روسای نظام مهندسی استان‎ها: سازمان به نظام مهندسی مسکن تبدیل شده‌است

ظرفیت‌های بسیاری در مباحث مقررات ملی ساختمان وجود دارد که اگر این مباحث اجرایی شود، می تواند ضمن کمک به ایجاد اشتغال برای مهندسان، درنهایت به حفظ سرمایه های ملی بی‌انجامد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، با این حال هنوز بسیاری از مباحث مقررات ملی در کشور اجرایی نمی شود. در این بین اظهارات مسئولان سازمان نظام مهندسی حاکی از آن است که هنوز زمینه های اجرایی کردن این مباحث در کشور ما فراهم نیست و به عبارتی، هنوز برای اجرای کامل این مقررات آمادگی کامل در کشور ما وجود ندارد.
مهندسان به مهندسان مسکن تبدیل شده‌اند
در همین رابطه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان با اشاره به اشکالات مباحث مقررات ملی ساختمان گفت: علیرغم اینکه مباحث ۲۳‌ گانه‌ مقررات ملی ساختمان در حال حاضر خالی از اشکال نیستند، ولی متاسفانه از آن ظرفیت‌های موجود در همین مباحث موجود نیز نتوانسته ایم برای کمک به رونق بخش ساخت ساز و رشد کیفیت و بهینه کردن ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود، استفاده کنیم.
سعید یزدانی با بیان این مطلب تصریح کرد: درعین حال ما نتوانسته ایم از فرصت‌های قانونی که در مباحث مقررات ملی ساختمان در اختیار ما قرار داده شده است، برای اشتغال‌زایی مهندسان استفاده کنیم.
وی با انتقاد از اینکه در شرایط کنونی من مهندسان ما به نوعی به مهندسان مسکن تبدیل شده‌ اند، این در حالی است که سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز به سازمان نظام مهندسی مسکن تبدیل شده است.
وی اظهار کرد: به این معنا که ظرفیت‌های قانونی موجود در مباحث مقررات ملی ساختمان از جمله مبحث ۲۱ که مربوط به بررسی پدافند غیرعامل است و خود می‌تواند زمینه‌ ساز ایجاد اشتغال برای مهندسان باشد، استفاده نشده است.
تعریف صلاحیت انرژی برای مهندسان با اجرای مبحث ۱۹
یزدانی همچنین با اشاره به یکی دیگر از مباحث مغفول در مقررات ملی ساختمان بیان کرد: مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در حالی مورد غفلت قرار گرفته است که با اجرای آن می‌توانیم ضمن اینکه صلاحیت انرژی را برای مهندسان تعریف کنیم، در عین حال می توانیم با ارزیابی مصرف انرژی در ساختمان‌ها به بهبود اقتصاد ملی کمک کنیم.
وی با بیان اینکه ۴۰ درصد پرت انرژی در کشور در بخش ساختمان‌ها رخ می‌دهد، بیان کرد: این در حالی است که ما می‌توانیم از مبحث ۱۹ هم برای اشتغال‌زایی مهندسان و هم برای کمک به چرخه اقتصاد ملی استفاده کنیم.
رییس سازمان نظام مهندسی همدان در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت نگهداری از ساختمان ها در دوره بهره برداری گفت: مبحث بعدی که باید به اجرای آن توجه شود، مبحث ۲۲ یا نظارت بر بهره‌ برداری از ساختمان‌ها است که متاسفانه این ظرفیت قانونی نیز مغفول مانده است.
به گفته یزدانی، با اجرای مبحث ۲۲ نیز ضمن اینکه می توان برای مهندسان اشتغال زایی کرد، در کنار آن اهداف مهمی مثل تاب‌ آور کردن و پایدار کردن ساختمان‌هایی محقق می شود که ساخته شده و در دست بهره‌ برداری است که متاسفانه این محمل قانونی هم تا به حال مغفول مانده است.
پیگیری تعریف صلاحیت های جدید برای مهندسان
این مسئول با اشاره به اقدامات سازمان نظام مهندسی استان همدان در زمینه اجرای مباحث مقررات ملی بیان کرد: ما در استان به نوعی موافقت‌های اولیه را در خصوص اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی در کارگروه‌های مختلفی از جمله کارگروه عمران و انرژی گرفته ایم.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در جهت اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی، مصوبات ابتدایی نظارت بر ساختمان ها را در کارگروه‌های کمیته پدافند غیرعامل و زلزله و لغزش زمین گرفته ایم تا بتوانیم این مباحث را به صورت صلاحیت ‌های جدیدی برای مهندسان خود تعریف کنیم.
بهینه سازی مصرف انرژی اکثر رشته های مهندسی را درگیر می کند
در همین حال رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان غربی با اشاره به چالش های مربوط به اجرای مقررات ملی ساختمان گفت: عمده مشکلات در این زمینه مربوط به مباحثی از مقررات ملی به ویژه مبحث ۱۹ است که هنوز اجرایی نشده اند.
رحیم نجاتی اسلاملو با اشاره به جایگاه ویژه مبحث ۱۹ مقررات ملی بیان کرد: بحث کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی بحث بسیار گسترده ای است که تقریبا اکثر رشته های مهندسی از معماری گرفته تا برق، مکانیک و سازه را درگیر خود می کند.
وی افزود: در هر کدام از این رشته های مهندسی باید الزاماتی در حوزه های طراحی و نظارت به کار گرفته شود و در کنار آن، به منظور هوشمند سازی مصرف انرژی در ساختمان ها، باید متریال ها و تکنولوژی های جدید مورد استفاده قرار گیرد.
این مسئول با اشاره به افزایش روزافزون قیمت انرژی بیان کرد: با توجه به اینکه رفته رفته شاهد گرانتر شدن قیمت انرژی در کشور هستیم و این در حالی است که مصرف انرژی در کشور بسیار بی رویه است، اجرایی شدن این مبحث موضوعی است که باید در کل کشور نهادینه شده و اجرای آن آغاز شود.
نظام مهندسی الزامات اجرای مبحث ۱۹ را در بخش طراحی و نظارت وارد کند
نجاتی با تاکید بر اینکه اجرای مبحث ۱۹ باید بر مبنای یک برنامه ریزی رو به رشد پیگیری شود، ادامه داد: اجرایی شدن بخشی از این موضوع مربوط به فرهنگ سازی است و مردم باید به این امر تن دهند.
وی ادامه داد: بخش دیگر نیز مربوط به الزاماتی است که سازمان نظام مهندسی باید این الزامات را در حوزه طراحی وارد کند و مهندسان طراح این الزامات را در طراحی های خود لحاظ کنند و همچنین مهندسان ناظر از پیامد آنها نظارت های خود را انجام دهند تا این مهم در استان ها جا بیفتد.
وی خاطر نشان کرد: برای این منظور به شخصه اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی را در استان به عنوان یک اولویت پیگیری می کنم که اقدامات جدی در این زمینه انجام دهیم.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;