رکودی که کمر صنایع ساختمانی را شکست

به گزارش تاسیسات نیوز، بسیاری از صنایع وابسته به بخش مسکن نیز در این سالها به مانند ساخت و ساز خواب زمستانی طولانی را پشت سر می گذارند و حالا حالا نیز امیدی برای بیدار شدن و دیدن شکوفه های بهاری ندارند.




رکود بخش مسکن و ساختمان حدود چهار سال است که به صورت مداوم ادامه دارد. بخش ساختمان با توجه به ماهیت آن یکی از بخش‌های اقتصادی پیشران به حساب می‌آید و ادامه‌دار شدن رکود در آن باعث ایجاد رکود در صنایع مختلف وابسته می‌شود.




مسکن که در رکود باشد صنایع وابسته و پایین‌دستی آن هم با مشکل مواجه می‌شوند. رکود این صنایع وابسته هم به معنای بیکاری تعداد زیادی از مردم است که در این صنایع مشغول به کار هستند. به این ترتیب اگر دولت قصد حل مشکل بیکاری و رونق اقتصادی را دارد، یکی از مسیرها از رونق مسکن می‌گذرد.





مسکنی که در بسته خروج از رکود دولت نقش پیشران را بازی می‌کرد، اما این نقش هیچ وقت درست و حسابی وارد صحنه نشد و مسکن در همان رکود خود باقی ماند.





حداقل ۵۰ نوع صنعت با صنعت ساختمان مرتبط هستند که هم‌اکنون به‌دلیل رکود در بخش مسکن، متناسب با سایر بخش‌های صنعت رشد نکرده‌اند و رشد آنها مرتبط با سیاست‌هایی است که دولت در بخش مسکن دارد و تا زمانی که مسکن از رکود خارج نشود، این صنایع هم رشدی نخواهند داشت.





از سوی دیگر، با توجه به وجود تقاضای خاموش و انباشته در بخش مسکن، ادامه‌ رکود عمیق فعلی در بازار مسکن، می‌تواند در دراز مدت باعث ایجاد مشکلات عمیق‌تر در مورد تامین یکی از نیازهای اساسی جامعه شود.




سیاست های نامناسب دولت برای رونق بخش مسکن



هم‌اکنون از یک سو رشد نامتناسب صنعت ایران ناشی از رکود بخش مسکن است و از دیگر سو برای رفع این عدم‌تناسب و دستیابی به رشد مثبت در حوزه صنعت، دولت باید بخش مسکن را با اتخاذ سیاست‌هایی به‌رونق برساند.




در این میان مسئله‌ این است که سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت برای خروج مسکن از رکود، اغلب معطوف به اعطای تسهیلات برای خرید مسکن است؛ درحالی‌که رکود به‌گونه‌ای همه‌گیر در مسکن ریشه دوانده‌ و کل این بازار، از تولید تا معاملات و مصرف را به‌سختی درگیر خود کرده است که بدون توجه مستمر به همه حوزه‌ها ازجمله تولید مسکن، هرگونه تلاش برای رونق را ناکام می‌گذارد.




بازار مصرف سیمان داخلی در سال‌جاری نسبت به سال‌های گذشته حداقل 25درصد کاهش یافته است، براین‌اساس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان پیش‌بینی کرده است در سال 95معادل 70درصد از ظرفیت تولیدی خود، سیمان تحویل دهد؛ درحالی‌که این صنعت در سال 91بیش از ظرفیت تولیدی، سیمان تحویل می‌داد.




در واقع دولت نشان داد که طی 4 سال گذشته هیچ برنامه مشخص و مدونی برای رونق چرخه ساخت و ساز در کشور و جلوگیری از بیکاری هزاران کارگر بخش مسکن و ده ها صنایع وابسته به آن نداشته و این روند به ایجاد وضعیت بد اقتصادی در کشور دامن زده است.




