تامين آب و ۲۵۰ پروژه ناتمام چالش هاي پيش روي آب و فاضلاب کشور

فاضلاب

رئيس هيئت مديره و مدير عامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور که به مشهد سفر کرده بود موضوع تامين آب و وجود 250 پروژه ناتمام در صنعت آب و فاضلاب را از چالش هاي شرکت مهندسي دانست.

 

 

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز، حميدرضا جانباز مهمترين هدف اين شرکت را استفاده از ظرفيت هاي بخش خصوصي اعلام کرد و اظهار داشت: بر اساس يکي از بندهاي بودجه سال 92 پروژه هايي قابل اجرا خواهد بود که بخش خصوصي به آن ورود کند.

وي با بيان اين که پروژه ها با روش فعلي تزريق اعتبارات مستهلک خواهند شد افزود : براي مقابله با چالش آب که تغييرات اقليمي و رشد ناموزون جمعيت به آن دامن زده است توجه به ديگر امور در اين صنعت که در يک دهه گذشته از آن دور شده بوديم مدنظر قرار دارد.

وي با بيان اينکه شرايط تامين آب با توجه به بيلان منفي دشت ها هر روز سخت تر مي شود خاطرنشان کرد : اين در حالي است که برخي آلاينده ها مانند فلزات سنگين و نيترات که در گذشته وجود نداشت امروز مزيد بر علت شده است .

 وي شرايط تامين آب در شهر ها را مطلوب ندانست و متذکر شد: اين که اعتراضي از جانب مردم شنيده نمي شود به واسطه اين است که مي دانند خدمتگزاران آنان در صنعت آب و فاضلاب تمام تلاش خود را براي تامين آب مشترکان به کار گرفته اند .

وي از روحيه ايثارگري در بين کارکنان به عنوان نقطه قوت اين صنعت ياد کرد و خواستار تدوين و هدايت راهبردهايي مبتني بر نرم ها و شرايطي در دوره جديد صنعت آب و فاضلاب کشور شد که شايد پيش از اين رايج نبوده است.

 

به گفته مهندس جانباز در يک دهه اخير توجه اين صنعت به مباحث توسعه و تکميل زير ساخت ها معطوف بوده است و ديگر بخش ها مورد کم توجهي قرار گرفت که در اين دوره بايد به آن ها پرداخته شود.

وي بر ضرورت توجه کافي به موضوع کيفيت آب در هر شرايطي ، خدمت رساني مطلوب به مشترکان و همچنين کاهش حداقل حضور فيزيکي و مراجعه مشترکان به شرکت ها و امور ، تکريم ارباب رجوع و تقويت سامانه 122 شرکت هاي آبفا تاکيد کرد. وي در ادامه به مبحث اقتصاد و تعرفه هاي آب اشاره کردو از تشکيل چند جلسه کارشناسي براي نيل به خودکفايي در صنعت آب و فاضلاب خبر داد .

 

مدير عامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با طرح اين سوال که تا چه زمان بايد دست خود را براي دريافت سهم خود به سمت اين و آن دراز کنيم متذکر شد: اين صنعت واقعا به لحاظ اقتصاد و تعرفه با مشکل جدي مواجه است .

وي گفت : چند کارگروه در تهران درحال طراحي روش هاي اصلاح تعرفه ها هستند و حتي برخي متخصصان معتقدند با اصلاح تعرفه ها درآمد شرکت بين 30 تا 40 درصد افزايش خواهد يافت.

 وي به موفقيت ساير شرکت هاي خدماتي نظير گاز و برق در اجراي آبونمان هاي مربوطه اشاره کرد و يادآورشد : حساسيت اعضاي ستاد هدفمند سازي يارانه ها درباره سوخت به مراتب بيشتر از آب است بنابراين بخشي از وظايف رفع مشکلات صنعت آب و فاضلاب مربوط به مدير عامل شرکت مهندسي و بخش ديگر متوجه تمام دوستان و همکاران در استان هاي کشور است که مقامات مرکز و استان ها را نسبت به موضوع مهم و حياتي آب حساس کنيم .

 وي در همين زمينه از ارسال نامه به استانداران جديد خبر داد و اطلاع رساني شفاف و صحيح به مسئولان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را کمک حال اين صنعت ارزيابي کرد که در نتيجه آن مي توان امکان خروج موضوع آب از ستاد هدفمندسازي يارانه ها و استفاده از ظرفيت قانوني 38 درصد را نيز فراهم ساخت.

وي يکي از ايرادات مقامات از صنعت آب را بالا بودن قيمت تمام شده توليد آب عنوان کرد و با بيان اينکه بايد خود را نقد کنيم افزود: چنانچه بخش خصوصي اداره اين تشکيلات را بر عهده داشت به شيوه ديگري خدمات رساني مي کرد .

در ابتداي اين نشست مدير عامل و معاونان شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوي با ارائه گزارشي از وضعيت صنعت آب و فاضلاب استان خواستار تامين منابع مالي طرح ها و پروژه هاي مرتبط با صنعت آب و فاضلاب در خراسان رضوي شدند.

 به گفته مهندس محمد طاهري در حال حاضر 100 درصد جمعيت شهري استان ( حدود 2 ميليون نفر) در قالب 540 هزار مشترک و 121 هزار مشترک فاضلاب تحت پوشش خدمات 3 شرکت تبصره دو و 23 امور قرار دارند.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;