ثبت یک برند سنگی در سازمان WIPO

مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برند سنگ “تراورتن محلات” در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به ثبت رسید.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سید مهدی میرصالحی، بیان کرد: دفتر حمایت از مالکیت صنعتی ایران در نظر دارد که مجموعه‌ کالاهای صادراتی کشور را در سازمان جهانی مالکیت فکری که یکی از سازمان‌های زیر نظر سازمان ملل متحد است، ثبت جهانی کند.
وی با بیان اینکه سنگ تراورتن جزو سنگ‌ها و کالاهای مهم و صادراتی کشور محسوب می شود، افزود: دفتر حمایت از مالکیت صنعتی ایران در تلاش است که به تدریج سنگ‌های مختلف ایران را به ثبت جهانی برساند و سنگ تراورتن محلات نیز از جمله سنگ‌هایی است که ظرفیت بالایی در حوزه ساختمان‌سازی و صادرات دارد و جزو سنگ‌های ساختمانی و تزینی کشور قلمداد می‌شود.
میرصالحی تصریح کرد: با توجه به اهمیت و ظرفیت سنگ تراورتن محلات در استان مرکزی، این کالای مهم صادراتی جهت ثبت جهانی در اولویت کاری قرار گرفت و مراحل ثبت این سنگ پس از حدود ۱٫۵ سال انجام شد.
وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی کالاها براساس ۲ موافقعت‌نامه بین‌المللی انجام می‌شود، گفت: ایران در سال ۱۳۸۳ با تصویب مجلس شورای اسلامی به موافقت‌نامه لیسبون پیوست و از آنجاکه ایران عضو سازمان جهانی WIPO نیز هست، بر این اساس می‌تواند کالاهای مهم، استراتژیک و صادراتی را در سازمان جهانی مالکیت فکری( WIPO ) به ثبت برساند، البته قبل از ثبت جهانی، کالاها باید به ثبت ملی رسیده باشند.
مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به منظور ثبت جهانی کالاها دفتر گزارشات کارشناسی و مستندات لازم و اظهارنامه لیسبون تهیه و پرونده به WIPO که در ژنو سوییس استقرار دارد ارسال می‌شود که فرآیند بررسی پرونده حدود یک سال به طول می‌انجامد، البته پس از بررسی اسناد و مدارک در سازمان و در صورت نبود کم و کاستی در مدارک، پرونده به کشورهای عضو معاهده لیسبون ارسال می‌شود و اگر اعتراضی از سوی کشورها نبود با بازگشت مجدد پرونده به WIPO روند ثبت نهایی به انجام می‌رسد.
وی با تاکید بر اینکه در زمان ثبت کالاها ثبت نشان جغرافیایی نیز مدنظر قرار می‌گیرد، افزود: یک محصول با ویژگی‌های خاص خود منتسب به یک منطقه جغرافیایی است که برای ثبت، منطقه جغرافیایی به صورت دقیق مشخص و همراه با اسناد و گزاشات به سازمان ارسال می‌شود و با توجه به ژئولوژی زمین در مناطق مختلف، سنگ تراورتن محلات کیفیت، مشخصات فنی و شاخصه‌های خاص منطقه خود را به همراه دارد که قطعا با سنگ نقطه دیگری از ایران متفاوت است به همین دلیل در ثبت جهانی جغرافیای کالا نیز درج و مدنظر قرار می‌گیرد، به همین دلیل سنگ تراورتن با نام “تراورتن محلات ایران” به ثبت رسید.
میرصالحی بیان کرد: به جهت ثبت جهانی سنگ تراورتن محلات تمامی این مراحل طی، ثبت نهایی انجام و سند این ثبت به ایران ارسال شده است و ۲۵ آذرماه همزمان با برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری وزارت صمت این سند به همراه اسناد ۱۸ محصول دیگر ثبت شده رونمایی شد.
وی این ثبت جهانی را دارای مزایایی دانست و افزود: ثبت جهانی یک کالا باعث می شود اصالت و نام کشور روی محصول بماند و در واقع اصالت محصول برای مصرف‌کننده مشخص خواهد بود، به طوری که امروز سنگ تروارتن در همه جهان با نام محلات ایران معرفی و شناخته خواهد شد، همچنین این ثبت، ارزش افزوده محصول را بالا می برد و در واقع این ارزش افزوده به تولیدکننده، فعالان عرصه تولید و استخراج این سنگ باز می‌گردد و میزان صادرات را نیز افزایش می دهد.
مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: استان مرکزی تاکنون انار ساوه و فرش ساروق را به ثبت جهانی رسانده است و ثبت جهانی سنگ تراورتن محلات سومین ثبت جهانی این استان محسوب می شود.
منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;