اولین وزیر نفت ایران در‌گذشت

به گزارش تاسیسات نیوز، علی‌اکبر معین‌‌فر اولین وزیر نفت ایران صبح روز سه شنبه در‌گذشت.


علی‌اکبر معین فر اولین وزیر نفت ایران در دولت بازرگان صبح دیروز در سن ۸۹ سالگی در‌گذشت. پیش از انقلاب وزارتخانه‌ای به نام نفت وجود نداشت و ایده تاسیس وزارت نفت ازسوی مهندس مهدی بازرگان نخست‌وزیر موقت مطرح شد.


علی‌اکبر معین‌فر در سال ۱۳۰۷ در تهران به دنیا آمد.

 

در سال ۱۳۲۶ در آزمون ورودی دانشکده فنی ثبت نام کرد و سپس از سال دوم ادامه تحصیل در رشته راه و ساختمان را انتخاب کرد. وی تحصیلات خود را در رشته مهندسی راه و ساختمان در دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۰ به پایان برد و در سال ۳۱ به خدمت نظام وظیفه اعزام شد. وی از سال ۳۲ کار در نفت را آغاز کرد و برای کار در شرکت نفت آبادان که ریاست آن را مرتضی‌قلی بیات بر عهده داشت، عازم آبادان شد. هنوز یک روز از ورود به آبادان نگذشته بود که از تهران خبر کودتا علیه دولت مصدق رسید.


بعدها در بانک ساختمان به‌عنوان مهندس ناظر مشغول کار شد. در سال ۱۳۳۸ به دنبال آشنایی و همکاری با گروه مهندسی ژاپنی که برای بررسی زلزله ۱۹۵۷ مازندران به ایران آمده بودند، از سوی پروفسور تاچی نایتو، استاد برجسته زلزله و طراح و سازنده برج توکیو، برای دوره‌ای تحقیقاتی در مهندسی زلزله به دانشگاه واسدا دعوت شد و دوره مهندسی زلزله را در سال ۱۹۶۰ به پایان رساند.


بعد از بازگشت از توکیو و به دنبال زلزله بوئین زهرا در سال ۴۱، مقدمات تهیه کد زلزله در ایران را فراهم کرد. از سال ۱۹۶۵، به‌عنوان عضو افتخاری «انجمن اروپایی مهندسان زلزله» به تحقیق و مطالعه در زمینه زلزله ادامه داد. مدتی هم به‌عنوان استاد پاره‌وقت در مقطع فوق‌لیسانس به تدریس مهندسی زلزله در دانشگاه پلی‌تکنیک پرداخت.


وی از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۴۱ در بانک ساختمانی و از آن زمان تا پیروزی انقلاب اسلامی در دفتر فنی سازمان برنامه و بودجه کشور به فعالیت مشغول بود.


پس از شکل‌گیری شورای انقلاب، به‌عنوان اولین نهاد رسمی انقلابی، دولت موقت، دومین نهادی بود که با اوج‌گیری انقلاب و درآستانه پیروزی آن تشکیل شد. حکم بازرگان در پانزدهم بهمن ماه ۱۳۵۷ یک هفته پیش از پیروزی انقلاب در مدرسه علوی و در حضور خبرنگاران داخلی و خارجی قرائت شد. ۲۴ بهمن ماه اولین گروه از وزیران دولت موقت معرفی شدند که معین‌فر در این میان نبود.


چندی بعد با معرفی وزیران باقی‌مانده، کابینه بازرگان تکمیل شد و معین‌فر به‌عنوان وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه برگزیده شد.


میانه‌های شهریور ۵۸ بازرگان کابینه را ترمیم و اقدام به تاسیس وزارت نفت کرد. به این ترتیب، علی اکبر معین‌فر نیز اولین وزیر وزارتخانه تازه‌تاسیس نفت شد.


روحش شاد و یادش گرامی.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;