حق رای نظام مهندسی در تصمیمات شهرداری ها

نظام مهندسی

عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی، حق رای نظام مهندسی در تصمیمات شهرداری ها را لازمه اصلاح قانون اعلام کرد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه قانون نظام مهندسی ساختمان برای 18 سال پیش بوده است گفت: اصلاح این قانون یک کار خیلی خوبی بود که کمیسیون عمران انجام داد و به عقیده من در ارایه این اصلاحیه تاخیر شده و بایستی زودتر از اینها اصلاح میشد.

 

وی با یادآوری اینکه به عنوان موافق این اصلاحیه در صحن علنی صحبت کرده است گفت: اکنون باید بدانیم چگونه و چه موادی از آن باید اصلاح شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یک بخش از این اصلاحیه در مورد این است که دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان 4 ساله شود، در حالی که اکنون 3 ساله است گفت: اکنون دوره جدید سازمان نظام مهندسی در حال شروع است و نفرات جدید انتخاب شده اند و لازم است برای دوره جدید، قانون جدید وضع شود تا بر اساس آن کار کنند.

 

وی با اعلام اینکه یکی دیگر از مواردی که باید اصلاح شود، بحث حسابرسی است گفت: سازمان نظام مهندسی یک سازمان بزرگ است و گردش مالی آن بسیار زیاد است، بنا بر این باید حسابرسی آن درست و درمان باشد.

 

خسروی با اشاره به اینکه بحث دیگر این اصلاحیه، نقش سازمان نظام  مهندسی ساختمان در شهرداری است گفت: در شهرداری ها موارد بسیاری وجود دارد که یکی از آنها کمیسیون ماده 5 شهرداری هاست. تاکنون سازمان در این کمیسیون حضور نداشت و حق راه هم نداشت در صورتی که سازمان در این بخش باید توانمندتر باشد و بتواند نظر بدهد، بنا براین برای سازمان نظام مهندسی ساختمان در این اصلاحیه حق رای قایل شدیم تا بتواند اعمال نظر کند و حق رای داشته باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون ماده 5 شهرداری، تغییرات ساختاری را در سطح شهر تصویب می کند گفت: تصور کنید که سازمان نظام مهندسی به عنوان ناظر بر ساخت و ساز، در این کمیسیون حق رای ندارد و تخلفات بسیاری روی می دهد. در صورتی که باید در این کمیسیون حق رای داشته باشند تا دقیق تر بر ساخت و سازها اعمال نظر کنند.

 

شهردار سابق سمنان با تاکید بر اینکه قانون نظام مهندسی ساختمان، قانون بسیار خوبی است گفت: با توجه به اشکالاتی که در این قانون وجود داشت، لازم می دانیم بخشهایی از آن اصلاح بشود.

 

وی در پاسخ به اینکه اگر این قانون اصلاح بشود، چه تاثیراتی بر صنعت ساختمان می گذارد و تا حالا چه اشکالاتی در ساخت و ساز داشتیم که ناشی از بی توجهی به این قانون بوده است به خبرنگار پارلمانی نظام مهندسی کشور گفت: در طول سال چیزی حدود 260 میلیون متر مربع ساخت و ساز داریم که در سطح کشور چه در روستاها و چه در شهرها و کلانشهرها 160 میلیون متر مربع آن مسکونی است و مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان بر همه این ساخت وسازها نظارت می کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان یک ان.جی.او خیلی بزرگ در بخش مهندسی کشور است گفت: هر چقدر به این تشکل و مهندسان آن بها بدهیم و از آنها کار بیشتری بخواهیم، به امر ساختمان سازی توجه کرده ایم و عمر ساختمان هایمان بالا می رود.

 

خسروی با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از سرمایه کشور در بخش مسکن تعریف می شود گفت: می توانیم با توجه بیشتر به سازمان نظام مهندسی ساختمان، خیلی راحت بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری های خودمان را در بخش صنعت ساختمان گسترش بدهیم. زیرا ساختمان برای ما یک سرمایه گذاری است و باید نسبت به آن اطمینان داشته باشیم. در نتیجه باید به سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان تشکل حامی ساختمان سازی توجه کنیم. اما اکنون می بینیم که این اتفاق به دلیل ضع قانونی رخ نمی دهد و باید یک بخش هایی از این قانون که اشکال دارد، حل بشود که امیدواریم نمایندگان مجلس آنرا حل کنند.

 

وی با ابراز تاسف از اینکه تا حالا قانون نظام مهندس ساختمان ضمانت اجرایی لازم را نداشته و همین هم یکی از نقاط ضعف آن بوده است گفت: حتما سعی می کنیم در اصلاحیه جدید قانون نظام مهندسی ساختمان، ضمانت اجرایی را هم برای جلوگیری از قانون گریزی لحاظ کنیم.

 

عضو  کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بنا داریم به سازمان نظام مهندسی ساختمان در اصلاحیه جدید قدرت بیشتری بدهیم گفت: شاید این سوال پیش بیاید که اگر به این سازمان قدرت اجرایی بدهیم، موازی کاری با وزارتخانه های همسو پیش می آید و نباید به این سازمان قدرت داد در حالی که این طور نیست.

 

وی افزود: در قالب این اصلاحیه در آن بخش هایی به سازمان نظام مهندسی ساختمان اختیار بیشتری واگذار کردیم که مربوط به بخش نظارت بوده و این نظارت را وزارت راه و شهرسازی از گذشته به سازمان نظام مهندسی واگذار کرده است که به نظر می رسد در آینده باید قدرت بیشتر سازمان نظام مهندسی در امر نظارت بیشتر از اینها هم انجام بگیرد.

 

خسروی با اعلام اینکه در گذشته شهرداری همکاری درستی با سازمان نظام مهندسی ساختمان نداشته و یا موازی کاری هایی صورت می گرفته که در نتیجه ضعف قانون بوده است گفت: با اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان، روابط خوبی را بین شهرداریها و سازمان نظام مهندسی ساختمان تعریف می کنیم و سازمان  را به صورت مستقیم در نظارت شهرداری ورود می دهیم و در قالب مبحث کمیسیون ماده 5 شهرداری، یک ارتباط تنگاتنگی را بین این دو  نهاد غیر دولتی برقرار می کنیم.

 

عضو کمیسیون عمران تاکید کرد: شک نداشته باشید که با اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان، قدرت سازمان نظام مهندسی ساختمان  در شهرداری بیشتر می شود. 

 

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;