تلاش پژوهشگران یزدی برای حذف آلاینده‌های مضر از فاضلاب‌های صنعتی

محققان گروه پژوهشی سرامیک صنعتی جهاددانشگاهی استان یزد با انجام طرحی تحقیقاتی ضمن بررسی میزان جذب رنگ‌های آزو از فاضلاب‌های صنعتی با استفاده از سپیولیت برای کاهش و حذف آلایندگی‌های زیست‌محیطی از فاضلاب‌های صنعتی در صنایع نساجی تلاش کردند.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز سیدحسین میرحسینی مجری این طرح وجود منابع معدنی و لزوم حفظ محیط زیست و منابع آب‌های زیرزمینی را از دلایل اصلی لزوم اجرای این پژوهش بیان کرد و افزود: مواد معدنی طبیعی مانند سپیولیت، زئولیت و بنتونیت‌ها به علت دارا بودن مساحت سطح وسیع و ساختار الک مولکولی به عنوان جاذبی مناسب برای بسیاری از آلاینده‌ها هستند.

 

وی ادامه داد: از آنجاکه سپیولیت دارای ساختار الیافی مشابه ترکیبات منیزیوم سیلیکات هیدراته است، وجود این ساختار باعث می‌شود تا از این ترکیب بتواند به عنوان جاذب، کاتالیست و … جهت بسیاری از کاربردهای صنعتی پیشرفته از جمله حذف آلاینده‌ها از پساب‌های صنعتی استفاده شود.

 

میرحسینی از میان رنگ‌های مورد استفاده در صنعت نساجی، رنگ‌های آزو (Azo Dyes) را بزرگ‌ترین گروه مواد رنگی بیان کرد و گفت: بسیاری از این رنگ‌ها به ویژه زمانی‌ که در آب محلول ‌باشند، به شدت سمی هستند.

 

این پژوهشگر جهاددانشگاهی یزد به ایسنا خاطرنشان کرد: آزاد شدن این مواد در طبیعت، بزرگترین منبع آلودگی برای اکوسیستم‌های طبیعی است، به علاوه این مواد در فرایند‌های مختلف از قبیل هیدرولیز، اکسیداسیون و سایر واکنش‌های شیمیایی به آمین‌های آروماتیک تبدیل می‌شوند که یکی از عوامل سرطان‌زا هستند.

 

میرحسینی با بیان اینکه پساب حاصل از کارخانه‌های نساجی باید به نحو مناسبی از آلایندگی‌ها تصفیه شود، اذعان کرد: در این طرح از ماده معدنی سپیولیت جهت حذف این نوع رنگ‌ها استفاده می‌شود.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;