افتتاحيه‌ای خالی از مباحث نگهداشت انرژی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه خبری برق نیوز،روز گذشته سالن همايش وزارت نيرو پذيراي افتتاحيه پنجمين كنفرانس رويكردهاي نوين در نگهداشت انرژي بود، اين كنفرانس كه قرار بود 28دي ماه امسال برگزار شود بنا به دلايلي به تاخير افتاد و روز گذشته با سخنراني محمدرضا مقدم معاون وزير نفت، هوشنگ فلاحتيان معاون وزير نيرو و مصباحي مقدم از اعضاي كميسيون برنامه و بودجه مجلس افتتاح شد.


 

 

 برخلاف محورهايي كه براي اين كنفرانس تدارك ديده شده بود، سخنرانان برنامه هر يك به دستاورد وزارتخانه تابعه پرداختند و از برنامه‌هاي آتي وزارتخانه خود سخن به ميان آوردند.




محمدرضا مقدم، معاون وزير نفت در امور پژوهش و فناوري به عنوان نخستين سخنران پنجمين كنفرانس رويكردهاي نوين در نگهداشت انرژي در ابتداي سخنان خود به سياست‌هاي شكست خورده امريكا و متحدانش در زمينه ايران‌هراسي اشاره كرد و گفت: امريكا و متحدانش به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد از دخالت در منطقه‌هايي كه موجب مي‌شود تا امنيت انرژي را به خطر اندازد، دوري كنند و به استقلال در امنيت انرژي كشور خودشان توجه داشته باشند لذا از اتخاذ سياست‌هايي كه امنيت انرژي خودشان را به خطر مي‌اندازد، دوري مي‌كنند.




مقدم در ادامه سخنانش با اشاره به اهميت فناوري در بخش توليد نفت خام گفت: فناوري موجب شد كه بتوانيم سرعت اكتشافات را بالا ببريم همچنين قيمت تمام شده نفت خام را كاهش بدهيم زيرا اصولا ذات بالا و پايين شدن قيمت نفت امر طبيعي محسوب مي‌شود كه دليل آن متنوع بودن ساختار حوزه‌هاي مختلف رسوبي است همچنين در حوزه‌هاي مختلف قيمت‌هاي تمام شده نفت خام متفاوت است.





معاون وزير نفت در سخنان خود درباره ساز وكار بازار نفت و روند سينوسي آن گفت: هنگامي كه قيمت نفت خام روند افزايشي را به خود مي‌گيرد، عاملي مي‌شود تا در حوزه‌هاي رسوبي‌اي كه قيمت تمام شده بالاتر است، توليد نفت خام از نظر اقتصادي مقرون به صرفه‌تر شود لذا عرضه نفت خام افزايش پيدا مي‌كند، در سمت ديگر زماني كه قيمت نفت خام روند كاهشي را طي مي‌كند به تدريج حوزه‌هايي كه قيمت تمام شده نفت خام آنها بالاتر از بقيه است از بازار كنار مي‌روند از اين رو با نگاه به روند تاريخي بازار نفت مي‌توان اين حركت سينوسي را در جاي جاي تاريخ صنعت نفت مشاهده كرد.





مقدم با تاكيد بر توسعه تكنولوژي و دستاوردهاي اين توسعه در صنعت نفت گفت: توسعه تكنولوژي به دو صورت افزايش ميزان تحقيقات و نوآوري‌هاي فراوان در بخش عرضه و تقاضاي نفت خام در صنعت نفت اثر مي‌گذارد به طور مثال در زمينه افزايش تحقيقات مي‌توان به نفت شيل اشاره كرد به طوري كه در سال 2014 با تحقيقاتي كه صورت گرفت حدود 3ميليون بشكه از اين نوع نفت خام توليد شد. مقدم در تصريح سخنانش گفت: تكنولوژي باعث شد تا سرمايه‌گذاري به افزايش اكتشاف و افزايش عرضه نفت خام منجر شود، در سمت تقاضا نيز به خصوص در كشورهاي وارد‌كننده نفت خام افزايش قابل توجهي در صرفه‌جويي از مصرف انرژي روي داد.




مقدم در پايان سخنراني خود به صادرات برق به جاي گاز طبيعي اشاره كرد و گفت: شرايط كشور ما به گونه‌يي است كه مي‌توانيم به جاي صادرات گاز طبيعي، گاز طبيعي را به برق تبديل كنيم و برق را صادر كنيم زيرا صادرات برق براي كشور ما از نظر اقتصادي مقرون به صرفه‌تر است از طرفي بايد به سمتي برويم كه با متصل كردن شبكه برق كشور به كشورهاي همسايه نياز برق مصرفي خودمان را در زماني كه پيك مصرف داريم، تامين كنيم.




تا 5 سال آينده ظرفيت نيروگاهي كشور به بيش از 100هزار مگاوات افزايش مي‌يابد



هوشنگ فلاحتيان، معاون وزير نيرو در بخش برق به عنوان دومين سخنران در ابتداي سخنانش به آخرين وضعيت صنعت برق كشور پرداخت و گفت: درحال حاضر ظرفيت اسمي نصب شده نيروگاهي كشور بالغ بر 74هزار مگاوات است.





