تجربه جدید در حوزه ریزگرد ها

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیر پروژه مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال با تجربه جدیدی در این زمینه مواجه شدیم که شامل قطع شدن برق به علت ریزگردها همزمان با افزایش رطوبت در اهواز بود؛ زمانی که توفان گرد و غبار رخ داد و رطوبت هوا به 98 درصد رسید، فشار قوی ها هادی شدند و چهار نیروگاه برق از کار افتاد.





به گزارش زیست آنلاین و به نقل از ایرنا، ضیاء الدین شعاعی با تاکید بر لزوم اتخاذ تمهیدات اصولی در فاصله های زمانی کوتاه مدت و بلندمدت برای مقابله با ریزگردها، گفت: در مورد ریزگردهای دارای منشا خارجی باید تعاملات خود با کشورهای دیگر را تقویت کنیم.

 

 

 

 

وی در ادامه افزود: گرد و غبار در استان های غربی کشور به ویژه در خوزستان و اهواز به یک معضل جدی تبدیل شده است.

 

 

 

وی با بیان اینکه در زمینه تعامل با کشورهای دیگر برای مقابله با ریزگردها تا حد زیادی موفق بوده ایم، اظهار کرد: اوایل بهمن ماه سال جاری توفان شدید گرد و غبار در اهواز رخ داد که منشا آن داخلی بود اما پراکندگی آن حاصل بادی بود که از عربستان به سمت کشور ما می وزید.

 

 

 

شعاعی گفت: معمولا سالانه دو تا سه توفان گرد و غبار در منطقه جنوب شرق اهواز را شاهد هستیم که تقریبا شدید هستند و منشا داخلی یا خارجی دارند که بیشتر مواقع خارجی است.

 

 

 

وی تصریح کرد: امسال با تجربه جدیدی در این زمینه مواجه شدیم که شامل قطع شدن برق به علت ریزگردها همزمان با افزایش رطوبت در اهواز بود؛ زمانی که توفان گرد و غبار رخ داد و رطوبت هوا به 98 درصد رسید، فشار قوی ها هادی شدند و چهار نیروگاه برق از کار افتاد.

 

 

 

شعاعی با بیان اینکه 340 هزار کانون ریزگرد در استان خوزستان وجود دارد که 120 هزار هکتار آن بحرانی و 20 تا 30 هزار هکتار فوق بحرانی است، افزود: قرار است وزارت جهاد کشاورزی کار تثبیت این کانون ها را آغاز کند که در این راستا تصمیم گیری شده است 10 هزار هکتار با کاشت نهال و تثبت خاک و بقیه با مدیریت منابع آبی انجام شود.

 

 

 

وی درباره پیش بینی این توفان ها گفت: سازمان هواشناسی در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده و اعلام کرده دستگاه های جدیدی برای پیش بینی دقیق تر این حوادث تهیه شده که با استفاده از آنها قدرت پیش بینی نسبت به گذشته افزایش می یابد و می توان از 24 ساعت قبل هشدارهای لازم را داد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;