تاریخچه کمپرسورها – 2

 

به گزارش تاسیسات نیوز، هنگامیکه دو گروه حفاری به یکدیگر رسیدند، تقریبا از 7000 متر لوله برای انتقال هوای فشرده ای که از دهانه ها تا قسمت اصلی حفاری کشیده شده بود، استفاده می شد.





این اقدام نشان داد که نیروی هوای فشرده تا مسافت های دور نیز قابل انتقال و استفاده می باشد. اخبار مربوط به حفر تونل مونت سنیس در روزنامه ها و مجلات صنعتی چاپ شد و مورد توجه اکثر مردم و مهندسین و دانشمندان در سراسر جهان قرار گرفت.

 

 

 

بحث و ابراز عقیده و ارائه راهکارهای لازم درباره امکان ایجاد و ساخت شبکه های انتقال هوای فشرده و تغذیه و استفاده صنایع و تجارت از آن، رونق گرفت.

 

 

 

در سال 1875 در نزدیکی منطقه ای صنعتی واقع در جنوب سوئد، بزرگترین کارخانه هیدروالکتریک ( تولید نیروی برق از آب) به قدرت 3600kw و قابلیت توسعه تا 130000kw برای تامین نیروی لازم و به حرکت درآوردن کمپرسورهای تولید هوای فشرده ایجاد شد ولی این پروژه موفقیت اقتصادی مطلوبی را در پی نداشت.

 

 

 

با استفاده از ابزارها و وسایل بادی، قدرت و شعاع عمل دست بشر، بدون آن که از میزان حساسیت، دقت و انعطاف پذیری غیرقابل رقابتش کاسته شود به مقدار قابل ملاحظه ای توسعه یافته و پیشرفت کرده است و این ضروری ترین مسئله ای است که در انجام کار باید صورت بگیرد. ابزارهای هوایی کم وزن، جمع و جور، با دوام، مطمئن و دقیق اند. کار کردن با آن ها برای فرد ایجاد خستگی نکرده و دارای ایمنی بالایی می باشند.

 

 

 

 

هوای فشرده برای کنترل و نظارت، تنظیم از راه دور و نزدیک و انجام فرمان های متناوب و زمان دار و گاهی نیز همراه و همزمان و هماهنگ با سیتم های هیدرولیکی، الکتریکی و الکترونیکی برای انجام مقاصد مورد نظر، در خدمت بشر درآمده است. با گسترش چشمگیری که در نیمه دوم قرن نوزدهم برای صنایع به وقوع پیوست، تولید انبوه محصولات و ضرورت دستیابی به دبی و فشار بالاتر و محدودیت هایی که کمپرسورهای تناوبی در دبی زیاد دارند باعث شد تا صنعتگران مجبور شوند در فکر طراحی و ساخت انواع جدیدتری از کمپرسورها باشند.

 

 

 

 

هرچند که کمپرسورهای تناوبی از نظر قابلیت دستیابی به فشار بالا و راندمان هنوز هم مناسب ترین کمپرسورها می باشند ولی بالا بودن قیمت اولیه، محدودیت دستیابی به دبی زیاد، پایین بودن قابلیت اعتماد، توقف های ناخواسته همراه با بالا بردن هزینه های تعمیرات عملا باعث گردید تا این کمپرسورها قادر به تامین تمامی نیازهای صنایعی که با رشدی شتابان در حال گسترش بودند نباشد. به همین خاطر از اواخر دهه 1860 نسل جدیدی از کمپرسورها که در حین دارا بودن بسیاری از ویژگی های مطلوب کمپرسورهای تناوبی، قادر به تراکم و جابجا کردن حجم وسیع تری از گاز بودند ابداع گردید که به لحاظ ماهیت رفتار ظاهری به کمپرسورهای دورانی معروف شدند.