رکودی که کمر صنایع وابسته را شکسته است

 

 

رکود مسکن،کمر صنعت فولاد را نیز خم کرده است،‌چراکه آزاد رئیس اتحادیه فروشندگان آهن در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، اظهار داشت: بعد از رکود گسترده در بازار مسکن دچار تعطیلی شد و مشکلاتی را برای این صنف بوجود آورد که باعث تعطیلی 1400 واحد فروش آهن در سراسر کشور شده است.




وی با اشاره به اینکه اگر به شهرداری مراجعه شود می بینید که صدور پروانه ساخت دراین سالها چقدر کاهش داشته است،افزود:بسیاری از فروشندگان آهن به سمت کارهای کاذب دیگر رفته و ازاین صنف خارج شده اند.




وی تاکید کرد: فعالان بازار دراین صنف انتظار زیادی برای رفع رکود کشیدید،اما نه تنها گشایشی در بازار اتفاق نیفتاد،بلکه رکود شدیدتر هم شده است و این درحالی است که به ماه های پایانی سال نزدیک می شویم و فروشندگان نیاز زیادی به نقدینگی دارند.




آزاد ادامه داد: همچنان رکود شدیدی در سطح بازار ساخت و ساز وجود دارد و فقط کسانی که ناچار به نوسازی ساختمان‌های خود هستند،اقدام به خرید آهن می‌کنند.




به‌گونه‌ای که سیدبهادر احرامیان، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد می‌گوید: مصرف ظاهری فولاد ایران در بازه 4ساله 91تا 95در یک سقوط آزاد فاجعه‌آمیز با افت 30درصدی مواجه شده و از 22میلیون تن مصرف در سال 91به کمتر از 16میلیون تن در شرایط فعلی رسیده است. همچنین احمد شریفی، دبیر انجمن سنگ ایران نیز می‌گوید: هم‌اکنون بیش از 50درصد کارخانه‌های سنگ کشور خالی هستند.





با این وجود،سیاست‌هایی مانند اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، بهبود نرخ رشد اقتصادی، افزایش تسهیلات مسکن و نیز حجم پایین پروانه‌های ساختمانی در سال‌های اخیر موجب نشد که به مرور کفه رکود مسکن سبک تر شود.





اما آنچه مهم است اینکه بسیاری از صنایع وابسته به بخش مسکن نیز در این سالها به مانند ساخت و ساز خواب زمستانی طولانی را پشت سر می گذارند و حالا حالا نیز امیدی برای بیدار شدن و دیدن شکوفه های بهاری ندارند.




خبرگزاری خانه ملت در گفتگو با کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی وضعیت تاثیرگذاری رکود بخش مسکن بر صنایع وابسته پرداخته است.




 

سیدناصر موسوی لارگانی درگفتگو با خانه ملت درخصوص تاثیرگذاری رکود بخش مسکن در تعطیلی صنایع وابسته به آن،‌گفت:در سالهای گذشته اگر رکود بود،درکنار آن رونق و تولید هم وجود داشت،چراکه مسکن مهر باعث ایجاد تولید و اشتغالزایی فراوانی برای کارگران بخش مسکن و صنایع وابسته به آن بود.




وی افزود:طی 3 سال گذشته به دلیل عدم حمایت دولت و نداشتن برنامه مناسب شاهد آن هستیم که بخش مسکن در رکودی بی سابقه و طولانی مدت فرو رفته و بسیاری از کارگران بخش ساخت و ساز و کارخانه های تولیدکننده وسایل ساختمانی بیکار شده و با مشکلات فراوانی روبرو هستند.




موسوی لارگانی با تاکید براینکه رکود و خواب طولانی بخش مسکن بیش از این مطمئنا به ضرر کشور و تولید و اشتغال کشور است،گفت: مردم و اصنافی که با این مسکن در ارتباط هستند، مشکلات و معضلات فراوانی را متحمل شده و دولت هم به صورت جدی پیگیر حل آنها نمی باشد.




