روزي تاريخي براي صنعت و بازار سرمايه

به گزارش تاسیسات نیوز ، بازار سرمايه و صنعت كشور روز چهارشنبه در رويدادي تاريخي شاهد حضور مقام معظم رهبري در شركت مپنا بودند؛ امري كه در سال اقتصاد و فرهنگ نويددهنده توجه ويژه نظام به اين دو بخش است.در روز چهارشنبه و در آستانه روز كارگر خبري كه پيش از آن جسته و گريخته به گوش رسيده بود، محقق شد و مقام معظم رهبري با حضور در شركت توگا از شركت‌هاي زير مجموعه مپنا با صنعتگران ديدار كردند.اين اتفاق بار ديگر توجه ويژه نظام به مساله اقتصاد و لزوم به حركت در‌آوردن آن را به نمايش گذاشت. اين حضور همچنين پس از حمايت رئيس‌جمهوري، معاون اول رئيس‌جمهوري و وزير اقتصاد، انگيزه معامله‌گران را به ميزان قابل ملاحظه‌اي افزايش داده است. در همين حال در تحولات مهم ديگر اقتصادي، معامله‌گران با خبر كاهش قطعي سود بانك‌ها و موسسات مالي مواجه شدند.بانك مركزي همچنين اعلام كرد: پيرو تفاهم و تصميم اتخاذ شده در مورد ساماندهي نرخ سود سپرده‌هاي بانكي از روز شنبه 13 ارديبهشت‌ماه امسال نرخ‌هاي جديد سود سپرده‌ها در تمام شعب بانك‌ها و موسسات اعتباري به‌طور هماهنگ به اجرا گذاشته مي‌شود.اين اقدام يكي از مهم‌ترين موانع براي ورود نقدينگي به بازار سرمايه را برطرف كرده و مي‌تواند به رونق بازار كمك كند.در همين رابطه رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در اينكه سرمايه‌گذاران بايد نگاه بلند‌مدت داشته باشند همواره تاكيد شده است زيرا اين بازار در بلند‌مدت افق بسيار مثبتي خواهد داشت. بنابراين با توجه به شرايط فعلي اقتصاد و توجه دولت به بازار سرمايه چشم‌انداز خوبي در انتظار سرمايه‌گذاران و سهامداران است.در تحولات اقتصادي همچنين وضعيت بازارهاي موازي هفته گذشته مورد توجه بود. در بازار ارز به‌رغم اعلام حمايت شركت‌هاي پتروشيمي براي تزريق ارز به بازار، قيمت دلار در حد 33هزار ريال در حال نوسان است كه خبري مناسب براي اقتصاد كشور است. اين قيمت اندكي از ركود كاسته و فشار افزايش بهاي حامل‌هاي انرژي و خوراك مجتمع‌هاي پتروشيمي را كاهش مي‌دهد. در همين حال بخشي از كاهش قيمت جهاني محصولات پايه را نيز جبران مي‌كند. بازار املاك نيز به‌رغم ورود به ارديبهشت‌ماه روند جهشي معاملات را شاهد نيست و ركود ناشي از عدم حضور خريداران را شاهد است.در بازار جهاني نيز قيمت‌ها همچنان در مسير كاهش است؛ بهاي هر تن مس به 6هزار و 670دلار در هر تن رسيده است. بهاي سه فلز آلومينيوم، روي و سرب نيز به ترتيب يك هزار و 735دلار، دو هزار و 25دلار و 2هزار و 88 دلار رقم خورده است.

پرهيز از نوسان گيري از اوراق مسكن

بحث در مورد افزايش قيمت اوراق تسهيلات مسكن در ماه‌هاي اخير همواره در بازار مطرح بوده است.در اين اوراق كه مورد نياز افراد خريدار مسكن بوده به دليل گرايش برخي از معامله‌گران، نوسان‌گيري به ميزان قابل ملاحظه‌اي رشد كرده است؛ امري كه در يك مرحله به محدود كردن ميزان خريد به 90 برگ در هر نماد منجر شد كه به نظر مي‌رسد اين امر مانع از افزايش هزينه خريداران خانه نشده است. در همين راستا گروهي از معامله‌گران با راه‌اندازي كمپيني از تصميم خود براي عدم خريد اوراق تسهيلات مسكن با هدف نوسان‌گيري كرده‌اند، امري كه انتظار مي‌رود باعث كاهش فشار بر خريداران مسكن شود.

  در بازار چه خبر بود؟

بازار داد‌و‌ستد سهام روز چهارشنبه شاهد شروع ضعيفي بود كه در ميانه با حضور مناسب خريداران و تلاش‌هاي صندوق توسعه بازار شرايط رو به بهبود گذاشت تا در نهايت وضعيت بهتري را شاهد باشد.اين شرايط باعث شد در نهايت شاخص براي دومين روز پياپي با تعادل نسبي همراه شد و شاخص 13واحد مثبت شد و به 78هزار و 163واحد رسيد. در بازار روز چهارشنبه در گروه پتروشيمي رشد بهاي دلار موجب افزايش توجه‌ها به گروه پتروشيمي شده است. در گروه مالي بازگشايي نماد ليزينگ غدير با جهش قيمت اين نماد همراه شد. ولغدر ديروز 4/ 22 درصد رشد كرد. در گروه بانكي بحث افزايش سرمايه بانك دي مورد توجه بازار قرار گرفته است.در گروه خودرويي شايعه واگذاري بخشي از دارايي‌هاي سايپا به تامين اجتماعي به منظور تسويه بدهي‌هاي اين شركت مورد توجه بازار قرار گرفت و سايپا با صف خريد همراه شد. گفته مي‌شود سايپا يكي از شركت‌هاي بزرگ زير‌مجموعه خود را براي تسويه بدهي خريد ايران خودرو به تامين اجتماعي واگذار مي‌كند. در اين گروه زامياد اعلام كرده همان‌طور كه در مفروضات پيش‌بيني سود سال 93 اعلام شده، مبناي تامين كليه مبالغ ارزي شركت با نرخ مبادله‌اي در محاسبات منظور شده است و تخصيص ارز مبادلاتي تاثيري بر سود شركت ندارد. در اين گروه، گسترش سرمايه‌گذاري ايران خودرو سود هر سهم سال مالي جاري خود را با تعديل مثبت 62 درصدي همراه كرده و از 534 ريال به 863 ريال افزايش داده است. اين تعديل مثبت به دليل فروش تعداد 262 ميليون و 691 هزار و 525 حق‌تقدم ناشي از افزايش سرمايه وپارس بوده است. سود حاصل از فروش اين تعداد حق‌تقدم 1/ 48 ميليارد تومان بوده است. اين تعديل مثبت حدودا 2 تومان به سود هر سهم ايران خودرو اضافه

مي‌كند.در گروه سيماني جلسه مجمع سيمان قاين با تقسيم سود 3هزار و 800ريالي همراه شد.در نماد مخابرات روز چهارشنبه يك بلوك 116ميليون سهمي معامله شد كه احتمالا معامله درون گروهي موسسه مهر بوده است.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاري متعادل بود كه در آن 371ميليارد تومان سهام معامله شد با اين كارنامه در كل هفته معامله‌گران شاهد رشد 9 /15 درصدي ارزش معاملات و رسيدن آن به سطح هزار و 244ميليارد تومان بودند.شمار خريداران نيز با رشد قابل ملاحظه 5/ 45 درصدي به 117هزار و 706نفر رسيد. شاخص نيز با رشد 87 /2 درصدي در كل هفته توانست ميزان زيان بازار را در سال جاري به11 /1 درصد برساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;