شناسنامه فنی و ملکی ساختمان باید دلالت بر واقعیت بکند

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درخصوص ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان گفت: علیرغم اینکه ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان به نحو بسیار خوبی تهیه شده است؛ اما سوال این است که آیا نسخه قدیمی مبحث ۱۹ به خوبی اجرا شده است؟
محرومیت از پایش درست در حوزه انرژی درپی عدم اجرای مبحث ۱۹
رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درخصوص ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان گفت: علیرغم اینکه ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان به نحو بسیار خوبی تهیه شده است؛ اما سوال این است که آیا نسخه قدیمی مبحث ۱۹ به خوبی اجرا شده است؟
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، فرج اله رجبی با بیان این مطلب افزود: عدم اجرای ویرایش قدیمی مبحث ۱۹ که ما را از یک پایش درست و صحیح نسبت به هم اکنون در حوزه انرژی محروم کرده است، همه ما به عنوان جزئی از حکمرانی کشور چه در شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و چه در وزارت نفت را بر این می دارد که بپذیریم تا زمانی که نخواهیم در چارچوب معناداری رفتار کنیم و مسئولیت خود را بپذیریم و اجرا کنیم؛ در بیرون اتفاق خاصی نخواهد افتاد.
مسئولیت جدی دستگاه‌های موثر در بهینه‌سازی مصرف انرژی
وی همچنین در ارزیابی خود از برگزاری چهارمین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی گفت: امیدواریم برگزاری این همایش منجر به این شود که دستگاه های مرتبط و موثر که در وهله اول شامل شهرداری تهران و همچنین وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و وزارت نفت بپذیرند که در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها مسئولیت جدی دارند.
وی تاکید کرد: مجموعه دستگاه هایی که می توانند نمود حاکمیت باشند؛ باید بپذیرند که جز با انجام وظایف شان و ایفای مسئولیت شان هیچ اتفاقی در حوزه کاهش مصرف انرژی نخواهد افتاد.
رجبی با تاکید بر لزوم صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان گفت: ما باید بپذیریم که در حیطه ساخت و ساز باید شناسنامه فنی و ملکی ساختمان به صورت باکیفیت و واقعی صادر شود، یعنی دلالت بر واقعیت داشته باشد تا کسانی که آن را تهیه می کنند و همچنین کسانی که از آن استفاده می کنند؛ به آن اعتماد داشته باشند.
وی با بیان اینکه همه جزئیات در مورد کیفیت ساختمان به لحاظ مصرف انرژی باید در شناسنامه فنی و ملکی درج شود، گفت: عناصر ذی صلاح در حوزه ساخت و ساز باید در هر مرحله ای از ساخت و ساز از قبیل طراحی، محاسبه، نظارت و اجرا حضور داشته باشند.
وی در ادامه تاکید کرد: در عین حال باید بپذیریم تا زمانی که نتوانیم این مسائل را به صورت آیین نامه ای و کد، تعریف و الزام آور کنیم؛ ممکن است همه موارد در حد سلایق شخصی باقی بماند. اما اگر این کار را انجام دهیم، می توانیم منتظر اتفاقات خوبی در بخش بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها باشیم.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;