برنامه های راهبردی سازمان نظام مهندسی تهران

به گزارش تاسیسات نیوز، مهندس حبیب الله بیطرف در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح روز سه شنبه هفته جاری و در محل سالن جلسات سازمان برگزار شده بود ، ضمن اشاره به چهار برنامه محوری سازمان در 10 ماهه اخیر ، اصلاحات ساختاری و فرآیندی سازمان ، حفظ و افزایش خدمات مهندسی اعضا ، ارتقای سطح کیفی خدمات مهندسی و توانمند سازی و دفاع از حقوق حرفه ای و اجتماعی اعضا را از مهم ترین برنامه های راهبردی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران دانست.

 

 

 

گزارش عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ، اصلاحات ساختاری و فرآیندی سازمان ، حفظ و افزایش خدمات مهندسی اعضا ، ارتقای سطح کیفی خدمات مهندسی و توانمند سازی و دفاع از حقوق حرفه ای و اجتماعی اعضا را مهم ترین برنامه های راهبردی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در 10 ماهه اخیر عنوان کرد.

 

 

 

 

وی همچنین اقدامات انجام شده در حوزه اصلاحات ساختاری و فرایندی در سازمان را پیاده سازی ساختار سازمانی و تشکیل 2 معاونت جدید ، اصلاح فرآیندهای داخلی و تنظیم شیوه نامه ها و دستورالعمل های داخلی، اصلاح و ارتقای سامانه های سخت افزاری و نرم افزاری سازمان ، پیاده سازی سیستم مدیریت یکپارچه ، ساماندهی امور دفاتر نمایندگی و پیاده سازی سیستم مکانیزه خدمات مهندسی در دفاتر، تدوین برنامه و بودجه سالانه بر اساس برنامه استراتژیک سازمان و مکانیزم بودجه ریزی عملیاتی، بهبود و ارتقاء منابع انسانی سازمان و برقراری سیستم فراخوان عمومی جهت جذب منابع انسانی جدید (برونسپاران و کارکنان)، ساماندهی حسابهای بانکی سازمان و استقرار حسابرسی داخلی سازمان، شفاف سازی عملکرد مالی سازمان و پیگیری توثیق 40 میلیارد تومان ازسپرده های سازمان دانست.

 

 

 

 

مهندس بیطرف در ادامه به ذکر سرفصل های تلاش های انجام شده در حوزه حفط و افزایش خدمات مهندسی اعضا پرداخت و گفت : برگزاری جلسات دو جانبه با شهرداری تهران و شش جانبه جهت برقراری مجدد سیستم ارجاع کار نظارت ماده33، برگزاری جلسات شش جانبه جهت ایفای نقش سازنده ذیصلاح به جای مجری صوری، اجرایی نمودن شیوه نامه اجرای نظارت بر تاسیسات آب و فاضلاب اماکن و راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب، اجرای مرحله دوم سیستم مکانیزه ارجاع کار بازرسی و نظارت بر لوله کشی گاز،برقراری سیستم مکانیزه ارجاع کار نظارت بر تأسیسات برق اماکن، برقراری ارتباط با سازمان ملی استاندارد جهت استاندارد سازی مصالح و تجهیزات ساختمانی در راستای توسعه خدمات مهندسی اعضا ، بررسی های کارشناسی و اعلام نظر در خصوص پیش نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان آیین نامه کنترل ساختمان ، مشارکت در فرآیند بازنگری و اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در قالب طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اهم این تلاش ها می باشد.

 

 

 

