اظهارات رئیس نظام مهندسی کرمان

به گزارش تاسیسات نیوز، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان در چهاردهمین سالگرد زلزله بم بیان داشت.


اهمیت و نقش موثر نظام مهندسی ساختمان استان کرمان در زلزله اخیر هجدک بخوبی نمایان شد و خوشبختانه با توجه به بازسازیهایی که قبلاً انجام شده بود در این زلزله خسارتهای جانی نداشتیم . زلزله های اخیر به ما یاد آور می شود که صنعت ساختمان باید به دست متخصصین و اهل فن سپرده شود، از آغاز تا پایان پروژه .

 

به نقل از روابط عمومی نظام مهندسی کرمان مهندس “مجید اسماعیلیان” رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان در نشست خبری به مناسبت چهاردهمین سالگرد زمین ‌لرزه بم و در روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی ،ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره جان باختگان زلزله بم و زلزله اخیر کرمانشاه ، طی سخنانی از جایگاه صنعت ساختمان و عملکرد این سازمان طی 22 سال که از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان می گذرد چنین بیان داشت :

 

در سراسر کشور 31 سازمان نظام مهندسی ساختمان و 300 نمایندگی مشغول به فعالیت هستند که عملکرد ها را می توان در سه بخش بیان کرد در بخش نخست ، سازمان در حوزه آموزش و ترویج مقررات ملی ساختمان به اعضاء خود، فعالیت می کند که برطبق تجربه ،روز بروز نیاز به بخش آموزش بیشتر احساس می شود . فارغ التحصیلان در هفت رشته عضو سازمان هستند و موظفیم سطح علمی و فنی اعضاء را بروز نگه داریم .

 

مهندس اسماعیلیان خاطر نشان کرد : موضوع کنترل خدمات اعضاء از دغدغه های ما می باشد و تعداد اندکی از اعضاء در ابتدا با این موضوع موافق نبودند که سالها وقت و هزینه صرف کرده اند و از دانشگاه مدرک گرفته اند چه لزومی دارد که عده ای به بحث کنترل ورود می کنند و در بخش طراحی یا اجرا خود را صاحب نظر بدانند. اما خوشبختانه این نظرهای مشورتی پیامد خوبی داشته است.

 

وی تاکید کرد زلزله اخیر منطقه هجدک که در دهم آذرماه رخ داد یک آزمون بود از عملکرد نظامات مهندسی و مقررات ملی ، ما فراموش نکرده ایم که در سال 83 در شهرستان زرند و راور زلزله ای رخ داد و تعدادی از هموطنان ما جانشان را از دست دادند از آن پس با ورود مدیریت اجرایی استان از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مجموعه نظام مهندسی ، روند باز سازی صورت گرفت و با توجه به اینکه باز سازی ها با نگرش به حداقل های مقررات ملی انجام شد با اینحال مشاهده کردیم که خوشبختانه با زلزله اخیر خسارت جانی نداشتیم .

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان به زلزله بم اشاره نمود و افزود در حادثه زلزله بم ، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ،مدیریت کنترل و نظارت بر عملکرد مهندسین ناظر را برعهده داشت و خوشبختانه به گواه گفته کسانی که از بیرون از سازمان نظاره گر بودند، نحوه باز سازی و نظارت ها را مطلوب ارزیابی کردند .



وی بیان داشت : در سال 96 با استناد بر اینکه استان کرمان مرکز آموزش و ترویج مقررات ملی جنوب شرق ایران شناخته می شود موفق شدیم که تا این لحظه 87 دوره و همایش آموزشی برگزار کنیم و مجموعا 5341 نفر در این دوره ها شرکت نمودند به عبارتی بیش از 5 میلیون نفر ساعت دوره آموزشی برگزار کردیم که هزینه های آن نیز بر عهده اعضاء بود و سازمان نظام مهندسی هیچ اعتباری از دولت در یافت نمی کند .

 

وی از متولی‌زدگی صنعت ساختمان گلایه کرد و افزود : بازسازی بم یک بازسازی باکیفیت بود، همچنین ما به دنبال تغییر در مسئولیت‌ها نیستیم اما باید نقاط ضعف و قوت مقررات را مشخص کنیم و یک بار برای همیشه صنعت ساختمان را به دست اهل آن و متخصصان بسپاریم.متاسفانه صنعت ساختمان متولیان فراوانی دارد و هر کس خود را مجاز می داند در این حوزه ورود کند .

 

 

وی عنوان کرد : متاسفانه بعد از اتفاق کرمانشاه هجمه بسیار شدیدی به جامعه نظام مهندسی صورت گرفت ودر تخریب بیمارستان‌ کرمانشاه ، نظام مهندسی ساختمان را مقصر دانستند در صورتی که نظام مهندسی ساختمان در ساخت آن دخیل نبوده است ، اعتبار این ساختمان‌ها دولتی است و کارفرما ی این ساختمان‌ها وزارت بهداشت و درمان است و افرادی که خدمات فنی می‌دهند توسط سازمان برنامه‌ وبودجه صلاحیت آنها تعیین می‌شود و به هیچ‌وجه سازمان نظام مهندسی ساختمان در این زمینه اقدامی انجام نمی‌دهد.

 

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان با بیان این مطلب که در چرخه ساخت و ساز فقط یک حلقه آن را مهندسین تشکیل می‌دهند و سایر آنها شامل تولیدات مصالح ، واردات مصالح وکارگر آموزش دیده ماهر … هستند، عنوان کرد: باید متولی ساخت و ساز به صاحبان صلاحیت سپرده شود .

