بادگیر ها به نفس افتادند

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از دو خبرگزاری تسنیم و ایرنا، وقتی فکر چاره ای برای بحران ها نباشد، مسائل غیرقابل حل میشود. مشکل آب، امروز به دغدغه های بزرگی تبدیل شده که نه تنها سرمایه های ملی را به خطر انداخته است بلکه آشامیدن مردم را نیز به چالش میکشد. 

علی اسلامی در نشست وزیر نیرو با مدیران دستگاه‌های مرتبط با وزارت نیرو در استانداری یزد، اظهار داشت: در ارتباط با آب یزد نه در زمینه کیفیت و نه در زمینه کمیت وضعیت خوبی نداریم.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که آب انتقالی قطع شود، در 5 شهرستان استان یزد، حتی یک قطره آب با کیفیت و استاندارد وجود ندارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان یزد تصریح کرد: استان یزد از لحاظ آب شرب در یک وضعیت بسیار بحرانی قرار دارد و این بحران هر روز وضعیت بدتری پیدا می‌کند.

اسلامی ادامه داد: اگر فکر بلند مدتی برای این موضوع انجام نشود، خیلی زود استان یزد با بحرانی خیلی سخت مواجه می‌شود که جبران آن سخت است.

وی با اشاره به بحران دریاچه ارومیه، گفت: اگر آب انتقالی به استان یزد نرسد، بحرانی بسیار سخت‌تر از بحران دریاچه ارومیه در انتظار یزد است و یزد با بحرانی سخت روبه‌رو می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان یزد گفت: سال گذشته دو روز به دلیل تعمیرات خط انتقال، آب برخی مناطق قطع شد و ما مجبور شدیم که مهدهای کودک این مناطق را تعطیل کنیم.

وزیر نیرو به مسئولان یزد: باید به دنبال فاینانس خط انتقال آب باشیم/ هزینه خط 3500 میلیارد تومان است

وزیر نیرو گفت: ساماندهی فاینانس (اخذ تسهیلات میان مدت) خط دوم انتقال آب به استان یزد بسیار حیاتی و مهم است.

حمید چیت چیان در نشستی با استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران صنعت آب و برق استان یزد اظهار کرد: اگر طرح خط دوم انتقال آب به استان یزد فاینانس نشود و سرمایه گذار و تامین کننده مالی داخلی و خارجی نداشته باشد با روند کنونی به جایی نخواهد رسید.

وی افزود: وزارت نیرو آماده مذاکره با گزینه‌های مدنظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص فاینانس طرح انتقال آب به یزد است و شرکت آب نیرو این موضوع را با جدیت دنبال خواهد کرد.

چیت چیان با تاکید بر اینکه اصلیترین موضوع در خصوص خط دوم انتقال آب به یزد تامین مالی این پروژه است، ادامه داد: در برهه کنونی روی ۱۰ گزینه داخلی، خارجی و ترکیبی از هر دو برای فاینانس خط دوم انتقال آب به یزد کار می‌شود.

وزیر نیرو همچنین اظهار کرد: در شرایط کنونی استان یزد در بخش آب، چاره‌ای جر توجه مدیریت مصرف، تعادل بخشی و جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی نیست.

چیت چیان با ابراز امیدواری از کاهش مشکل کم آبی یزد با انتقال آب از بهشت آباد و خلیج فارس به این استان، افزود: مساله اصلی مدیریت منابع موجود در استان است که باید به آن‌ها توجه شود.

وی تصریح کرد: شرط اساسی برای تعادل بخشی، موضوع مدیریت آب در بخش کشاورزی است.

خط دوم انتقال آب به استان یزد، آب را از بهشت آباد به وسیله پمپاژ و تونل کوتاه به این استان انتقال میدهد.

خط انتقال آب به یزد یک خطه و طول آن ۴۲۸ کیلومتر است در قالب این طرح که پنج ساله پیش بینی شده قرار است ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب در سال به استان یزد تخصیص یابد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد پیش از این اعلام کرد: این طرح بزرگ به قیمت امروز به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

بازدید از خط دوم انتقال آب به استان، بهره برداری پست ۶۳. ۲۰ کیلو ولت میبد، دیدن از پروژه تصفیه خانه اردکان یزد و بهره برداری از دو طرح آبرسانی، سخنرانی در نماز از جمله برنامه‌های سفر یکروزه وزیر نیرو به استان یزد بود.

چیت چیان همچنین با حضور بر سر تربت سومین شهید محراب آیت الله صدوقی و قرائت فاتحه یاد و خاطره این شهید بزرگوار را گرامی داشت.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;