رونمايی از دبيرخانه دائمی صادرات خدمات فنی مهندسی

به گزارش تاسیسات نیوز، رئيس شورای سياست‌گذاری اولين همايش ملي توسعه صادرات خدمات فني و مهندسي ساختمان در جلسه تشکیل دبیرخانه این همایش با حضور نمایندگانی از نظام مهندسی ساختمان 20 استان کشور اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف این همایش تشریک مساعی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و جلوگیری از رانت و انحصاری است که در گذشته وجود داشت.

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، مهندس مرتضی سیف زاده در ادامه بیان کرد: اگرچه در سال­‌های گذشته موفق شدیم تا مرز 5 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم، طبق محاسبات کارشناسانه این رقم تا 20 میلیارد دلار قابل افزایش است.

 

 

 

وی افزود: غفلت از نظام مهندسی بوده که باعث شده 20 میلیارد دلار تحقق پیدا نکند.خوشبختانه فرهنگ­سازی که ازدو سال قبل از سوی شورای مرکزی آغاز شده این تحرک را ایجاد کرده که صادرات خدمات فنی توسعه بیشتری یابد.

 

 

 

 

وی تاکید کرد: باید مسئله صادرات خدمات فنی و مهندسی را برای کل کشور در نظر بگیریم و امیدوارم نتیجه این همایش تسری امکان توسعه صادرات به تمام استان­‌های کشور باشد که لازم است نظام مهندسی ساختمان استان­‌ها درگیر این موضوع شوند.

 

 

 

 

در ادامه جلسه، دبیر همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان نیز گفت: این همایش در نوع خود اولین همایش است. تا پیش از این سازمان نظام مهندسی چندان نقش کلانی در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی نداشت.

 

 

 

دکتر فرهام مقدم­راد افزود:بزرگ­ترین هدف این همایش این است که بیان شود سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیش از 400 هزار عضو بزرگ­ترین پتانسیل در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی محسوب می‌­­شود.

 

 

 

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در خصوص سیاست­‌های این همایش اظهار کرد: اولین اصل در برپایی این همایش تبیین جایگاه نظام مهندسی ساختمان در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان است.دراین رابطه علاوه بر ارائه آمار کلی اعضای حقیقی و حقوقی در هفت رشته تخصصی، کارهای برجسته اعضا در سطح کشور و توانمندی‌های فنی و مهندسی و پتانسیل سازمان­‌ها در همایش عرضه می‌شود.

 

 

 

 

دکتر مقدم‌­راد ادامه داد: اصل دوم بررسی امکانات و نیازهای پایه‌ای و زیر ساختی برای ورود به عرصه صادرات و تبادل خدمات فنی و مهندسی ساختمان و معرفی اعضای حقیقی و حقوقی سازمان استان‌هاست که تجربه موفقی را دراین زمینه داشته اند. اصل سوم نیز عبارت است از توانمندی سازمان‌ها در ارائه آموزش‌های وسیع و گسترده در سطوح مختلف مرتبط با صدور و تبادل خدمات فنی و مهندسی.

 

 

 

 

دبیر همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان درباره اصل چهارم بیان کرد:این اصل نیز شامل اعتماد به نفس و خودباوری در اعضای حقیقی و حقوقی سازمان با بیان ظرفیت‌های تخصصی و مهارتی مهندسان ایرانی و ایجاد انگیزه به منظور دستیابی به استانداردهای تطبیقی و بین‌المللی با رفع نواقص جزیی برای شرکت درمناقصات بین‌المللی و موفقیت در کسب پروژه‌های ساختمانی در کشور‌های هدف می‌­شود.

 

 

 

 

وی در خصوص اصل پنجم و ششم نیز گفت: اصل پنجم مربوط به رفع موانع و مشکلات صادراتی و دادن امیدهای تازه به اعضای حقیقی و حقوقی سازمان با همفکری، مشورت و تعامل سازنده با دستگاه‌های اجرایی همچون سازمان توسعه تجارت، بانک توسعه صادرات، صندوق ضمانت صادرات، صندوق توسعه ملی، وزارت راه و شهرسازی، اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی مرتبط با موضوع همایش است. اصل ششم شامل تعامل با سفارتخانه‌های خارجی در ایران با هماهنگی معاونت بازرگانی وزارت امور خارجه ایران و تبادل نظر با رایزن­‌های اقتصادی ایران در کشورهای هدف و ایجاد فرصت‌های مناسب در جهت صادرات خدمات فنی، مهندسی ساختمان و اعزام نیروی انسانی متخصص و اعلام پروژه های مطالعه شده به اعضای حقیقی و حقوقی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور می‌­شود.

 

 

 

 

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در خصوص اهداف برپایی این همایش نیز گفت: از جمله اهداف این همایش مطرح نمودن سازمان نظام مهندسی ساختمان در جامعه به عنوان یکی از تاثیرگذار ترین سازمان­‌ها در اقتصاد و صنعت ساختمان اشتغال زایی،ارتقای کیفیت ساختمان و ایجاد ایمنی، آرامش و بهداشت، صرفه اقتصادی وصرفه جویی درمصرف انرژی است.