وی با ابراز تاسف از اینکه رکود بخش مسکن سایه سنگین و طولانی مدتی بر صنایع و کارخانه های وابسته به این بخش انداخته است، افزود: صنایع وابسته به بخش مسکن در این سالها با مشکلات جدی مواجه بوده و رکود و بیکاری حاکم بر این بخش، ضررهای جبران ناپذیری را به تولید کنندگان و اقتصاد کشور وارد کرده است که سالها طول می کشد این روند به حالت اولیه خود برگردد.




نماینده مردم فلاورجان درمجلس با بیان اینکه متاسفانه دولت نتوانست در بخش مسکن اقدام مناسب و قابل لمسی را انجام دهد و فقط با مخالفت و توقف مسکن مهر بر گسترش رکود و بیکاری در کشور دامن زد،‌ تصریح کرد: دولت شعارهای در خصوص تولید در بخش مسکن سر می دهد، ولی عملا اقدام و برنامه ای در این سالها نداشته و این عدم مدیریت و برنامه باعث شده که رکود سنگین و سختی بر صنایع وابسته به بخش مسکن تحمیل شود.




وی تاکید کرد: عملا با به خواب رفتن ساخت و ساز در کشور، نباید انتظار رفع رکود و ایجاد اشتغال را داشته باشیم ،‌چرا که بخش مسکن و صنایع وابسته آن سهم بالای در اقتصاد و اشتغال در کشور دارند. بنابراین رکود در بخش مسکن باعث بروز بحران در مشاغل وابسته به آن می شود که در نهایت تاثیری منفی در اقتصاد کشور بر جای می گذارد.




عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، همچنین با اشاره به نقش غیرقابل انکار مسکن در اقتصاد کشور،تصریح کرد:مسئولان باید ازتمامی سازوکارها و ابزارهای ممکن برای کاهش رکود در این بخش بهره گیرند.




احمدی:دولت اهتمامی برای رونق بخش مسکن و صنایع وابسته ندارد



نبی الله احمدی درگفتگو با خبرگزاری خانه ملت درخصوص تاثیرگذاری رکود بخش مسکن در تعطیلی صنایع وابسته به آن، با اشاره به اینکه بخش مسکن و ساخت و ساز در بسیاری ازکشورها با رکود و مشکل مواجه است،‌‌گفت: متاسفانه برخی عوامل دست در دست هم باعث شده که رکود بخش مسکن و البته بیکاری و تعطیلی صنایع وابسته به آن در ایران افزایش یابد.




وی عدم برنامه مدون و دقیق دولت در زمینه مسکن و ساخت و ساز را مورد تاکید قرار داد و گفت:این عامل باعث شده که انبوه سازان و سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز با مشکلات جدی مواجه شده و انگیزه ای برای حضور و ادامه فعالیت در این بخش نداشته باشند.




احمدی با بیان اینکه به طبع رکود و عدم فعالیت بخش مسکن ،بسیاری از صنایع و کارخانه های وابسته به این شغل پرکار نیز سالها است که دچار تعطیلی و رکود شده اند،تصریح کرد:بخش مسکن سهم بسیار بالای در بازار کار دارد و شاهد هستیم که در طی سالهای اخیر به دلیل رکود این بخش بیکاری و عدم تولید در کشور افزایش داشته است.




وی با بیان اینکه مطمئنا با روند موجود در بازار مسکن و ادامه این بی برنامگی از سوی دولت،‌نمی توان انتظار داشت که باز شاهد شکوفایی مجدد و احیای بازار مسکن و صنایع وابسته به آن در کشور طی ماه های آینده باشیم،‌ بیان داشت: عدم حمایت دولت درزمینه ساخت و ساز و بی اعتنایی به بخش خصوصی در این زمینه باعث فروکش کردن روند مناسب این بخش شد که این امر متاسفانه باعث بیکاری قشر فراوانی از کارگران ساختمانی و حتی کارخانه های وابسته به مسکن نیز شده است.




عضوکمیسیون عمران مجلس نهم با تاکید براینکه دولت نتواست برنامه و حمایت مناسبی از بخش مسکن طی 3 سال گذشته داشته باشد، گفت: ‌این عدم مدیریت و شانه خالی کردن از پذیرش مسئولیت ،‌باعث تعطیلی ساخت و ساز و بیکاری افراد بی شماری در این بین شده است.