 

 

 

 

کمپرسورهای گوشواره ای را می توان اولین نمونه از کمپرسورهای دورانی دانست که تولید آن از دهه 1860 شروع گردید. در اواخر قرن نوزدهم شرکت Roots نمونه ای از دمنده فوق را که دارای گوشواره هایی به قطر 5/7 متر بودند برای تهویه معادن به کار گرفت که قادر بود 174000 متر مکعب در ساعت هوا را در جهت تهویه به داخل تونل های معدنی بفرستد. قابلیت های این دمنده آنچنان بالا بود که به نام شرکت سازنده معروف گردید و هنوز هم در بسیاری از مراجع علمی کمپرسورهای گوشواره ای به نام Roots نامیده می شوند.

 

 

 

 

اولین کمپرسورها تیغه لغزنده در سال 1890 در آمریکا ساخته شد که به صورت خشک طراحی شده بودند. پایین بودن راندمان و مشکل گرم کردن جزو معایب اساسی این کمپرسورها بوده تا اینکه در سال 1947 با تزریق روغن که نقش آب بند کننده و خنک کاری کمپرسور را به عهده داشت، کارآیی، عمر مفید و قابلیت های این کمپرسور به مقدار چشمگیری افزایش داده شد و امروزه نسل جدید از کمپرسورهای دورانی به صورت روغن کاری شونده درصد بالایی از بازار فروش کمپرسورهای تناوبی از قابلیت بالاتری در امر متراکم کردن گازها با دبی بیشتر برخوردار بودند ولی با این وجود قادر به تامین تمامی نیازهای صنایع رو به گسترش که هرساله از نظر ظرفیت توسعه می یافتند نبودند.

 

 

 

 

در سال 1934 ایده ساختن کمپرسوری با ویژگی های توامان کمپرسورهای رفت و برگشتی (پیستونی) و گریز از مرکز با قابلیت اعتماد بالا توجه مهندس ارشد شرکت SRM را به خود جلب نمود. این امر منجر به طراحی و ساخت کمپرسور حلزونی گردید. نمونه های اولیه به صورت خشک طراحی شده و دارای نسبت تراکم پایین (حدود 3) بودند.

 

 

 

 

پایین بودن راندمان، افزایش سریع درجه حرارت، استهلاک بالا باعث گردید تا با تزریق مایع به داخل محفظه تراکم طرح روغنی آن به بازار عرضه گردد. این اقدام موجب استقبال چشمگیر از این کمپرسورها گردیده و امروزه بخش وسیعی از بازار فروش کمپرسورها (بالاخص کمپرسورهای هوای فشرده ) را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

 

در یک جمع بندی کلی، از نظر تعدادی، کمپرسورهای رفت و برگشتی را می توان پرفروش ترین کمپرسور و انواع گریز از مرکز را می توان از نظر ظرفیت، کمپرسور اول صنایع دانست. این امر مدیون توجه ویژه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به این کمپرسور بوده که از نظر ظرفیت و قابلیت اعتماد در بین انواع کمپرسورهای صنعتی بی رقیب می باشد.

 

 

 

 

کمپرسورهای گریز از مرکز را می توان پاسخ مناسبی برای مشکل ظرفیت کمپرسورها دانست. اولین کمپرسور گریز از مرکز در سال 1899 توسط یک مهندس فرانسوی به نام Rateau با ظرفیت 2000 متر مکعب در ساعت و با نسبت تراکم 6/1:1 (فشار خروجی 62/1 بار مطلق) ساخته شد.





در سال 1903 کمپرسور گریز از مرکز 5 مرحله ای با نسبت تراکم کلی 5:1 طراحی و به کار گرفته شد تولید کمپرسورهای گریز از مرکز با ظرفیت و فشار خروجی بالاتر دائما در دستور کار شرکت های سازنده قرار گرفته، به نحوی که امروزه این کمپرسورها در ظرفیت بیش از 3500000 متر مکعب در ساعت ساخته می شود. فشار قابل دسترسی در این دسته از کمپرسورها از طریق افزایش تعداد طبقات تا 61 طبقه به بیش از 700 بار نیز رسانیده شد. کمپرسورهای گریز از مرکز ذاتا از نوع خشک بوده و به علت بالا بودن قابلیت اعتماد آن، دوره های بهره برداری بدون توقف آن به بیش از سه سال نیز می رسد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;