تامین آب به چه روشی؟!

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو ، مدیر دفتر منابع مالی و مشارکت های غیردولتی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: تولید 350 هزار مترمکعب آب شرب در شبانه روز از طریق آب شیرین کن ها، مشکل آب آشامیدنی بسیاری از شهرهای جنوبی کشور به ویژه جزایر برطرف شده و آب سالم و پایدار برای این مناطق تامین شد.



حمیدرضا کشفی با اشاره به تولید آب از آب شیرین کن ها از سوی بخش خصوصی، افزود: مطالعات طرح تامین آب شرب برای شهرهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان تا فاصله 100 کیلومتری با استفاده از آب شیرین کن ها پایان یافته و در یک سال آینده مکان سنجی برای نصب دستگاه آب شیرین کن در این مناطق به منظور تولید یک میلیون آب شرب انجام خواهد شد.

 

 

وی زمان بهره برداری این طرح را در سه یا چهار سال آینده اعلام و تصریح کرد: مطالعات انتقال دو میلیون مترمکعب آب آشامیدنی به دشت مرکزی ایران از خلیج فارس و دریای عمان تا یک سال آینده به پایان می رسد که از سوی بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.

 

 

مدیر دفتر منابع مالی و مشارکت های غیردولتی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، هزینه تولید یک مترمکعب آب شیرین به روش اسمز معکوس و تولید همزمان آب و برق را معادل یک دلار ذکر کرد.

 

 

به گفته وی ، قیمت خرید تضمینی آب از بخش خصوصی بر اساس مقدار تولید، کیفیت، نحوه برداشت آب از دریا و شهر محل تولید با استفاده از آب شیرین کن ها از هشت تا 40 هزار ریال و مبلغ دریافتی از مردم بابت آن، معادل قیمت تعرفه تکلیفی تعیین شده از سوی دولت است.

 

 

کشفی تاثیر همکاری بانک ها و مراکز تسهیلات دهنده با بخش خصوصی برای اجرای پروژه ها را به نحو مطلوب و در زمان بندی مناسب ذکر کرد و افزود : براساس قوانین بودجه سالانه و برنامه های پنج ساله توسعه و قوانین الحاقی، ظرفیت قانونی مناسبی برای همکاری بین نهادهای اجرایی، بخش خصوصی و بانک ها در نظر گرفته شده است.

 

 

وی گفت : نقدینگی بخش خصوصی نکته مهمی است که اکنون وضعیت مناسبی ندارد و با ارائه تسهیلات کم بهره و بلندمدت از سوی بانک ها قابل جبران است.

 

 

این مقام مسؤول، اختصاص وام 500 میلیون دلاری برای این منظور را از طریق صندوق توسعه ملی را به عنوان قوانین اجرا نشده دانست و گفت: ارائه این وام همزمان با تمام شدن مراحل ساخت آب شیرین کن بندرعباس به عنوان نخستین پروژه از طرح های در حال پایان ،می تواند مشکل آب آن منطقه را برطرف کند.

 

 

سال گذشته هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفته بود : تامین زیرساخت های آب و برق در سه جزیره مهم ایرانی در خلیج فارس صورت گرفته و مشکل آب جزیره قشم طی سالهای آینده بطور کامل برطرف خواهد شد.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;