نماینده مردم داراب و زرین دشت درمجلس نهم شورای اسلامی در پایان افزود: در رکود فعلی مسکن،کل لایه‌های زیرین و صنایع وابسته به مسکن هم درگیر رکود شده و دچار ورشکستگی شده‌اند،از این‌ رو اول باید تغییراتی در اقتصاد کلان ایجاد کنیم، برنامه‌های قوی اقتصادی پیش گرفت و بعد منتظر رونق مسکن باشیم.




محمد مهدی افتخاری درگفتگو با خبرگزاری خانه ملت درخصوص تاثیرگذاری رکود بخش مسکن در تعطیلی صنایع وابسته به آن،‌گفت: دود 160 صنایع وابسته به بخش مسکن و ساخت وساز در کشور هستند و نزدیک به 30 درصد اقتصاد ملی در حوزه مسکن بوده که نشان دهنده پایه و اصل بودن بخش مسکن در رونق و اشتغالزایی است.




وی اظهارکرد: تاسفانه به دلیل رکود در بخش مسکن شاهد یک بحران بزرگ در صنایع وابسته و اقتصاد ملی در کشور هستیم و رونق و پویایی از کارافتاده است.




نماینده مردم فومن درمجلس با بیان اینکه افراد و خانواده های زیادی در بخش مسکن مشغول فعالیت و تلاش بودند که به خاطر رکود حاکم با مشکلات فراوانی روبرو شده اند،‌تصریح کرد:با آسیب شناسی و بررسی مسئله رکود بخش مسکن و بیکاری کارگران فراوان در این عرصه ، هرچه سریعتر این مشکلات مرتفع می شود.




وی افزود:به دلیل شرایط موجود حتی سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز رغبتی برای حضور در این بین ندارند و برخی از آنها حتی به سمت کارهای کاذب رفته اند.




عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه متاسفانه دولت برنامه مشخص و مدونی در خصوص بخش مسکن ندارد و این امر باعث بلاتکلیفی مردم، سرمایه گذاران و کارگران شده است،‌گفت: رکود مسکن باعث بروز بحران و بیکاری افراد زیادی در کشور شده است و باید فکر اساسی در این خصوص صورت بگیرد.




 

احمد علی مقیمی درگفتگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص تاثیرگذاری رکود بخش مسکن در تعطیلی صنایع وابسته به آن، گفت: دولت به عنوان متولی کارها و اقدامات زیربنایی،باید اراده ای برای حل مشکل رکود مسکن و بیکاری کارگران این بخش و صنایع و کارخانه های وابسته به این بخش داشته باشد.

 

 

 

 

وی با تاکید براینکه متاسفانه دولت اراده مناسب و قوی برای تحول و رونق در بخش مسکن ندارد و شاهد آن هستیم که بسیاری از کارخانه های وابسته به مسکن نیز با عدم فعالیت و تولید مواجه هستند، گفت:یکی از علل متوقف شدن بخش مسکن در این سالها عدم همراهی مناسب بانک ها و ایجاد مشکلات جدید و بیشتر از سوی آنها بوده است.





مقیمی با اشاره به اینکه دولت قبل با راه اندازی مسکن مهر توانست بیش از یک میلیون و پانصد هزار مسکن بسازد و ضمن خانه دار شدن قشر عظیمی از مردم ،‌بخش مسکن و صدها کارخانه و صنایع وابسته به آن نیز رونق گرفته و تولیدات خوبی داشتند، افزود: شاید ایراداتی به بحث مسکن مهر وارد باشد، ولی اصل قضیه رونق این بخش و خانه دار شدن مردم مفید بود و اثرات خوبی هم به دنبال داشت.




وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر بسیاری از کارگران صنایع وابسته به بخش مسکن و کارگران این بخش بیکار شده و رو به کارهای فصلی و کاذب آورده اند که مطمئنا این کارها دوامی نداشته و باعث بروز مشکلاتی برای افراد و خانواده های آنها می شود،‌تصریح کرد: بسیاری از کارخانه ها و صنایع تولید و رونق شان وابسته به خارج شدن از رکود بخش مسکن است ، تا بتوانند تحرک و پویایی لازم را بدست آورند،‌که متاسفانه به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب دولت هنوز این موضوع تحقق نیافته است.





نماینده مردم بهشهر در مجلس نهم با بیان اینکه به نظر می رسد نباید برای رونق بخش مسکن منتظر برنامه ها و اقدامات دولت ماند ، چرا که آنها طی این سالها نشان داده اند که نمی توانند در این خصوص قدم مناسبی برداند‌،تاکید کرد: باید با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و سرمایه گذاران پویایی و تحرک را به بخش مسکن و صنایع وابسته و کارخانه های تعطیل شده برگرداند.




وی با ابراز تاسف از اینکه برنامه مناسب و قوی برای جذب سرمایه گذاران بخش مسکن و رونق به اقتصاد کشور نداشته است،‌تاکید کرد:انبوه سازان نیز با مشکلات جدی مواجه شده و دیگر رغبتی برای حضور و فعالیت در این بخش ندارند ، چرا که اعتماد آنها از بین رفته است.




عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس نهم در پایان گفت: بسیاری از کارخانه ها تعطیل و کارگران آنها در بلاتکلیفی به سر می برند و مشکلات عدیده ای گریبان گیر این قشر زحمت کش شده است.





باستانی:رکود بازار مسکن خطر بزرگ بر سر راه رونق اقتصادی کشور است

 

 

سعید باستانی درگفتگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص تاثیرگذاری رکود بخش مسکن درتعطیلی صنایع وابسته به آن گفت:رکود در بخش مسکن خطری بزرگ برای اقتصاد کشور تلقی می شود چرا که اصولا بازارمسکن نقش مهم و تاثیرگذاری در شاخص های کلان اقتصادی دارد.




وی با بیان اینکه حوزه مسکن یک حوزه خاص و تاثیر گذر بر وضعیت اقتصاد و تولید در کشور است، اظهار داشت:بسیاری از صنایع و کارخانه ها به بحث ساخت و ساز و مسکن مرتبط هستند و با رکود حاکم بر مسکن ، شاهد تعطیلی و یا کاهش تولیدات آنها می باشیم.




نماینده مردم تربت حیدریه با بیان اینکه در بحث رونق بخش مسکن یه مسئله پلکانی وجود دارد و رکود بازار باعث شده که افرادی که در محله اول توانایی خرید یک مسکن قرار دارند، نتوانند وارد مرحله بعد و جابجای شوند،‌افزود: بخش مسکن ارتباط بسیار زیادی با مسئله اقتصاد و معیشت مردم و جامعه دارد، چرا که بسیاری از کارخانه ها و صنایع وابسته به مسکن با توجه به رکود و عدم رونق ساخت و ساز با مشکلات و مسائل مختلفی مواجه هستند.





وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که رونق اقتصادی در کشور بوجود نیاید بخش مسکن نیز با مشکل و رکود مواجه خواهد بود و نمی توان انتظار تولید و اشتغال در این زمینه داشت،‌گفت: باید وضعیت معیشت و اقتصاد مردم بهبود یابد تا به طبع آن بتوان به تحرک و پویایی بخش مسکن و صنایع وابسته ان که سالها است با رکود مواجه هستند دست یافت.






سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه وابستگی صنایع بی شماری به بخش مسکن باعث بروز مشکلات فراوانی برای کارگران این صنایع شده و بدنبال آن قدرت خرید مردم نیز پایین آمده است، تصریح کرد: روند خرید و فروش و ساخت و ساز مسکن نیز متوقف شده است، باید اقداماتی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و خروج از رکود در کشور انجام پذیرد تا بتوانیم به سمت تولید و اشتغالزایی حرکت کنیم.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;