بوستر پمپ‌های آتش‌نشانی

به گزارش تاسیسات نیوز، پمپ‌های آتش‌نشانی قسمتی از سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی هستند که از طریق برق یا دیزل کار می‌کنند.


این دستگاه به لوله‌های تأمین شبکه آب شهری و یا یک مخزن آب متصل می‌شود و فشار مورد نیاز آب سیستم‌های اطفاء حریق را هنگام آتش‌سوزی و مواقع اضطراری تأمین می‌کند. این پمپ‌ها در ساختمان‌های اداری، تجاری، مسکونی، صنعتی، بیمارستان‌ها، مدارس و … کاربرد دارند. در خرید بوستر پمپ‌های آتش‌نشانی باید توجه داشته باشیم که حتماً نوع فهرست شده آن را خریداری نماییم.


بوستر پمپ فهرست شده به پمپ‌هایی گفته می‌شود که مورد آزمایش قرار گرفته، تائید شده و سپس روانه بازار می‌شوند، درحالی‌که پمپ‌های بازاری بعد از سوار شدن روی شاسی جهت فروش انتقال می‌یابند. بوستر پمپ فهرست شده مورد تائید سازمان آتش‌نشانی است.


ویژگی پمپ فهرست شده:


– این پمپ‌ها توسط کارشناسان مجرب طراحی شده و مواد و متریال استفاده شده برای ساخت آن‌ها مورد تائید جهانی است. عمر بلبرینگ آن‌ها، تنش پیچشی و انحراف شفت‌ها در این پمپ‌ها محاسبه و تائید شده است.


– تنش برشی شفت دستگاه توسط کارشناسان UL و FM مورد تائید است.


– پوشش پمپ‌ها به‌صورت الکترواستاتیکی و محفظه داخلی پمپ‌ها به‌صورت هیدرواستاتیکی با دو برابر فشار کار تست می‌گردند.


– تست عملکرد UL و FM را دارند.


– رنگ بدنه هر جزء از دستگاه از مواد اولیه تائید شده است تا از خوردگی بدنه پمپ در طول زمان جلوگیری شود.


بر اساس استاندارد NFPA (انجمن ملی آتش‌نشانی آمریکا)، شبکه اطفاء حریق باید مجهز به پمپ‌هایی باشند تا بعد از مدت زمان طولانی از زمان تحویل و ارائه به کارفرما قابلیت بهره‌برداری داشته باشند. این پمپ‌ها شامل جاکی (جکی) پمپ و تابلو برق استاندارد (شامل خطوط فرمان و قدرت) هستند.


در صورت عدم وجود دیزل ژنراتور جهت تولید برق در مواقع اضطراری استفاده از دیزل پمپ‌ها بر اساس استاندارد NFPA20 الزامی است.


اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ‌ها عبارتند از:


– مجموعه الکتروپمپ‌ها


– بخش مکش


– بخش دهش


– شاسی اصلی


– سایر اجزای اصلی


الکتروپمپ


در اکثر قریب به اتفاق بوسترپمپ‌ها از الکتروموتور به‌عنوان محرک پمپ استفاده می‌شود. دو یا چند الکتروپمپ که به‌صورت موازی روی یک شاسی اصلی در کنار یکدیگر قرار دارند، مجموعه الکتروپمپ‌های یک بوسترپمپ را تشکیل می‌دهند.


مقدار توان مصرفی الکتروموتور بستگی به پمپ دارد. برای الکتروموتور باید نوع عایق‌بندی مناسب را لحاظ کرد تا در مناطق مختلف و شرایط متفاوت جوابگو باشد. الکتروموتور از نظر مسائل ایمنی (IP) نیز باید قابل اطمینان باشد.


بخش مکش


بخش مکش بوسترپمپ شامل یک کلکتور لوله‌ای است که به‌واسطه شیرآلات و اتصالات مورد نیاز به مکش الکتروپمپ و خروجی مخزن ذخیره آب متصل می‌شود. شیرآلات و اتصالات این بخش عبارتند از:


– شیر قطع و وصل


– صافی


– لرزه‌گیر


– فلنج


بخش دهش:


بخش دهش نیز یک کلکتور لوله‌ای است که به‌وسیله شیرآلات و اتصالات لازم از خروجی الکتروپمپ به شبکه مصرف متصل می‌شود. شیرآلات این بخش نیز عبارتند از:


– شیر قطع و وصل


– شیر یک‌طرفه


– لرزه‌گیر


– فلنج و مهره ماسوره


– مغزی و تبدیل

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;