انرژی پاک اداری برای توسعه کم کربن بر استاندارد 50001 ایزو

به گزارش تاسیسات نیوز، در هفتمین سالگرد انرژی پاک اداری (CEM7) که 2-1 ژوئن در ایالت سانفرانسیسکو ایالات متحده آمریکا برگزار شد، رهبران انرژی دنیا اقدامات بلندهمتانه ای را اعلام کردند که هدف آن تسریع گذار به انرژی پاک است. این اقدامات شامل بهره گیری از استاندارد ایزو 50001 – سیستم های مدیریت کیفیت می باشد.





شرکت کنندگان در برنامه امسال متشکل از وزرای انرژی، رهبران تجارت جهانی، کارآفرینان، متخصصان آزمایشگاه ها و دانشگاه ها و رهبران سازمان های جامعه مدنی بودند که درباره رفع موانع پیشرفت و شناسایی راه حل های بلقوه برای رویارویی با چالش ها انرژی به گفتگو نشستند.





در این مراسم، شرکت هایی که از استاندارد ایزو 50001 بهره مند شده بودند، جایزه بین المللی CEM را دریافت کردند. شرکت هایی که در این مراسم حضور داشتند، تا سقف 5/13 میلیون دلار صرفه جویی سالانه در مصرف انرژی و تا سقف 238 هزار تن دی اکسید کربن کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را گزارش دادند. پرسش و پاسخی با رابط کارگروه مدیریت انرژی انجام شده است که در ادامه می خوانید:

 

 

 

درباره برندگان جوایز مدیریت انرژی CEM بگویید.سیستم های مدیریت انرژی که مطابق با الزامات استاندارد جهانی ایزو 50001 باشند، به لحاظ مصرف انرژی، اقتصادی و پایداری، برای کسب و کارها و جوامع سودآور خواهند بود. ما به تمام تسهیلات صنعتی و تجاری که به این گردانه رقابت قدم می گذارند، خوش آمد می گوییم. برندگان امسال عبارت بودند از:

 

 

 

Cummins, Inc، تولید کننده، فروشنده و ارائه دهنده خدمات موتورهای دیزلی در سراسر دنیا؛

 

 

 

LG Chem Ltd., Ochang Plant، بزرگترین تولیدکننده پلارایزر در اندازه بزرگ در دنیا؛

 

 

 

New Gold Inc., New Afton Mine، اولین معدن در آمریکای شمالی که مطابق استاندارد ایزو 5001 عمل می کند.

 

 

 

 

کارگروه مدیریت انرژی چه اقداماتی برای تسریع پذیرش استاندارد ایزو 50001 انجام می دهد؟کشورهای عضو این کارگروه تلاش می کنند تا با افزایش ظرفیت داخلی، پذیریش این استاندارد را سرعت ببخشند. 16 کشور به علاوه ایزو و سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل (یونیدو) در این کارگروه عضویت دارند. در سال جاری، این کارگروه کارزاری را با هدف گواهینامه جهانی ایزو 50001 راه اندازی کرده است.

 

 

 

 

موانع موجود بر سر راه افزایش بهره وری انرژی کدام است؟

 

 

 

مشکل فراگیر در این حوزه این است که بهره وری انرژی در مدیریت و اقدامات عملیاتی روزانه گنجانده نشده است. در بیشتر مواقع، بهره وری انرژی با تغییر در مدیریت و نه فناوری حاصل می شود. ایزو 50001 بهترین شیوه بین المللی برای مدیریت انرژی می باشد. اما به هر حال، شرکت ها باید برای دریافت بهترین نتیجه به متخصصان باکیفیت دسترسی داشته باشند. تربیت نیروی متخصص در این استاندارد یکی از اولویت های این کارگروه می باشد.

 

 

 

 

به عنوان رابط کارگروه مدیریت انرژی، به نظر شما مزایای همکاری بین المللی با ایزو چیست؟اجرای فراگیر استاندارد ایزو 50001 در بخش های تجاری و صنعتی می تواند تا سال 2030 موجب کاهش 62 اگزاژول در مصرف انرژی، 600 میلیارد دلار ک�هش در هزینه های انرژی و کاهش 6500 متریک تن گاز دی اکسید کربن شود.

 

 

 

منبع: ایزو

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;