دسترس قرار دادن تمامی اطلاعات تولیدی


• دوری کردن از تصمیمات لحظه‌ای و ضرورت اخذ تصمیم‌های کارشناسی


• توسعه عدالت و گسترش مالکیت خصوصی بر بنگاه‌ها


• حرکت در جهت کاهش مخاطرات سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل


• حرکت به سمت توسعه پروژه‌های حمل و نقل کشور بر پایه توسعه اقتصادی و نه توجیه اجتماعی


• حرکت بخش حمل و نقل به سمت حضور در بازار سرمایه


• تلاش برای افزایش بهره‌وری با مشارکت فعالان حرفه‌ای


• ارتقای سطح و کیفیت خدمات حمل و نقل و سیستم‌های آن به سطح بین‌المللی


• حرکت در جهت تضمین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه


• سازماندهی افزایش کارایی در بخش مسکن


• اهتمام ویژه به کنترل کیفی پروژه‌ها


در حال برگزاری پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی هستیم؛ محلی برای تعامل بخش خصوصی و دولتی و بیان مشکلات، ارائه فرصت‌ةای سرمایه‌گذاری و رفع موانع توسعه؛ در این راستا باید هدفگذاری‌های مشخصی برای برگزاری این نمایشگاه در دستور کار باشد.


اهدافی نظیر:


توسعه حقوق شهروندی مبتنی بر قانون اساسی در فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی؛ بهبود مستمر در کیفیت خدمات و افزایش رفاه شهروندان؛ شفافیت، رقابت و پذیرش حق پرسشگری برای فعالان اقتصادی و همه شهروندان؛ توجه به مسکن از منظر شهروندان و مشتریان و رعایت حق انتخاب توسط مشتری.


موفق و سربلند باشید/ عباس اخوندی، وزیر راه و شهرسازی



‌ پنجمين نمايشگاه بزرگ راه و شهرسازي و صنايع وابسته با تغيير رويكرد از “فعاليت محوري” به “كارآمد محوري براي شهروندان” همسو با سياست هاي جديد دولت تدبير و اميد وزارت راه و شهرسازي و سياست هاي كلان برنامه ششم توسعه، از ششم تا نهم آبان ماه 94 همچون سنوات گذشته در مصلي امام برگزار مي شود.


علاقمندان برای شرکت و حضور در این نمایشگاه و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی پنجمین نمایشگاه راه وشهرسازی و صنایع وابسته به آدرس http://www.mruexpo.ir/ مراجعه نمایید.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;