وی تاکید کرد: فرهنگسازی در بین مردم در هنگام روبرو شدن با حوادث به آموزش نیاز دارد تا در قبال این گونه حوادث مردم از آسایش روانی برخودار شوند و با یک لرزه کوچک سراسیمه به خیابان‌ها هجوم نیاورند که در این زمینه رسانه‌ها می‌توانند کمک کنند.

اسماعیلیان با بیان این مطلب که نظام مهندسی همواره در کنار مدیریت استان است و با سیاست‌های استاندار کرمان همراه هستیم، ادامه داد: در ساختمان‌سازی پروانه را به نام شخصی صادر می‌کنند که دارای زمین است و هیچ‌گاه سوال نمی‌شود که آیا در این زمینه تخصصی دارد یا خیر؟

 

وی زلزله بم را تلنگری در کنار گوش جامعه مهندسی دانست و افزود: ناظر باید به عنوان یک شغل دیده شود و ناظر باید در کارگاه‌های ساختمانی مقیم باشد و این مهم را پیشنهاد داده‌ایم.

 

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان حفظ سرمایه‌های ملی را کمتر از حفظ امنیت ملی نداست و اضافه کرد: ساختمان‌های ما پس از 30 سال از زمان ساخت به عنوان کلنگی محسوب می‌شوند این در حالی است که در کشورهای دیگر ساختمان‌ها طی چند نسل مورد استفاده قرار می‌گیرند و از استحکام لازم برخوردارند.

 

اسماعیلیان در بخش دیگر به بخش نما سازی ساختمان اشاره داشت و افزود : نمای ساختمان یک حق مالکانه نیست و حق عمومی شهروندان است و طراحی نما باید به گونه ای باشد که عابرین با دیدن نمای ساختمان‌ها درسطح شهر احساس آرامش داشته باشند .وی همچنین استفاده از طراحی های سنتی در نمای ساختمان با حفظ مقررات ملی و استحکام بخشی برای شهر کرمان ضروری دانست .

 

وی با اشاره به اینکه در شهر کرمان آشفتگی در نماهای ساختمانی سیمای شهر را زشت کرده است گفت: باید دستگاه‌های مرتبط در این زمینه ورود کرده و اجازه ندهند تا هر نمایی در شهر اجرا شود.

 

اسماعیلیان با بیان اینکه اگر تمام مقررات ملی ساختمان را در ساخت و سازها اجرا کنیم حدود 15 تا 20 درصد در قیمت تمام شده ساختمان اثر دارد افزود: متاسفانه مردم حاضر نیستند برای محل سکونت خود که شاید یک بار در طول عمر است زیر نظر متخصصان هزینه کنند تا در هنگام حوادث، جان‌پناه آنها باشد.

 

گفتنی است چند روز گذشته فرج اله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان طی نامه ای پیشنهادات ونقطه نظرات و دغدغه های سازمان نظام مهندسی ساختمان را به استحضار رئیس جمهور کشور رساند که خلاصه ای از متن نامه چنین است .

 

در بخشی از نامه به بازنگری در آئین نامه زلزله کشور اشاره شده و عنوان شده با توجه به اینکه اغلب مناطق کشور در معرض وقوع زلزله می باشد به نحوی بازبینی شود که در هنگام زلزله مردم مجبور به ترک منازل و سر پناه خود نباشند ، استفاده از مصالح ساختمانی سنگین در ساخت و ساز پایان یابد .


سرمایه گذاری در تولید مصالح نوین ساختمانی سبک و مقاوم در برابر آتش ،سرما و گرما مد نظر قرار گیرد . و نیاز صنعت ساختمان به پرورش تکنسین فنی و کار گر ماهر اشاره شده که متولی آن مراکز دانشگاهی می باشند . همچنین خواسته شده مسئولیت کامل چرخه ساختمان به صاحبان صلاحیت و حرفه واگذار شود ودر بخش دیگر نیاز به نظارت کار گاهی به طور مستمر وبطور مقیم اشاره شده است .

 

در خواست شده تولید و عرضه ساختمان در فضایی شفاف و با رقابت سالم حرفه ای و به دست اشخاص صاحب صلاحیت و دارای کار نامه روشن انجام شود .نیاز به باز نگری مشترک در آیین نامه ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که در سال 1383 به تصویب رسیده با الهام از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش شهر سازی و همچنین کاهش خطرات ناشی از حوادث غیر مترقبه موارد زیر را مورد توجه قرار دهند .

 

انجام کلیه امور ساخت و ساز از طراحی تا اتمام عملیات . انجام تمام عملیات کار گاهی توسط نیروهای آموزش دیده ، استفاده از مهندسان ناظر کار گاهی که صرفا به حرفه تمام وقت نظارت اشتغال داشته باشند ، تقویت جایگاه شهرداری ها در اجرا و کنترل ضوابط شهر سازی ، تقویت جایگاه نظام مهندسی ساختمان در کنترل مقررات ملی به وسیله مهندسان دارای صلاحیت حرفه ای و تقویت جایگاه وزارت راه و شهر سازی در نظارت عالیه و به رسمیت شناختن شناسنامه فنی و ملکی ساختمان به عنوان جزء تفکیک ناپذیر پایانکار صادره توسط شهر داریها و بیمه تضمین جبران خسارت به عنوان اصل حاکم بر مسئولیت حرفه ای سازندگان و پیمانکاران .

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;