دستورات جدید برای آب های زیر زمینی

به گزارش تاسیسات نیوز، با توجه به مشکلات آبی حال حاضر کشور و استفاده از منابع زیر زمینی، دستورات جدید ابلاغ شده است که با رعایت آن میتوان از نعمت آب بهره برد.




رحیم میدانی با اشاره به اینکه پارسالبرغم تخصیص های کم به طرح های عمرانی ، 43 درصد از اعتبارات طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی تخصیص یافت ، افزود :‌ برای اجرای این طرح ؛ گروه های گشت و بازرسی در همه استان ها فعالیت دارند و 600 منطقه مطالعاتی برای این گروه ها در نظر گرفته شده است که در درجه اول جلو تخلفات قانونی را بگیرند.




وی گفت: پارسال هزار و 150 چاه آب غیرمجاز با کمک قوه قضاییه مسدود شد و اجازه هم ندادیم چاه غیرمجاز جدیدی حفر شود.




میدانی افزود :‌ از اضافه برداشت حدود 962 چاه آب نیز جلوگیری شد که به موجب آن از 480 میلیون مترمکعب اضافه برداشت جلوگیری شده است که این موضوع باید ادامه یابد.




معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا یکی از مهم ترین اقدامات طرح تعادل بخشی آب های زیر زمینی را نصب تجهیزات اندازه گیری دانست ، گفت: حدود 50 هزار کنتور هوشمند آب و برق نصب کردیم و پیش بینی می کنیم امسال حداقل 25 هزار کنتور هوشمند آب و برق نصب شود.





میدانی با اشاره به اینکه با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی قرار است همه کنتور های برق ، هوشمند شود ، گفت : کنتورهای حجمی آب در چاه ها نصب می کنیم و به این صورت سهمیه آب مشترک کشاورز در کارت آب شارژ می شود تا جلوی اضافه برداشت گرفته و از طرفی اطلاعات برداشت آب ، کنترل و ثبت شود.





وی ادامه داد: این کنتورها معروف به کنتور های فهام است که در داخل کشور تولید می شود و داده های برداشت آب در آن ثبت خواهد شد.





معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ، تشکل های بهره برداری را یکی دیگر از اقدامات تعادل بخشی آب های زیرزمینی دانست و افزود : ‌بیش از 80 درصد برداشت آب زیرزمینی در 91 دشت صورت می گیرد که برای تعادل بخشی اب های زیرزمینی ، 4 طرح آزمایشی با ژاپنی ها در حال اجرا داریم و بقیه طرح ها با نظارت جهاد کشاورزی است که باید آن را احیا کنیم.





میدانی اضافه کرد: در این طرح از ظرفیت دانشگاه ها در مدیریت آب کشور کمک خواهیم گرفت.


منبع: صدا و سیما






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;