رییس نظام مهندسی تهران: معماران می‌توانند کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا دهند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به آثار اجتماعی معماری بر زندگی مردم، گفت: معماران باید با خلق فضاهای عمومی چشم نواز، به دنبال ارتقای کیفیت زندگی شهروندان باشند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمد طاهری در مراسم گرامیداشت روز معمار که شامگاه دیشب برگزار شد، با اشاره به انتخاب این روز در سالروز تولد شیخ بهایی، اظهار داشت: یکی از سؤالاتی که در چنین روزهایی به ذهن خطور می‌کند، این است که به چه دلیل روزهایی به اسم حرفه‌ها مانند روز معمار یا روز خبرنگار نامگذاری می‌شود؟؛ پاسخ این است که به احترام مردم و حرفه‌های آنها، چنین روزهایی نامگذاری شده اند.
وی افزود: زمانی باید از مردم خواست تا به شغلی احترام بگذارند، که آن شغل در خدمت مردم باشد خبرنگاری که درد مردم را فریاد می‌زند یا آتش نشانی که جان خود را در کف می نهد و به درون آتش می‌رود تا جان دیگران را نجات دهد، جامعه نیز در مقابل برای احترام به او و قدردانی از زحمات آنها، یک روز را به این شغل اختصاص می‌دهد؛ البته در دنیا یک روز دیگری به نام روز جهانی معمار که نخستین دوشنبه اکتبر هر سال است، داریم که با تلاش اتحادیه بین المللی معماران که در سال ۱۹۴۸ در لوزان سوئیس تأسیس شده، نامگذاری شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران یادآور شد: یک دیدگاه نسبت به معماری، از منظر هنری است، بر اساس این منظر، معمار از دیدگاه هنری قادر است با طراحی‌های زیبا، ساختار شهر را چشم نواز کند؛ در این دیدگاه، معماران با خلق فضای زیبا، جامعه را به تحسین خود بازمی دارند. در دیدگاه دیگر که اجتماعی است، می‌گوید معماری در خدمت مردم قرار می‌گیرد تا به زندگی شهروندان سامان داده و می‌تواند کیفیت زندگی جامعه را ارتقا دهد. در هر جایی که زندگی شهروندان دچار چالش شده، معمار می‌تواند به جست وجوی راه حل های معمارانه بپردازد.
وی ادامه داد: معماران می‌توانند با راه حل های تخصصی خود روش‌هایی برای حل مشکلات اجتماعی از قبیل عدم توازن شهری ارائه داده و کیفیت زندگی شهروندان را با استفاده از فضاهای عمومی چشم نواز مانند احداث ابنیه‌ای همچون پل طبیعت، سامان و ارتقا دهند. همچنین می‌توان در این زمینه به میدان نقش جهان اصفهان اشاره کرد که یک فضای عمومی زیبا خلق شده و یادگار شیخ بهایی است.
طاهری با اشاره به تعریف شیخ بهایی به معماری، گفت: این دانشمند بزرگ ایرانی، معماری را هنر ساختن یک تمدن معرفی کرده است.
منبع خبرگزاری مهر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;