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تدوین ضوابط و شیوه نامه های اجرایی جهت اصلاح و بهبود سیستم های صف بندی و ارجاع کار نظارت در سیستم و کاهش زمان ارجاع به 1/5 روز ، تهیه پیش نویس قراردادهای تیپ پیمانکاری و پیمان مدیریت و ارسال آن به وزارت راه و شهرسازی جهت تصویب ، تدوین پیش نویس ضوابط کنترل صلاحیت، ظرفیت و اولویت بندی اشخاص حقیقی و حقوقی سازنده ذیصلاح ، ساماندهی و بهبود روشها و اقدامات کنترلی جهت نقشه‌هاي فاز 2 و کنترل مضاعف طراحی و کاهش زمان به حداکثر 20 روز ، ساماندهی و تنظیم فرآیند ها جهت بهبود و اثربخشی نتایج مطالعات زیرسطحی و آزمایشات ژئوتکنیک در طراحی فاز 2 ، برنامه ریزی جهت کنترل پرونده های استحکام بنا و مقاوم سازی ، ساماندهی بازرسی های کنترل کیفیت خدمات مهندسی اعضا و برنامه ریزی جهت انجام بازرسی ها در قالب موردی، برنامه ریزی جهت کاهش حوادث ساختمانی از طریق ارتقای ایمنی کارگاه های ساختمانی، برنامه ریزی وشروع اجرای فرآیند صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط عوامل مرتبط را اقدامات انجام شده در خصوص ارتقای سطح کیفی خدمات مهندسی اعضا دانست.

 

 

 

 

وی همچنین طراحی و راه اندازی سامانه جامع آموزشی سازمان ، برگزاری دوره های آموزشی، همایشها و سمینارهای تخصصی و توسعه قابل توجه آموزش های غیر اجباری، انجام پیگیری های لازم جهت بررسی و تصویب تعرفه های خدمات مهندسی مانند حق الزحمه نظارت ماده33 سال95، اجرایی شدن تعرفه سال95 بازرسی گاز اماکن، پیگیری برای تصویب تعرفه گاز 2 پوند ، برنامه ریزی و ارتقای خدمات رفاهی ارائه شده به اعضا، تشکیل کارگروه های داوری و حل اختلاف برای موارد اختلافی ماده 33 و همچنین کارگروه حل اختلاف برای خدمات نظارت برق اماکن، ایجاد هماهنگی های لازم با شورای حل اختلاف و اختصاص شعبه ویژه مهندسان ، برگزاری جلسه مجمع عمومی سال94 و تصویب ترازنامه سال93 و بودجه سال94 و برگزاری دو جلسه مجمع عمومی جهت بررسی و تصویب تراز سالانه و بودجه سال95 را برنامه های عملیاتی شده در زمینه توانمند سازی اعضا و دفاع از حقوق حرفه ای و اجتماعی اعضا عنوان کرد.

 

 

 

افزایش 10 درصدی ساخت و ساز در کشور

 

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با بیان اینکه حوزه راه و ساختمان جزئی از فعالیت‌های اقتصادی در کشور است، گفت: خوشبختانه آرامش نسبی به اقتصاد کشور برگشته است و شاهد کاهش نرخ تورم و رشد و رونق اقتصادی هستیم و به گفته مسئولان تا پایان سال به رشد 4 درصدی می‌رسیم. بنابراین مجموعه این شرایط اقتصادی باعث رونق بازار ساختمان می‌شود.

 

 

 

 

مهندس بیطرف تاکید کرد: خوشبختانه در 6 ماه اول امسال نسبت به دوره مشابه در سال گذشته شاهد رشد 10 درصدی در ساخت و ساز بوده‌ایم.

 

 

 

وی با اشاره به تعداد اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: در حال حاضر سازمان مهندسی استان تهران 106 هزار عضو حقیقی در 7 رشته مهندسی دارد که از این تعداد 56 هزار نفر عضو فعال و 50 هزار نفر عضو غیرفعال هستند.

 

 

 

شفاف سازی عملکرد مالی سازمان

 

 

 

مهندس بیطرف همچنین درباره شفاف‌سازی عملکرد مالی سازمان گفت: از جمله کارهای مثبتی که در خصوص شفاف سازی عملکرد مالی سازمان صورت پذیرفته است می توان به ساماندهی حساب های بانکی ، استقرار حسابرس داخلی و پیگیری مناسب توثیق 40 میلیارد تومانی سپرده های سازمان اشاره کرد.

 

 

 

 

وی ادامه داد : با توجه به اقدامات قانونی انجام شده ، آن 40 میلیارد تومان دست نخورده و در حساب سازمان موجود است و پس از حکم دادگاه سپرده‌ها آزاد و می‌توان این سپرده را به حساب‌های دیگر منتقل کرد.

 

 

 

 

وی با بیان این که این سپرده‌گذاری در بانک شهر انجام شده بود، بیان داشت: سازمان نظام مهندسی علیه شعبه پارک بهمن بانک شهر شکایت کیفری کرده است. بانک شهر تخلفات بسیاری در خصوص اسناد وثیقه انجام داده است و سند وثیقه، سفید امضا شده است که این خلاف قانون است.

