اولین استاندارد انتشار کربن خطوط هوایی

به گزارش تاسیسات نیوز، در تلاش برای وارد کردن صنعت هوانوری در محیط تلاش های بین المللی برای مهار تغییرات آب و هوایی توسط انسان، گروهی از کارشناسان سازمان ملل اولین استانداردهای جهانی برای انتشارات دی اکسید کربن از هواپیماها را تدوین کردند.




این استاندارد که در جلسه تخصصی سازمان هوانوردی بین المللی (ICAO) در مونرتال ارایه شد برای همه هواپیماهای حرفه ای و تجاری جدید از سال 2028 به بعد به کار می رود.

 

 

قوانینی که برای هواپیماهای جدید که بعد از 2020 طراحی شده و پس از 2023 تحویل داده می شوند به کار می روند کاهش 4 درصدی در مصرف سوخت در فاز پرواز را الزامی می داند. تا سال 2028، هواپیماهایی که استانداردهای جدید را نداشته باشند به کار گرفته نخواهند شد.




همچنین محدودیت های جدیدی برای هواپیماهای در حال تولید که بعد از 2023 تحویل داده می شوند نیز وضع می شود.


بسته به اندازه هواپیما، کاهش واقعی از 0 تا 11% خواهدبود که که تاکید بیشتر روی هواپیماهای تجاری بزرگ تر است.

 

 

این استانداردها پس از اجرای کامل انتشار کربن را تا بیش از 650 میلیون تن بین 2020 و 2040 کاهش می دهد که معادل حذف حدود 140 میلیون ماشین جاده در سال است.

 

 

با این وجود طرح هایی که باید رسما توسط انجمن هوانوردی 36 کشور عضو پذیرفته شود برای هواپیماهایی که در حال حاضر استفاده می شوند به کار نمی روند.

 

 

رئیس انجمن ایکائو در این جلسه گفت: «هدف این فرایند نهایتا اطمینان از این مساله است که وقتی نسل بعدی انواع هواپیماها وارد بازار می شود، کاهش انتشار دی اکسید کربن تضمین شده باشد.




بخش ما در حال حاضر حدود 2% انتشار سالانه دی اکسید کربن جهان را تشکیل می دهد اما دو برابر شدن مسافران جهانی و پروازها تا سال 2030 باید به درستی اداره شود»

 

 

برخی پیشنهاد می کنند گسترش سریع بخش هوانوردی تا اواسط قرن انتشار گازهای گلخانه ای را سه برابر می کند. در گزارش ایکائو، گفته شده که هدف قوانین جدید هواپیماهای بزرگ تر است که مسئول بیشترین مقدار انتشارات هوانوردی هستند.

 

 

بعضی گروه های محیط زیست با اشاره به حضور نردیک صنعت هوایی در این کار، گفته اند که این قوانین خیلی ضعیفند و هواپیماهای فعلی را در بر نمی گیرند.

 

 

اما طرفداران طرح از جمله کاخ سفید می گویند این اولین گام مهم بوده و یکی از قابل پی گیری ترین حوزه ها در کاهش انتشارات کربن را مهار می کند.

 

 

کاخ سفید در گزارشی اعلام کرده که پیش بینی می شود بدون کار اضافی انتشارات بخش هوانوردی تقریباً 50% افزایش یابد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;