ساختمان هاي غير مستحکم و فاقد استاندارد تهديدي جدي براي شهروندان است

 

ساختمان هايي که با وقوع يک زلزله نه چندان پرقدرت نيز امکان فروريختن آنها و به بار آمدن تلفات جاني بسيار و خسارات مالي هنگفت وجود دارد.


 



به گزارش تاسیسات نیوز، از مدت ها پيش کارشناسان در مورد خطرات ناشي از زلزله احتمالي کلانشهر تهران هشدار داده اند و ساختمان هاي غير مستحکم و فاقد استاندارد را تهديدي جدي براي شهروندان دانسته اند، اما؛ متأسفانه همواره مسوولان ذيربط نسبت به اين هشدارها بي تفاوت بوده اند، اين در حالي است که به دليل وجود چندين گسل خطرناک در پايتخت؛ يعني گسل شمال تهران، گسل ري درجنوب تهران، گسل شرق و تک گسل ملاصدرا وقوع زلزله در اين کلانشهر دور از تصور نيست، همين موضوع ضرورت رفع مشکلات و معضلات گريبانگير صنعت ساختمان را که موجب توليد مساکن نامستحکم و غير ايمن مي شود، بيش از پيش آشکار مي کند.

سال هاست که از احتمال وقوع يک زلزله بزرگ در شهر تهران صحبت مي شود، اما؛ همواره کارشناسان تأکيد کرده اند که پيش بيني وقوع زلزله امکان پذير نيست.

در واقع علم و دانش بشر به اندازه اي پيشرفت نداشته که امکان پيش بيني وقوع زلزله را داشته باشد و از همين رو همه ساله در سطح جهان، اين بلاي طبيعي تلفات جاني و خسارات مالي بسياري به بار مي آورد.

در حالي در هر لحظه و هر ساعت ممکن است فعال شدن هر يک از گسل هاي تهران يک فاجعه انساني را به بار بياورد که متاسفانه قانون نظام مهندسي و مقررات ملي ساختمان به راحتي به هيچ انگاشته مي شود و مدت هاست که امضاء فروشي مهندسان بازار پر رونقي دارد، قاعدتا در اين شرايط نمي توان انتظار داشت که همانند کشوري مانند ژاپن، ساختمان هاي ايمن و مستحکم در مقابل زلزله داشته باشيم و به اين ترتيب با دور زدن قوانين، جان ميليون ها نفر از ساکنان تهران را به خطر انداخته ايم.

در وضعيتي که اين چنين مقررات مربوط به احداث ساختمان ها زير پا گذاشته مي شود و مهندسان امضاي خود را به بهاي سکونت مردم در خانه هاي غير ايمن و فاقد استاندارد مي فروشند، حتي احياي بافت هاي فرسوده نيز نمي تواند به کاهش تلفات جاني و مالي بر اثر وقوع زلزله کمک کند، زيرا طبق گفته کارشناسان در زمان وقوع زلزله بيشترين مناطقي که مورد آسيب قرار مي‌گيرند نقاط واقع شده در بافت فرسوده هستند.

چند روز پيش در شبکه هاي اجتماعي شايعه‌اي درباره وقوع زلزله در تهران انتشار يافت که نگراني هايي را در بين شهروندان پايتخت به وجود آورد، پراکنده شدن اين شايعه يک نکته عميق در دل خود پنهان داشت که شايد کمتر کسي به آن توجه کرد و آن خطرات ناشي از وجود ساختمان هاي فرسوده، بي کيفيت و غير استاندارد در تهران است، ساختمان هايي که با وقوع يک زلزله نه چندان پرقدرت نيز امکان فروريختن آنها و به بار آمدن تلفات جاني بسيار و خسارات مالي هنگفت وجود دارد.

هر چند که شايعه هايي مانند آنچه که هفته گذشته در شبکه هاي مجازي انتشار يافت، آرامش و امنيت رواني شهروندان را تحت تأثير قرار مي دهد، شايد انتشار شايعه هايي از اين دست تلنگري بر پايان ساخت و سازهاي غيرمسوولانه و بي توجهي سازمان هاي مسوول در عرصه ساخت و ساز مانند وزارت راه و شهرسازي، شهرداري و نظام مهندسي نسبت به احداث ساختمان هاي نامستحکم و فاقد ايمني لازم باشد تا ديگر منتشر شدن اين قبيل شايعه ها دلهره و نگراني هاي عميق را در ميان شهروندان به وجود نياورد.

 

پایان پیام /.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;