بلندمرتبه‌سازی عامل وارونگی هوا

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور گفت: در راستای داشتن شهری پاک نیازمند ساختمان‌های سبز و برقراری مدیریت سبز در تمامی ارکان اجتماع هستیم.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، احمد رضا طاهری اصل در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: مدیریت سبز باید در ساختمان، حمل و نقل، صنعت، کسب و کار و شهر سازی اجرا شود.
وی بیان داشت: شهرسازی سبز به معنی ساخت شهری با زیرساخت و تاسیسات زیربنایی است به گونه‌ای که ساختمانها مانع بستن کریدورهای هوایی و ایجاد پدیده وارونگی نشود.
ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه در ورودی و خروجی هوا عامل وارونگی هوا است
رئیس کمیسیون انرژی، استاندار مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور افزود: ساخت ساختمان‌ها در مسیر ورود و خروج هوا و عدم کنترل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هوا موجب ایجاد پدیده وارونگی می‌شود.
وی بیان داشت: به دنبال بررسی این موضوع هستیم که چرا با وجود مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و قوانین مصرف بهینه انرژی در گام نخست قانون ایستاده ایم و هنوز بهینه سازی مصرف آب و استفاده از آب خاکستری انجام نمی‌شود.
طاهری ادامه داد: دلیل پدیده وارونگی هوا در ماه های آذر تا بهمن تنها حمل و نقل نیست و حمل و نقل، آلودگی غیر ثابت است.
بیش از ۴۰ درصد مصرف انرژی ناشی از آلودگی در بخش ساختمان است
وی با اشاره به اینکه موتورخانه‌های گازسوز، بخاری منازل، عوامل اصلی آلودگی هوا هستند، ادامه داد: در واقع بیش از ۴۰ درصد مصرف انرژی کشور از آلودگی در بخش ساختمان رخ می دهد.
رئیس کمیسیون انرژی، استاندار مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور افزود: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۲.۷ درصد بیماری های جهان ناشی از آلودگی هوا و جزو هشت بیماری اصلی دنیا است و سالانه حدود ۱.۶ میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر انبوه سازان واقعی دارای دفتر و نشان به دنبال ساخت و ساز با کیفیت و رتبه بندی و برندسازی و تمایز ساختمان ها از یکدیگر هستند، اظهار داشت: متاسفانه تاکنون در عموم جامعه، در راستای ساختمان سبز، فرهنگ سازی نشده است.
وی با بیان اینکه کشور ایران با وجود تمدن کهن و توریست پذیر برای صد سال آینده برنامه و نمودی از ساخت و ساز پایدار ندارد، ادامه داد: باید در این ارتباط به خود تلنگر بزنیم و تنها راه چاره استفاده از الگوی توسعه پایدار، کشورهای پیشرفته است.
طاهری اصل گفت: در الگوی توسعه پایدار سه اصل اقتصاد، اجتماع و زیست محیط مدنظر است و این در حالی است که در کشور ما تنها اصل اقتصاد و میزان سود آوری را در نظر می گیرند، تصریح کرد: نیاز اجتماع از ساختمان مانند رفاه، ایمنی، بهداشت و ارزش ها شامل حفظ محیط زیست، بهره وری انرژی، کاهش مصرف آب، بازیافت مصالح در توسعه پایدار باید دیده شود.
طاهری با اشاره به اینکه در دی ماه سال گذشته، آیین نامه بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان ها تصویب شد، افزود: سازمان نظام مهندسی کشور شیوه نامه نحوه اعطای صلاحیت ممیزی و بازرسی انرژی در ساختمان ها به وزارتخانه ارسال کرد و احتمالا از سال آینده این شیوه نامه در راستای آیین نامه بهینه سازی مصرف انرژی اجرا می شود و در حوزه ساخت و ساز نیز بازرسی ممیزی انرژی را خواهیم داشت.
منبع خبرگزاری مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;