لزوم اجرای آیین نامه مقاوم سازی ساختمان

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: اجرای آئین نامه ۲۸۰۰ (مقاومت ساختمان‌ها دربرابر زلزله) تنها ۲ درصد هزینه ساختمان را افزایش می‌دهد و در مقابل باعث افزایش کیفیت ساختمان‌ها می‌شود. محمد شکرچی زاده در نشست خبری گفت: ۲۵ شهریور سالروز زلزله طبس بود که ۱۸ هزار نفر از هم وطنانمان جان خود را در آن واقعه از دست دادند. ما هر ۱۰ سال یک بار با زلزله‌ای به بزرگی بیش از ۷ ریشتر روبه رو هستیم که همین مساله مسئولیت بزرگی را برای کاهش مخاطرات بر عهده ما می‌گذارد.
به گزارش  پایگاه خبری تاسیسات نیوز، وی درباره این موضوع گفت: تاب آوری از مباحثی است که مورد تاکید مرکز تحقیقات، راه و شهرسازی قرار گرفته است از این نظر باید در ساخت و ساز‌ها مورد توجه ویژه قرار گیرد.
او تصریح کرد: سه مخاطره سال‌های اخیر همچون ریزش ساختمان پلاسکو، زلزله سال ۹۶ سرپل ذهاب و سیل فروردین ۹۸ نشان داد که تاب آوری شهر‌ها در وضعیت مناسبی قرار ندارد.
وی افزود: در کشور موضوع تاب آوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی جدی است و در سیاست‌های جدید در دستور کار قرار گرفته است که در خصوص بیمارستان‌ها وزارت بهداشت و برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) کمک قابل توجهی را برای مطالعات اولیه انجام داده است.
شکرچی زاده ادامه داد: بعد از برجام بیش از ۵۰۰ دستگاه شتاب نگار از تولید کنندگان خریداری و ۱۰۰ دستگاه نصب شد. این دستگاه‌ها کمک می‌کند وضعیت زمین و خسارت‌های بعد از زلزله را بتوانیم رصد کنیم.
در بیش از ۸۰ درصد ساختمان‌ها آیین نامه ۲۸۰۰ (طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله) رعایت می‌شود.
وی درباره لایحه جدید مدیریت بحران گفت: مسئولیت جدیدی در این لایحه بر عهده مرکز تحقیقات مسکن گذاشته شد، از جمله شناسایی حریم گسل‌ها و فرونشست زمین.
وی ادامه داد: یک سوم دشت‌های ایران در معرض فرو نشست قرار دارد و یکی از دلایل فرونشست‌ها افزایش بی رویه برداشت اب‌های زیر زمینی است.
وی بیان کرد: کلان شهر‌ها از نظر تاب آوری وضعیت قابل قبولی ندارد، باید مقاوم سازی بیمارستان‌ها در دستور کار قرار گیرد و مجلس باید در وضع قوانین و مقررات تاب آور کردن بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی کمک کند.
منبع خبرگزاری صداوسیما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;