خاموشی شبکه‌ی توزیع آب و برق در آمریکا

به گزارش تاسیسات نیوز، امروزه باج‌افزارها به کابوس‌هایی در دنیای امنیت تبدیل‌شده‌اند که کسب‌و‌کارها، بیمارستان‌ها و رایانه‌های شخصی را در سراسر دنیا تهدید می‌کنند.





باج‌افزارهای معمولی رایانه‌های قربانیان را هدف قرار داده و پرونده‌های موجود در آن‌ها را رمزنگاری می‌کنند، سپس باجی را از قربانی درخواست می‌کنند، چیزی در حدود ۵۰۰ دلار (معمولاً در قالب بیت‌کوین) تا در عوض این مقدار کلید رمزگشایی پرونده‌ّ‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

 

 

 

 

فکر می‌کنید هدف بعدی باج‌افزارها چه چیزی باشند؟

 

 

 

بله هر چیزی که به اینترنت متصل است!

 

 

 

بازه‌ی وسیعی از اهداف بالقوه وجود دارند، از دستگاه ضربان قلب گرفته تا خودروها و اینترنت اشیاء. همه این‌ها می‌توانند اهدافی برای حمله مجرمان سایبری و باج‌افزارهایشان باشند.

 

 

 

 

اخیراً نیز شبکه عمومی آب و برق ایالات‌متحده (BWL) اعلام کرده ‌است که این شرکت قربانی حمله باج‌افزاری شده و طی این حمله سامانه‌های رایانه‌ای از خط خارج‌شده‌اند.

 

 

 

 

این حمله اوایل هفته و زمانی رخ‌داده‌ است که یکی از کارمندان این شرکت پیوست مخرب یک رایانامه را بازکرده ‌است. به‌محض باز شدن پیوست، بدافزار نصب‌شده و به‌سرعت پرونده‌های سازمان را رمزنگاری کرده ‌است.

 

 

 

 

مسئولان امنیتی BWL پس از این‌که متوجه موضوع شده‌‌اند، تصمیم گرفته‌اند تا شبکه‌ها را خاموش کرده و برخی از خدمات را به حالت تعلیق درآورند، از جمله خدمات حسابداری و سامانه رایانامه؛ تا بدین ترتیب مانع از صدمات بیشتر شوند. بدین ترتیب سامانه برق و آب نیز به حالت تعلیق درآمدند.

 

 

 

 

اگرچه نوع باج‌افزار هنوز مشخص نیست، این شرکت در حال بررسی موضوع با کمک سازمان FBI و سایر آژانس‌های قانونی محلی است.

 

 

 

 

این شرکت به همه ۹۶ هزار مشتری خود اطمینان داده ‌است هیچ‌گونه اطلاعات شخصیِ آن‌ها و یا کارمندان درز پیدا نکرده‌ است.

 

 

 

 

هنوز مشخص نیست که این شرکت می‌خواهد باجی بپردازد یا خیر، چراکه مقامات این سازمان اذعان کرده‌اند به دستور FBI فعلاً نباید اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

 

 

 

 

باید منتظر ماند و دید آیا این ‌بار این شرکت و حتی سازمان FBI تسلیم‌شده و باج می‌پردازند یا با گذشتن از پرونده‌های رمزنگاری‌شده عملیات باج‌افزاری را ناکام می‌گذارند؟

 

منبع:

news.asis.io

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;