 

 

 

 

دومین تخلف بانک شهر نیز این است که سپرده‌های سازمان نظام مهندسی به نام اشخاص در بانک شهر سپرده‌گذاری شده و نه به نام سازمان .

 

 

 

همچنین تخلف بعدی بانک شهر این است که این بانک بر روی کپی سفید امضا شده سند وثیقه، اطلاعات مختلفی را نوشته و منطبق کرده است.

 

 

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه 5 نفر از اعضای هیئت مدیره دوره قبل این اسناد را امضا کرده‌اند ، گفت: تخلف این افراد را به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان ارجاع داده‌ایم که البته ممکن است دادگاه تشخیص دهد که تخلف فقط متوجه بانک شهر می‌شود.

 

 

 

حاشیه سازی برای سازمان نظام مهندسی از سوی متخلفین حرفه‌ای

 

 

 

مهندس بیطرف همچنین درباره حواشی ایجاد شده در جلسات مجمع عمومی این سازمان گفت: در سال جاری 2 جلسه مجمع عمومی برگزار کردیم که در این جلسات عده‌ای از اعضا حواشی خاصی ایجاد کردند. شاید مناسب باشد که از این افراد که کمتر از نیم درصد اعضای سازمان را تشکیل می دهند ، با عنوان متخلفین حرفه ای یاد کنیم.

 

 

 

 

وی ادامه داد: قبل از برگزاری اولین مجمع عمومی ، جریان‌های غیرطبیعی ایجاد شد که این جریان‌ها حواشی‌ را در جلسات رسمی ایجاد کرده‌اند.

 

 

 

اصلاح قانون نظام مهندسی در دستور کار مجلس

 

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی درباره پیگیری‌ها برای اصلاح قانون نظام مهندسی گفت: موضوع اصلاح قانون در دوره قبلی مجلس مطرح شد که نمایندگان با این موضوع مخالفت کردند.

 

 

 

مهندس بیطرف گفت: خوشبختانه در دوره دهم مجلس، نمایندگان برای اصلاح قانون نظام مهندسی ابراز تمایل کردند که می‌توان این اصلاح قانون را از دو طریق انجام داد. اول این که نمایندگان مجلس طرحی را برای اصلاح قانون تهیه کنند و دوم اینکه دولت لایحه اصلاح قانون را به مجلس ارائه دهد.

 

 

 

 

وی گفت: در صورتی که نمایندگان مجلس بخواهند در تهیه طرح، نظرات وزارت راه و شهرسازی و اعضای سازمان نظام مهندسی را مورد توجه قرار بدهند ، اصلاح قانون از طریق طرح مجلس سریع تر انجام می شود.




ارجاع سیستماتیک خدمات مهندسی

 

 

 

مهندس حبیب الله بیطرف ضمن اشاره به تلاش های انجام شده جهت رسیدن به وضعیت کنونی و ارجاع سیستماتیک کلیه خدمات مهندسی به اعضای سازمان، عنوان کرد : ارجاع کار در سازمان های نظام مهندسی ساختمان همواره یکی از مشکلات این سازمان ها است و اکنون با سیستماتیک شدن سیستم ارجاع کار در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با استفاده از نرم افزارهای برنامه ریزی شده بر اساس فرمول ، این امر بدون دخالت کارکنان انجام و از هرگونه رانت در این بخش جلوگیری می شود.

 

 

 

 

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران همچنین موضوع صدور شناسنامه فنی ملکی برای پروژه های بیش از دو هزار مترمربع در استان را یادآور شد و گفت: در حال حاضر برای متراژهای عنوان شده ، صدور پروانه پایان کار منوط به دریافت شناسنامه فنی ملکی شده است و هر هفته چند شناسنامه فنی ملکی برای این پروژه ها صادر می شود.

 

 

 

 

مهندس بیطرف در پایان استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد را ضامن افزایش عمر مفید ساختمان ها دانست و افزود: قرار است در روز جاری تفاهم نامه همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران و اداره کل استاندارد استان تهران برای استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد به امضا برسد.








انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;