بلندترین ساختمان چوبی استرالیا

ساختمان‌هایی که از چوب در فرایند ساخت استفاده می‌کنند، عمدتاً دوستدار محیط‌زیست هستند

سازندگان ساختمان‌های بلندمرتبه در سراسر جهان به‌دلیل شاخص‌های بالای کیفی و پایدار چوب بیش از پیش به استفاده از چوب در فرایند ساخت و ساز روی آورده‌‌اند؛ برج جدیدی که در استرالیا ساخته شده است، مصداق بارز این ادعا است. این برج که ۲۵ king نام دارد، لقب بلندترین سازه چوبی کشور را از آن خود کرده است.
این برج بلندمرتبه در کنار اسکلت چوبی از یک نمای شیشه‌ای مواج برخوردار است که سبب شده تیرهای چوبی نمایان، بخشی از زیبایی داخل و بیرون باشند. این برج ۱۰ طبقه با ارتفاع ۴۵ متر در بریسبان واقع شده و توسط شرکت معماری Smart  Bates طراحی شده است.
در حالی که فولاد و بتن می‌توانست در سازه این برج استفاده شود، اما طراحان از اشکال مختلف مصالح چوبی مهندسی‌شده بهره گرفتند. این مصالح شامل  Glulam (الوار لمینیت شده چسبیده) و CLT (الوار عرضی لمینیت شده) هستند که تولید این مواد مقدار کربن به جای مانده بسیار کمتری نسبت به فولاد و بتن تولید می‌کند.
همچنین این شیوه بدان معناست که مقدار زیادی از اجزای ساختمان را می‌توان به صورت پیش ساخته در جایی دیگر تولید کرد که این هم خود مقدار پسماند در محل و زمان ساخت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، همین مساله باعث شده تا این پروژه تنها در ظرف مدت ۱۵ ماه به اتمام برسد. ستون‌های V شکل عظیم نمایان روی یکدیگر گذاشته شدند تا از دال‌های چوبی مورد استفاده برای کف و سقف‌های بیرون محافظت شوند. این روش یک ظاهر زیبای درونی هم ایجاد می‌کند.
مدیر شرکت Bates Smart  می‌گوید: «برج  ۲۵ Kingحرکت به سمت ساخت ساختمان‌ها و فضاهایی را نشان می‌دهد که گرم و پذیرا هستند. ما می‌دانیم که مردم می‌خواهند با طبیعت پیوند بخورند و استفاده از چوب در بیرون و داخل ساختمان‌ها به تکمیل این پیوند و حس ارتباط بیشتر آنها با محیط زیست کمک می‌کند»
طبقه همکف شامل مجموعه‌ای از کافه‌ها و رستوران‌هاست و نه طبقه بالایی به عنوان فضاهای اداری استفاده می‌شود. ستون‌های محافظ در تمام فضا چیده می‌شوند تا اندازه هرکدام به حداقل برسد و امکان انعطاف‌پذیری فضا مهیا باشد.
این روش ساخت در مقایسه با سایر روش‌های معمول و مرسوم ساخت ۴۶% انرژی کمتر، ۲۹% آب آشامیدنی کمتر مصرف می‌کند و ۷۴% کربن کمتری به جا می‌گذارد. ویژگی‌های پایدار دیگر این طرح شامل بهره‌برداری از آب باران، روشنایی کارامد، یک دیوار پوشیده با پوشش گیاهی در لابی ورودی، تهویه مطبوع بهینه و سایه‌اندازی آلومینیومی برای خنک نگه داشتن داخل است.
هر زمان که یک پروژه الوار مهندسی شده کامل می‌شود، معماران بیشتر در مورد پتانسیل CLT ها به‌عنوان یک ماده ساختمانی جدید و نحوه کار با آن و نوآوری برای همه انواع ساختمان‌ها فرا می‌گیرند.

ترجمه: مهندس نیره شمشیری

منبع newatlas.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;