توان ذخیره سازی 4میلیارد مترمکعب گاز در گنبد نمکی کاشان

مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران گفت: گنبد نمکی کاشان توانایی 3 تا 4 میلیارد مترمکعب ذخیره‌سازی را دارد که با حفر 30 حلقه چاه می‌توان به این میزان ذخیره‌سازی رسید.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز  مسعود سامی وند در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه نخستین عملیات اجرایی گنبد نمکی کاشان به منظور ذخیره‌سازی گاز انجام شد افزود: این گنبد در سال 87 کشف شده و بررسی‌ لازم برای ذخیره‌سازی گاز در آن از آن موقع انجام شد و در نهایت به این نتیجه حاصل شد که گنبد نمکی کاشان فضای مناسبی برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی دارد.

 

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی با اعلام اینکه با مشارکت کارشناسان بین المللی مطالعات ذخیره سازی گاز در گنبد نمکی کاشان به پایان رسیده است، تصریح کرد: نتایج مطالعات زمین شناسی و اکتشافی نشان می دهد این گنبد عظیم نمکی از ظرفیت ذخیره سازی گاز با توجیه اقتصادی بالا برخوردار است.

 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، گنبد نمکی نصر آباد کاشان از ظرفیت ذخیره سازی سه تا چهار میلیارد مترمکعب گاز طبیعی برخوردار است.

 

سامی‌وند با اشاره به این‌که انتخاب مخزن گنبد نمکی کاشان از میان 100 مخزن در ایران مرکز انتخاب شد از مزایای این مخزن نزدیکی به محل مصرف، قرار‌گرفتن در کنار خط لوله هشتم سراسری دانست و افزود: با توجه به این‌که طبق برنامه باید 10 درصد صادرات گاز جهان توسط ایران انجام شود این امر نیاز به پشتوانه دارد که ذخیره‌سازی گاز یکی از آنهاست.

 

وی اجرای این پروژه را در سه فاز اعلام کرد و گفت: فاز اول بعد مطالعاتی طرح بود که بدون هیچ هزینه ای به اتمام رسید. فاز دوم نیز مطالعات تکمیلی این طرح است که طی آن یک حلقه چاه ظرف 18 ماه آینده حفر خواهد شد و هزینه پیش بینی شده آن معادل 100 میلیارد تومان است.

 

مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی با اشاره به اینکه قرارداد تزریق آب به این گنبد روز گذشته منعقد شده است، خاطر نشان کرد: به علت خاصیت این گنبد باید به ازای هر متر نمک 10 متر آب به آن تزریق شود که در هر ثانیه نیازمند 90 لیتر آب هستیم.

 

سامی وند گفت: ایران برای اولین بار تکنولوژی تزریق گاز به گنبد نمکی را در اختیار قرار گرفت که انتظار داریم، در هنگام عملیات حفر چاه بتوان دستاوردهای جدیدی نیز به دست آورد.

 

وی با اشاره به اینکه گنبد نمکی می‌تواند از 40 تا 50 میلیون مترمکعب گاز را در اختیار شرکت گاز قرار دهد، گفت: 22 گنبد نمکی در سطح کشور وجود دارد که پس از بررسی‌ انجام شده در نهایت تصمیم گرفتیم گنبد نمکی نصرآباد را برای ذخیره‌سازی آماده کنیم، زیرا این گنبد در کنار خط هشتم سراسری قرار گرفته و می‌تواند گاز شهرهای کاشان، قم، ساوه و تهران را در شرایط حساس تأمین کند.

 

سامی وند در صورت تزریق گاز به گنبد نمکی می‌توان تمام گاز تزریق شده را در صورت نیاز برداشت کرد اما در مخزن‌های هیدروکربوری در صورت تزریق گاز مخزن به صورت اسفنج عمل خواهد کرد و امکان برداشت تمامی گاز وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: هم‌چنین با استفاده از مخزن‌های گنبد نمکی برای تزریق گاز در صورت ایجاد بحران برای تامین گاز می‌توان به هر مقدار که نیاز بود از این مخازن گاز برداشت کرد اما مخازن هیدروکربوری برای برداشت گاز محدودیت دارند.

 

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی گفت: تکمیل اولین مخزن گنبد نمکی ذخیره‌سازی گاز کشور چهار دستاورد بزرگ به همراه دارد که مغزه‌گیری تا عمق 1500 متر، آزمایش ژئومکانیک بر روی نمک، تست خزش نمک و دستیابی به دانش مغار نمکی (آب شویی نمکی) از جمله آن خواهد بود.

 

مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه پنجم باید 10 درصد از صادرات گاز جهان را ایران برعهده گیرد، گفت: ذخیره‌سازی گاز می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای تأمین این میزان گاز صادراتی باشد.

 

وی ادامه داد: گنبد نمکی کاشان توانایی 3 تا 4 میلیارد مترمکعب ذخیره‌سازی را دارد که با حفر 30 حلقه چاه می‌توان این میزان ذخیره‌سازی رسید.

 

سامی وند با اشاره به اینکه وقتی کشوری جایگاه بالاتری در صادرات گاز دارد اکثر کشورها بر روی آن حساب باز می کنند افزود: مشتری مداری اصول اصلی تجارت جهانی است باید اطمینان مشتریان را با خوش حسابی جلب کنیم در غیر اینصورت جرایم سنگینی بر روی کشورهایی که در کارهایشان بدقولی می کنند لحاظ می شود.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;