تیر خلاص بر تخلفات ساختمانی

زندگی زیر سقف‌هایی ناایمن نه ستودنی است نه زیبا، اما باید یک بار برای همیشه، چتری برای حمایت از مردم در مقابل سودجویی انبوه‌سازان ایجاد شود تا همه از آسودن در کاشانه‌ای ایمن، لذت ببرند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، داشتنش رؤیای هر جوان در آستانه ازدواج، هر مرد متأهل و هر مادری است که دل‌نگران آینده فرزندانش است. ماجرای خانه‌ به دوشانی که سال‌ها از مسکنی به مسکن دیگر رحل اقامت می‌افکنند، گاه قصه پر دردی است که تنها مرحم آن، کلید یک خانه است، اما کسانی که دسترنج یک عمر را به امید داشتن سقفی بالای سر به انبوساز و بساز و بفروش می‌دهند، می‌خواهند از ایمنی آنچه پس از سال‌ها انتظار می‌کشند، مطمئن باشند.
از بی اعتمادی به انبوه‌سازان تا تخلف با توجیه فقر
رضا اسدی حدود دو سال قبل یک واحد آپارتمان را در یکی از خیابان‌های شهرضا خریداری کرده است، او در مورد وضعیت این بنا پس از دو سال از زمان ساخت آن می‌گوید: در مدت کمتر از شش ماه لوله‌کشی حمام و سرویس بهداشتی نشت کرد و مجبور شدیم همه را تعویض کنیم، ایزوگام سقف را هم اواسط بهمن‌ماه تعویض کردیم؛ معمار آن هم اصلا پیدایش نیست.
محمدحسین فرخنده شهروند دیگری است که سال گذشته عملیات ساختمانی خانه خود را تمام کرده است؛ می‌گوید: برخی معماران خوش‌نام هستند و دست روی هر ساختمانی بگذارند همه قبول می‌کنند، اما بعضی‌ها تخلفاتی می‌کنند که واقعا شرم‌آور است؛ بعضی‌ها هم با این توجیه که پول نداریم و دستمان خالی است، در ساختمانی که قرار است یک عمر در آن زندگی کنند کم می‌گذارند.
هر قدر سخت گیری شود باز هم کم است!
مرتضی جلالی از مهندسان ساختمان می‌گوید: متأسفانه بسیاری از مردم به این نکته توجه ندارند که خانه، مهمترین سرمایه زندگی آن‌ها است که اگر به هر دلیل آن را از دست بدهند، شاید تا پایان عمر جایگزینی برای آن پیدا نشود.
وی ادامه می‌دهد: البته در همه دنیا نهادهای نظارتی در حوزه ساخت و ساز ایجاد شده تا خلأ ناآگاهی مردم از قواعد ساختمان‌سازی اصولی و سودجویی معماران و انبوه‌سازان را جبران کنند، اما گاه همین نهادهای نظارتی با اهمال در انجام وظیفه یا تخلف قانونی، بر تخلفات ساختمانی سرپوش می‌گذارند و به این ترتیب سرمایه و جان مردم را در معرض تضییع قرار می‌دهند.
جلالی تأکید می‌کند: مقررات ایمنی ساختمان، قانون شهرداری‌ها و نظام مهندسی برای ساختمان‌ها وضع شده تا از تخلفات ساختمانی پیشگیری و اجازه ندهند فرد یا افرادی با استفاده از رانت و رابطه یا با توجیه فقر و ناداری، ساختمان‌هایی بسازند که در مقابل کمترین ریشتر زلزله یا حتی طوفان، قدرت مقاومت نداشته باشد.
وی اضافه می‌کند: ساختمان عنصری چند لایه است که از سفت‌کاری به نازک کاری و نهایتا ظریف‌کاری ختم می‌شود، بنابراین به راحتی می‌تواند مصالح نامرغوب مرحله سف‌کاری را در مرحله نازک‌کاری پوشاند، اما ذهن خلاق و هوشیار یک مهندس ناظر با وجدان می‌تواند از این تخلف پرده برداری کند.
این مهندس عمران می‌گوید: به عقیده من هر اندازه در فرایند ساخت و ساز و به ویژه در صدور پروانه ساختمانی سخت‌گیری شود، خوب است، چون در نهایت شهری خواهیم داشت ایمن و مردمی که با خیالی آسوده در سازه‌های آن زندگی می‌کنند.
منبع ایمنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;