تالاب‌ها در انتظار آب

به گزارش تاسیسات نیوز، مطیعی، مدیرکل منابع طبیعی خوزستان مهم‌ترین اولویت برای مهار کانون‌های گرد و غبار را تامین حقابه تالاب‌ها و هورهای خوزستان دانست و گفت: مهم‌ترین خواسته ما همکاری وزارت نیرو در دادن حقابه تالاب‌ها و هورها بوده که در مصوبه دولت نیز به آن اشاره شده است.





وی با تاکید بر مدیریت سرزمین برای جلوگیری از بیابان‌زایی و گسترش کانون‌های رسی، اظهار کرد: عوامل انسانی باید با مدیریت سرزمین کنترل شوند و به حداقل برسند؛ به‌طور مثال در اجرای طرح‌های عمرانی باید شاخص‌هایی رعایت شود تا موجب تشدید بیابان‌زایی نشود و جاده‌سازی و احداث خطوط لوله نفت و گاز نباید با مسدود کردن آبراهه‌ها همراه باشد.





مطیعی افزود: در مناطق بیابانی برخی دستگاه‌های اجرایی چاه‌هایی احداث کرده‌اند، به‌طور نمونه شرکت مناطق نفتخیز جنوب چاه‌های متعددی در منطقه غیزانیه (یکی از کانون‌های بحرانی ریزگرد در اهواز) حفر و از آنها بهره‌برداری کرده است.





وی افزود: در صورت پیش‌بینی کمبود بارندگی وزارت جهاد کشاورزی باید هماهنگی و خدماتی به کشاورزان ارائه دهد تا زمین‌ها برای کشت دیم شخم زده نشود و اداره کل منابع طبیعی نیز باید با ایجاد تعادل در دام و مراتع، جلوی تخریب آنها را بگیرد.





مطیعی همچنین درباره نحوه مهار شنزارها و کانون‌های فرسایش بادی نیز اظهار کرد: با اجرای طرح‌های دولتی با مشارکت مردم همچون مطالعه امکان حفر چاه و واگذاری عرصه‌ها برای کشت و کار و درختکاری به مردم و مالچ‌پاشی و درختکاری در تپه‌های شنی، می‌توان تا حدودی این کانون‌ها را تثبیت کرد. وی با بیان اینکه بیش از 50 سال تجربه در زمینه تثبیت شن‌های روان در خوزستان و کشور وجود دارد، افزود: با مالچ‌پاشی و اقدامات بیولوژیک و تقویت پوشش گیاهی می‌توان توان طبیعت را افزایش داد.





مطیعی تاکید کرد: سیاست ما این است که با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و مردم عرصه‌ها را احیا و تثبیت کنیم، زیرا منابع طبیعی و به‌طور کلی دولت نمی‌تواند به تنهایی این طرح‌ها را اجرا کند. وی یکی از تبعات بیابان‌زایی را مهاجرت مردم و فروش دام‌ها اعلام کرد و گفت: برای مهار بیابان‌زایی باید اراده جدی وجود داشته باشد و شیوه‌های جزیره‌ای و جداگانه که اکنون در حال کار هستیم، فایده‌ای ندارد.





مطیعی با تاکید بر رعایت حقوق ساکنان پایین‌دست حوضه‌های آبخیز افزود: برداشت بی‌رویه آب در بالادست حوضه‌ها، آسیب زیادی هم در شرایط فعلی و هم آینده وارد می‌کند. وی نسبت به وضعیت بحرانی شادگان در جنوب خوزستان هشدار داد و گفت: این شهرستان اکنون بحرانی‌ترین شرایط را در خوزستان دارد، زیرا رودخانه جراحی خشک شده و تالاب شادگان نیز حقابه خود را دریافت نمی‌کند و نخیلات در معرض نابودی هستند.





قائم‌مقام مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز با اشاره به پیشرفت 70درصدی طرح مهار کانون‌های فوق بحرانی گرد و غبار در استان گفت: طرح مقابله با پدیده گردوغبار در خوزستان همانند طرح احیای دریاچه ارومیه نیازمند تعیین ردیف اعتباری پایدار و مستمر است که این با همکاری دولت و مجلس قابل تحقق است.





احمد رئیس‌زاده اظهار کرد: وزیر جهاد کشاورزی برای نظارت بر طرح مقابله با پدیده گرد و غبار 10 سفر به خوزستان داشته و نشست‌های متعددی تشکیل شده که فروردین امسال طرح و پیشنهادهای خود را ارائه کرده‌ایم.





وی با بیان اینکه منشأ 84 درصد گرد و غبار از کانون‌های خارجی است، اضافه کرد: مهار کانون‌های فوق بحرانی که در شرق و جنوب شرق اهواز قرار دارند، به عنوان مرحله نخست این طرح، از پارسال آغاز شده است.






رئیس‌زاده اظهار کرد: علاوه‌بر اعتبارات سالانه برای بیابان‌زدایی، پارسال 300 میلیارد ریال برای مهار کانون‌های فوق بحرانی پرداخت شد که در زمینه مطالعات، احداث کانال آب و کاشت نهال هزینه شد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;