زادروز تحلیلگر ریاضی الکتریسیته و ترمودینامیک

به گزارش تاسیسات نیوز، ویلیام تامسون، ملقب به لرد كلوین، ریاضیدان، فیزیکدان و مهندس بریتانیایی و یکی از پیشگامان مهم علوم طبیعی در قرن نوزدهم بود. وی در 26 ژوئن 1824میلادی در شهر بلفاست در ایرلند شمالی به دنیا آمد. پدر وی استاد ریاضی دانشگاه گلاسکو بود و ویلیام هم از ۱۰ سالگی، تحصیل در آن دانشگاه را شروع کرد.





در آن زمان، دانشگاه بسیاری از امکانات تحصیل مدارس ابتدایی را برای دانش‌آموزان با استعداد فراهم می‌کرد. ویلیام تامسون خیلی زود به ریاضیات و مبانی فیزیک علاقه‌مند شد و مقاله‌هایی درباره حرکت اجسام نوشت. او به‌خاطر پیشنهاد مقیاس دمای ترمودینامیکی کلوین معروف است.





این واحد اندازه‌گیری دما که مستقل از خواص فیزیکی ماده‌ است، به افتخار او «مقیاس دمای کلوین» نام گرفته‌ است. در این سیستم اندازه‌گیری، «صفر کلوین» پایین‌ترین دمای ممکن است که با هیچ فرآیند فیزیکی نمی‌توان به آن رسید، اما می‌توان به آن نزدیک شد.





ویلیام تامسون پس از طی تحصیلات خود راهی پاریس شد و زیر نظر یكی از فیزیكدانان ‏آن عصر، به كار در آزمایشگاه پرداخت. او در سال‏‌های بعد تحقیقات وسیعی درباره حرارت و برق در علم فیزیك انجام داد و در تكنولوژی انتقال پیام از زیر دریا ابداعاتی به عمل آورد كه در نهایت موفق به اختراع تلگراف زیردریایى شد.





او کارهای مهمی در تحلیل ریاضی الکتریسیته و ترمودینامیک انجام داد و تلاش‌های زیادی برای وحدت بخشیدن به حوزه‌های مختلف فیزیک به شکل مدرن آن کرد. اما آنچه باعث شهرتش شد، کار دومش یعنی مهندسی تلگراف بود. طرح جالب او یعنی انتقال اطلاعات به آن سوی اقیانوس اطلس از طریق کابل‌های زیردریایی برای زمان خودش بسیار نوآورانه و دور از دسترس بود.





شهرتی که از این راه به‌دست آورد حتی با کسب کرسی استادی علوم طبیعی دانشگاه گلاسکو در سن ۲۳ سالگی به‌دست نیاورد. تامسون در تحقیقات خود، نظریه‌‏های دانشمندان معاصر خویش در مورد حرارت را جمع‌‏آوری و تنظیم كرد. این فیزیكدان بزرگ، بعدها به سبب خدمات فراوانی كه به دنیای علم و دانش كرد به درجات بالا و القاب سر و لُرد كلوین نائل آمد و در سال 1890میلادی رئیس انجمن سلطنتی انگلیس شد، همچنین درجه‏‌بندی معروف كلوین برای سنجش دما به نام او نام‏گذاری شده است.





کلوین در حوزه زمین‌شناسی هم صاحب نظریه بود و به‌خاطر اعتقادش به مسیحیت، خلقت‌گرا به حساب می‌آمد. او با کمک دانسته‌هایش در ترمودینامیک توانسته بود عمر خورشید و همچنین زمین را تخمین بزند. با انتشار کتاب منشأ انواع داروین به مخالفت با آن پرداخت و معتقد بود که عمر خورشید (برابر آنچه که او تخمین زده بود) کمتر از آن است که برای درستی نظریه تکامل لازم است. بعدها اگرچه در گفت‌وگوهای خصوصی به نادرستی تخمین خود معترف بود، اما همچنان با نظریه تکامل مخالف ماند. لُرد كلوین سرانجام در 17 دسامبر 1907میلادی در هشتاد و سه سالگی درگذشت.




منبع: دنیای اقتصاد







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;