به گفته وي 21درصد از اين ظرفيت نصب شده در نيروگاه‌هاي بخاري، ‌35درصد در بخش نيروگاه‌هاي گازي، ‌25درصد در بخش نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي، ‌15درصد در بخش نيروگاه‌هاي برقابي و بقيه ظرفيت‌هاي نصب شده مربوط به نيروگاه‌هاي اتمي، ديزلي و تجديدپذير‌هاست. فلاحتيان با يادآوري ظرفيت نيروگاهي كشور در 10سال گذشته كه رقمي حدود 37هزار مگاوات بود، گفت: ايران توانسته است در طول بازه زماني 10ساله، ظرفيت نيروگاهي خود را بيش از 36هزار مگاوات افزايش دهد به عبارتي در طول 10سال گذشته ظرفيت نيروگاهي كشور دو برابر شده كه به واسطه اين دو برابر شدن توانسته نياز بخش تقاضا را برطرف كند. گفتني است، ايران توانسته از نظر ظرفيت نيروگاهي رتبه اول در خاورميانه و رتبه 14 در جهان را كسب كند.





فلاحتيان درباره روند افزايشي مصرف برق در ايران گفت: مصرف برق طي 10سال گذشته از 125ميليارد كيلووات ساعت به بيش از 220ميليارد كيلووات ساعت جهش پيدا كرده و پيش‌بيني مي‌شود، مصرف برق امسال از مرز 230ميليارد كيلووات ساعت نيز عبور كند. اين افزايش نشانگر دو برابر شدن مصرف برق كشور در طول10سال اخير است البته پيش‌بيني مي‌شود كه حداكثر برق مورد نياز كشور براي مصرف در تابستان 50 هزار مگاوات باشد.





معاون برقي وزير نيرو در ادامه گفت: ميزان رشد مصرف برق ايران در طول 10سال اخير سالانه حدود 6 درصد بوده است به طوري كه تعداد مشتركين در اين 10سال از رقم 19ميليون به 33ميليون مشترك افزايش پيدا كرده كه جزو افتخارات كشور محسوب مي‌شود زيرا توانسته‌ايم به بيش از 9/99درصد از مردم ايران برق‌رساني انجام دهيم. معاون وزير نيرو بعد از پايان سخنانش درباره وضعيت صنعت برق در ايران به جزييات برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: طي برنامه ششم توسعه كه هم‌اكنون تقديم مجلس شوراي اسلامي شده است، وزارت نيرو بايد در طول 5 سال آينده ظرفيت نيروگاهي خود را 26هزار مگاوات افزايش دهد كه از طريق احداث نيروگاه جديد اين ظرفيت اضافه خواهد شد.




او ادامه داد: طبق برنامه‌ريزي‌هايي كه صورت گرفته 16هزار مگاوات از كل ظرفيتي كه قرار است به مدار اضافه شود از طريق تبديل نيروگاه‌هاي گازي موجود به نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي، حدود3هزارمگاوات از طريق اضافه كردن نيروگاه‌هاي پراكنده CHP و حدود 5 هزار مگاوات از طريق نيروگاه‌هاي تجديدپذير كه عمدتا از نوع نيروگاه‌هاي فوتوالكتريك است به مدار توليد اضافه خواهند شد.





البته وزارت نيرو طي برنامه‌هايي كه دارد، قرار است در سال‌هاي آينده رقم بالايي از توليد برق خود را از طريق نيروگاه‌هاي تجديدپذير تامين كند لذا سالانه حدود 1000مگاوات ظرفيت نيروگاه‌هاي تجديدپذير افزايش پيدا خواهد كرد.




فلاحتيان نيز درباره صادرات برق به جاي گاز طبيعي ابراز خوش‌بيني كرد و گفت: ايران جزو 6 كشور جهان محسوب مي‌شود كه توانايي تامين 100درصدي و حتي صادرات بخش زيادي از برق خود را دارد و ما بايد از اين پتانسيل و از تمام ظرفيت‌هاي خود استفاده كنيم تا در مقوله صادرات برق بتوانيم درآمد خوبي را براي كشور داشته باشيم.





فلاحتيان درباره سياست‌هاي وزارت نيرو در بخش سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي گفت: روند سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي به روش قرارداد‌هاي BOO و BOT خواهد بود.




غلامرضا مصباحي‌مقدم، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس سومين سخنران اين كنفرانس بود. مصباحي‌مقدم برخلاف ساير سخنرانان ابتداي سخنان خود را با اشاره به كاهش خام فروش نفت خام شروع كرد و گفت: ايران كشوري است كه انرژي‌هاي نهفته زيادي در خود جاي داده است از طرفي اين منابع انرژي كه در ايران وجود دارند نسبت به منابع ساير كشورها دوام بيشتري دارند و ما مي‌توانيم مدت زمان بيشتري از اين منابع استفاده كنيم از اين رو بايد سياست‌هاي بخش انرژي را طوري تدوين كنيم كه از خام‌فروشي فاصله بگيريم و صادرات ميعانات نفتي و گازي را در دستور كار قرار دهيم در حوزه سرمايه‌گذاري نيز با توجه به شرايط اقليمي كشور بيشتر در بخش انرژي‌هاي تجديدپذير سرمايه‌گذاري كنيم زيرا هر چه ميزان سرمايه‌گذاري در اين بخش بيشتر باشد موجب مي‌شود تا سرمايه‌گذاري‌هاي آتي با صرفه‌تر شود.





مصباحي‌مقدم بخش دوم سخنان خود را به تغيير الگوي مصرف انرژي در ايران اختصاص داد و در اين راستا گفت: از موضوعات مهم كشور مي‌توان به بالا بودن شدت مصرف انرژي در ايران اشاره كرد زيرا شدت مصرف انرژي در ايران خيلي بالاست به طوري كه متوسط مصرف انرژي در ايران چهار برابر متوسط جهاني است.





وي در ادامه گفت: به طور مثال مقدار گازي كه روزانه مصرف مي‌كنيم برابر كل مصرف روزانه اروپا و حتي كشور پرجمعيت چين است، اين مساله نشان‌دهنده هدررفت انرژي در كشور است لذا بايد مساله كاهش مصرف انرژي را در راستاي اهداف خود قرار دهيم.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;