راه مقابله با بحران گردوغبار

 

به گزارش تاسیسات نیوز، این روزها پدیده گردوغبار متهم ردیف اول وضعیت بحرانی استان خوزستان است. از ابتدای هفته جاری به دنبال گردوغبار شدید، مه و رطوبت 100درصدی در این استان، وضعیت تامین آب و برق آن دچار مشکل شد. این برای دومین بار در ماه جاری است که پدیده گرد و غبار عرصه را بر مردم خوزستان تنگ کرده است.





بررسی‌ها نشان می‌دهد فرسوده شدن خاک، احداث سد روی رودخانه‌های موجود، از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه و کشت و زرع غیراصولی از دلایل مهم به وجود آمدن این پدیده در کشور است؛ به‌طوری که در حال حاضر بسیاری از مناطق مرزی و داخلی کشور با این بحران روبه‌رو هستند.





دولت ایران و دولت‌های منطقه راهکارهایی را برای حل این بحران ارائه کرده‌اند که می‌توان از مالچ‌پاشی(به‌عنوان تثبیت‌کننده ماسه‌های روان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از بروز پدیده گرد و غبار و ریزگردها جلوگیری کند) در مناطق مرزی و احیای تالاب‌ها در کشور نام برد. اخیرا برای مهار ریزگردها در مناطق مرزی از مالچ نفتی استفاده شده است که آن هم دارای معایب و مضرات زیست محیطی است.





مطابق پژوهش‌های انجام شده، نکته بسيار مهم در استفاده از مالچ‌ها اين است که مالچ استفاده ‌شده، مشکل جديدي را براي خاک و ميکرو ارگانيسم‌ها و گياهان ايجاد نکند. با توجه به اينکه مناطق تحت مالچ پاشي اکثرا تحت تاثير خشکي هوا قرار گرفته‌اند و بدون پوشش گياهي هستند، بهتر است از مالچی استفاده شود که علاوه بر تثبيت ذرات خاک و جلوگيري از پراکنده شدن آن، بافت خاک را بهبود بخشد و خصوصيات فيزيکي و شيميايي خاک را براي رشد و نمو احتمالي گياهان سازگار با منطقه جغرافيايي موردنظر مساعد کند، زيرا رشد گياهان عاملي مثبت در جلوگيري از پراکنش ذرات خاک خواهد بود.





امید کشمیری، از فعالان این حوزه، استفاده از مالچ طبیعی (MNF) را راهکاری مناسب برای مقابله با پدیده گرد و غبار می‌داند و می‌گوید: این مالچ از مواد معدني و کاملا طبيعي و الياف طبيعي همخوان با محيط‌ زيست تشکيل‌ شده است که مقاوم در برابر بادهاي شديد و عوامل جوی مانند گرما و سرما و مقاوم در برابر آب باران است.





از سوی دیگر منجر به حفظ رطوبت خاک شده و امکان رويش گياهان و جوانه‌ها را نیز فراهم می‌کند. وی با انتقاد از استفاده از مالچ‌های نفتی در مناطق مرزی کشور، افزود: مالچ طبيعي (MNF) از مواد طبيعي و موجود در سطح زمين تهيه مي‌شود و پس از ترکيب با آب برخلاف مالچ‌های نفتی و پلیمری، خطرهاي زيست‌محيطي ندارد.





ميزان تجزيه‌پذيري يا هوازدگي مالچ طبيعي به‌مراتب کندتر از مالچ‌هاي نفتي است و با توجه به‌سختي و ماندگاري خوب، مي‌تواند نقش مالچ پوششی را در سطح ماسه‌هاي روان يا ساير اراضي حساس به فرسايش بادي ايفا کند.





وی پیشنهاد کرد دولت با استفاده از تجارب به‌دست آمده از اجرای پایلوت این طرح در استان‌های مختلف کشور همچون لرستان که در مسير ريزگردها است، زمينه لازم برای کنترل فرسايش بادي و تثبيت تپه‌هاي ماسه‌اي در ايران و کشورهاي همسايه را فراهم کند.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;