 

 

 

 

مقدم‌راد افزود: اهداف دیگر این همایش عبارت است از؛ معرفی خدمات شایسته سازمان نظام مهندسی ساختمان در طول 20 سال گذشته به جامعه استفاده کننده از خدمات مهندسی،بیان تحلیلی خودکفایی سازمان نظام مهندسی ساختمان در تامین هزینه‌های خود در طول 20 سال گذشته ،بیان نقش سازمان در همراهی با سیاست صادرات کالا و خدمات غیر نفتی در مسیر خودکفایی کشور و قطع وابستگی به نفت، بیان چگونگی مشارکت سازمان‌ها در حرکت بزرگ صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان و ایجاد اعتماد به نفس در اعضا،تشکیل دبیرخانه دائمی همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با هماهنگی و مشورت شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، تلاش در جهت کسب امتیاز برای فعالان درعرصه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان از وزارتخانه ها،ارگان ها و نهادهای ذیربط به منظور تشویق اعضای حقیقی و حقوقی سازمان برای ورود به این عرصه مهم اقتصادی،ایجاد بانک اطلاعاتی از توانایی اعضای حقیقی و حقوقی سازمان استان‌ها در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان، ایجاد سایت اطلاع رسانی برای کلیه علاقمندان در رابطه با فرصت‌های مربوط به اعزام نیروهای تخصصی و پروژه‌های ساختمانی درکشورهای هدف در تعامل با سفرای کشورهای خارجی در ایران و معاونت بازرگانی وزارت امور خارجه، معرفی شرکت‌های موفق ایرانی در امر صادرات خدمات فنی- مهندسی ساختمان به منظور تحقق شعار «ما می‌‌توانیم»، بررسی موانع و مشکلات صادراتی و ارائه راهکارهای رفع آن‎ها با همکاری مدیران اجرایی دستگاه ‌های دولتی و خصوصی .

 

 

 

 

دبیر اجرایی همایش نیز در ادامه جلسه اظهار کرد: مدلی در مدیریت وجود دارد با عنوان SWOT به این مضمون که برای هر موضوع مدیریتی نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت وجود دارد که مدیران باید با در نظر گرفتن هرکدام بهترین تصمیم و بهترین راه‌­حل را اتخاذ کنند.

 

 

 

 

دکتر بهنام عابدی ترکی در ادامه افزود: در حوزه توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی این موضوع که 4 استان ترک­نشین ما با ترکیه و آذربایجان یا چند استان ما با کشورهای عربی هم­مرز هستند یک فرصت بزرگ محسوب می‌­شود. از سوی دیگر، سازمان نظام مهندسی ساختمان نقاط قوتی نیز دارد؛ اینکه همه سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان یک شبکه کاملا منسجمی هستند که از سراوان و سرخس گرفته تا خرمشهر و مناطق مرکزی ایران نمایندگی و حدود 400هزار عضو داریم.

 

 

 

 

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه با بیان اینکه البته ما نقاط ضعف هم داریم، خاطرنشان کرد: از جمله ضعف در زبان بین‌المللی و زبان بازرگانی و مشکلات ریز و درشت دیگر. یکی از فرصت­‌هایی که پیش روی ماست از جمله در کشورهای اطراف مثل سوریه و عراق و شهرهای جنگ­زده اطراف ایران که تا چندسال آینده نیاز به بازسازی و ترمیم پیدا می­‌کنند. اگر دیر اقدام کنیم مسلما کشورهای اروپایی و ترکیه پیش‌دستی می­‌کنند همانطور که در آسیانه میانه فرصت­ را از دست دادیم.

 

 

 

 

دبیر اجرایی همایش تاکید کرد: ما باید سعی کنیم در این همایش نقاط ضعف را برطرف، نقاط قوت را تقویت، از فرصت­‌ها بهره و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.این همایش اولین قدم در مسیر شناخت نقاط قوت، ضعف، فرصت­‌ها و تهدیدهاست که امیدواریم با مشارکت متولیان امر به خروجی مورد نظر دست یابیم.

 

 

 

در ادامه جلسه نمایندگان نظام مهندسی استان­‌ها نظرات و پیشنهادهای خود را در خصوص این همایش مطرح کردند.

 

 

 

نشست هماهنگی همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان با حضور نمایندگان شورای مرکزی و اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران و سایر استان‌های کشور (ایلام، گلستان، کردستان، مازندران، اصفهان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، فارس، زنجان، قم، بوشهر، کرمانشاه، البرز، قزوین، چهارمحال و بختیاری، مرکزی )، 12بهمن ماه 95 در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار و در اين نشست، از دبيرخانه دائمی صادرات خدمات مهندسی در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران رونمايی شد.

 

 

 

 

گفتنی است همايش ملی توسعه صادرات خدمات فني و مهندسی ساختمان 9 و 10 اسفندماه سال جاري در سالن اجلاس برگزار می‌شود.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;